اطلاعات عمومی, انواع قطعات کامپیوتر, انواع قطعات موبایل, انواع لپ تاپ, انواع لوازم خانگی

فناوری بلوتوث چیست

فناوری بلوتوث

بلوتوث کیست؟فناوری بلوتوث موبایل

فناوری بلوتوث موبایل یاپ هارتسن هلندی، اولین کسی بود که توانست با بهره گیری از علوم مخابراتی و پروتکل های ارتباطی راه حلی برای برقراری ارتباط یا اتصال با فاصله کوتاه کشف کند.او نام این تکنولوژی را با الهام از نام پادشاه هلند که بین سال های 940 تا 986 می زیست بلوتوث گذاشت.این پادشاه در دوران حکومت خود توانسته بود به طور صلح آمیز، دانمارک، سوئد جنوبی و نروژ شمالی را متحد کند. همین کار او شهرت یک پادشاه ماهر در ارتباط و مذاکره در تاریخ را به او داد. کمپانی اریکسون نیز نام بلوتوث را برای این فناوری برگزید زیرا امیدوار بود بتواند وسایل مختلف را به طور صلح آمیز با یکدیگر پیوند دهد و متحد کند. حتما شما نیز نام خانم ماریا خرسند را به عنوان حامی و بنیان گذار بلوتوث شنیده اید. جالب است بدانید که این بانوی ایرانی که یکی از مدیران مشهور صنعت آی تی در جهان شناخته می شود، در سال ۱۹۸۷ مدیریت پروژه بلوتوث را با بیش از ۲۰۰ مهندس و کارشناس در شرکت اریکسون عهده دار شد ودر حقیقت مادر معنوی تکنولوژی بلوتوث در جهان فناوری شناخته می شود. حالا که می دانید تاریخچه تولد بلوتوث چیست بهتر است در ادامه با نحوه کار و مکانیسم بلوتوث آشنا شویم.

معنی بلوتوث به فارسی

بلوتوث یا در واقع Bluetooth که لقب پادشاه هلندی بود به معنی دندان آبی است. این لقب به دلیل علاقه بیش از حد این پادشاه به خوردن میوه بلوبری است که
رنگ دندان ها را آبی می کند.

وسایلی که فناوری بلوتوث دارند

موفق ترین تکنولوژی ارتباطی بی سیم برد کوتاه، تکنولوژی بلوتوث می باشد که در میان بی نهایت دستگاه مانند موارد زیر مورد استفاده قرار گرفته است:

شیوه عملکرد فناوری بلوتوث موبایل چیست؟

اما به راستی بلوتوث چیست و چگونه کار می کند؟ برای پیدا کردن جواب این پرسش در این مقاله با ما همراه شوید تا به دنیای تکنولوژی شگفت انگیز بلوتوث سفر کنیم.

تکنولوژی بلوتوث از شبکه بسته ای متشکل از ۷۹ باند رادیویی برای انتقال داده استفاده می کند. دستگاه های بلوتوث در حقیقت ریز تراشه ای هستند که در ک فرکانس مشخص (2.4 گیگاهرتز) کار می کنند و این توانایی را دارند تا توسط امواج رادیویی به صورت خودکار یکدیگر را پیدا کنند. این فرکانس کوتاه به وسیله بسیاری از وسایل هوشمند که به اتصال با سایر دستگاه ها نیاز دارند، پشتیبانی می شود و هم چنین روترهای وای فای را نیز در بر می گیرد.

برای اینکه بدانید اساس فناوری بلوتوث چیست لازم است اطلاعات اندکی درباره فرکانس های رادیویی داشته باشید. تکنولوژی بلوتوث بر مبنای تکنیک Frequency Hopping بنا شده که سیگنال آن ۱۶۰۰ بار در ثانیه متغیر است و همین امر کمک بزرگی برای جلوگیری از تداخل ناخواسته و غیر مجاز امواج می کند. در این روش اول داده ها به بسته های کوچک تر تقسیم می شوند و سپس به کانال های ارسال داده (در صورتی که برای انجام فرآیند باز باشند) فرستاده می شوند.

بلوتوث نرخ اصلی/نرخ بهبود یافته (BR/EDR)

این نوع از بلوتوث دارای طول برد کوتاه تری هستند و معمولا برای دستگاه هایی که نیازمند برقراری اتصال پایدار هستند (مانند استریم موسیقی) استفاده می شوند.

آخرین نسخه از این مدل Bluetooth v2.0 + EDR می باشد که مهم ترین ویژگی آن افزایش پهنای باند نسبت به ورژن های پیشین است. در این نسخه اطلاعات با سرعت عمل 2.1 مگابیت بر ثانیه منتقل می شوند. کاهش تعداد سیکل های مورد نیاز برای انتقال اطلاعات سبب شده تا مصرف انرژی این نسخه نیز کمتر باشد.

این نسخه مجهز به فناوری SSP می باشد که با جفت شدن دو دستگاه به یکدیگر ارتباطی آسان و ایمن را برقرار می کند. این ارتباط می تواند تبادل یک فایل Stream موسیقی یا صدا و یا حتی بستر انتقال اینترنت باشد.

فناوری بلوتوث موبایل کم انرژی (LE)

بلوتوث LE به دلیل کم مصرف بودن انرژی، پتانسیل بیشتری برای کاربرد در اینترنت اشیاء دارد. هر جایی که در آن داده ها به صورت منقطع و محدود ارسال می شوند از

اولویت بالاتری در استفاده از این نوع بلوتوث برخوردار است. با استفاده کردن از این نوع بلوتوث شما می توانید همزمان یک جفت هدفون را به چندین دستگاه اتصال دهید.

این ویژگی برای شما امکانی فراهم می کند تا بتوانید صدا را بدون هیچ نویز و مشکلی از چندین منبع دریافت کنید. از کاربردهای بلوتوث LE می توان موارد زیر را نام برد:

  • امکان گوش دادن به ویدیو و آهنگ در لپ تاپ
  • برقراری تماس تلفنی
  • استفاده از یک دستیار هوشمند گوگل از طریق یک هدفون

هم چنین این نوع از بلوتوث قابلیت این را دارد تا از دستگاه هایی که برای افراد کم شنوا طراحی می شوند نیز به طور کامل پشتیبانی کند. به بیان ساده تر می تواند صدا را مستقیم از یک منبع گرفته و به یک یا تعداد زیادی سمعک انتقال دهد.

مزایای استفاده فناوری بلوتوث موبایل چیست؟

با گذشت 20 سال از اختراع بلوتوث این فناوری همواره در حال پیشرفت و توسعه بوده است به طوریکه بیبش از دو میلیارد ابزار مجهز به سیستم بلوتوث طی ده سال گذشته در سرتاسر جهان فروخته شده است. دلایل مهمی که هم چنان از این تکنولوژی در وسایل متنوع استفاده می شود مزایایی است که این فناوری در برقراری یک ارتباط بی سیم موفق دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. محدودیت در انتقال دیتا از طریق سیم
  2. ارزان تر بودن
  3. بالابودن سرعت انتقال اطلاعات
  4. عدم تداخل امواج و ایمن بودن
  5. اتوماتیک بودن بلوتوث
  6. کم مصرف بودن
  7. مزیت داشتن نسبت به تکنولوژی مادون قرمز
  8. توانایی انتشار امواج به همه جهات و نیز ارسال همزمان داده ها به دستگاه های مختلف

موارد استفاده از فناوری بلوتوث موبایل چیست؟

فناوری بلوتوث امروزه به محبوب ترین تکنولوژی ارتباطی تبدیل شده است و می توان گفت تمام کاربران به خوبی می دانند که کاربردهای بلوتوث چیست ولی با این حال در ادامه به طور خلاصه شما را با برخی از موارد استفاده بلوتوث آشنا می کنیم:

از دیگر روش های انتقال دیتای بی سیم می توان به فناوری nfc اشاره کرد، اگر به این موضوع علاقه مندید مقاله زیر را مطالعه کنید:

جهت تبلیغات رایگان به این وب سایت مراجعه کنید

 

 

فناوری بلوتوث

فناوری بلوتوث

چالش امنیتی در فن آوری بلوتوث موبایل

اولین چالش امنیتی کلید عبور (Pass Key) هست که به اختصار PIN نامیده میشود. مثل هر کلید دیگری… کلیدهای طولانی از کلیدهای کوتاه امن تر هستند. اگر هکری بتواند کلید عبور را کشف کند میتواند کلیدهای آغازین ممکن را محاسبه کند و بعد از آن کلید پیوندی را بدست آورد. کلید عبوری طولانی میتواند محاسبات را برای یافتن کلیدهای بعدی بسیار سخت بکند.

کلید آغازین جایگزین لینکهای رمزنگاری نشده میشود که این یک نقطه ضعف اساسی بحساب می آید. بهتر است که در پردازش هر دو دستگاه بلوتوث .. این قسمت در محل امن تری قرار بگیرد. چرا که یک هکر میتواند داده های انتقالی که به یک دستگاه بلوتوث فرستاده میشود را ضبط کند و از آن برای خلق PIN استفاده کند.

همچنین استفاده از یک کلید عبوری ثابت در تمام مواقع میتواند امنیت یک ارتباط بلوتوث را کاملا بخطر بیاندازد.

کلیدهای لینک میتواند ترکیبی از کلیدها یا کلیدهای واحد باشد. بهترین حالت امنیتی اینست که از کلیدهای ترکیبی شامل کلیدهای واحد استفاده شود. وقتی شما از یک کلید واحد استفاده میکنید … باید برای همه تعاملات امنیتی از همان کلید استفاده کنید و این کلید باید برای تمامی دستگاههای مجاز به اشتراک گذاشته شود. این یعنی هر دستگاه مجاز میتواند به ترافیک شبکه دسترسی داشته باشد.

چرا امنیت در دستگاههای مبتنی دندان آبی – فناوری بلوتوث مهم است ؟؟

بلوتوث موبایل خیلی از کاربران بلوتوث فقط از امکاناتی نظیر اتصال تلفن های همراه بهم… یا اتصال دستگاههایی نظیر این به کامپیوتر های قابل حمل استفاده میکنند. والبته برای این دسته از کاربران اهمیت امنیت بسیار دور از ذهن است ! پیاده سازی امنیت حتی در همین سطح استفاده میتواند از سوء استفاده کاربر غیرمجاز از این دستگاهها جلوگیری بکند.

استفاده بلوتوث ایجاد شبکه کامپیوتری

استفاده دیگر فناوری بلوتوث  ایجاد شبکه موقت کامپیوتری است. برای مثال چند نفر در یک جلسه میخواهند لپ تاپهای مبتنی بر بلوتوث خود را به هم متصل کنند تا بتوانند فایلهای خود را در با اشتراک بگذارند.

وقتی شما از بلوتوث برای ایجاد یک شبکه موقت کامپیوتری استفاده میکنید… معمولا یک شبکه تخصصی خواهید داشت. یعنی اینکه کامپیوترها مستقیما باهم در تعامل هستند و دیگر نیازی به یک نقطه دسترسی بی سیم (WAP)نیست. این یعنی اینکه شما نقطه مرکزی برای تامین و تبیین سیاستهای امنیتی ندارید و در حقیقت مرکز سقلی برای امنیت شبکه وجود ندارد ! اینجاست که امنیت تبدیل به دغدغه اصلی میشود چرا که شما اطلاعات مهم خودتان را بی پناه بر روی لپ تاپ خود ذخیره میکنید تا دیگران روی شبکه از آنها استفاده کنند. یادتان باشد که برد کلاس ۱ بلوتوث حدودا ۳۰۰ فوت میباشد. یعنی آنقدر دور که تکنیکهای War-Driver کاملا جوابگوی هکرها میباشد و کاملا هم از دید شما مخفی خواهد بود.

استفاده بلوتوث در موبایلها

فناوری بلوتوث موبایل استفاده دیگر بلوتوث در موبایلها است. این تلفنها اطلاعات مهمی از قبیل آدرسها – تلفنها – تماسها و… را در خود ذخیره میکنند. هک کردن این تلفنها از طریق بلوتوث Bluesnarfing نامیده میشود. حتما توجه داشته باشید که نرم افزارهای موبایل خود را بروز کنید.

شیوه دیگری از هک کردن موبایلها BlueBugging هست که بمعنی اجرا کردن فرمان روی موبایل هدف میباشد. برقراری تماس – حذف کردن اطلاعات از حافظه – عوض کردن تنظیمات داخلی از این جمله حملات هستند. برای اینکه از این حملات محفوظ بمانید پچ های امنیتی را از شرکت سازنده موبایل خود دریافت کنید و تلفنهای خود را به مدلهای بالاتر ارتقا دهید.

کرمهای تلفنهای همراه هم به بازار آمده اند !! کرمهایی مثل Cabir که تلفنهای با سیستم عامل Simbian رو هدف قرار میدهند. قطعا در آینده این کرمها زیادتر و خطرناکتر میشوند و گستره بیشتری از تلفنها را مورد هدف قرار خواهند داد.

کاربرد ها و مصارف داندان آبی بلوتوث bluetooth

۱) ایجاد یک شبکه بیسیم برای کامپیوتر های رومیزی با یک پهنای باند کوچک

۲) استفاده در تجهیزاتی مثل Printer ,Microphone,Keyboard,Mouse

۳) بلوتوث فروش زیادی در تلفنهای سلولی داشته است که آنها را قادر ساخته که به کامپیوتر ها و PDAs و handsfree ها وبسیاری دیگر از دستگاهها متصل شوند و به این ترتیب یک شبکه بیسیم LAN را ایجاد میکنند.

۴) انتقال فایلها مثل عکس و mp۳ و غیره بین گوشی های موبایل و PDAs و کامپیوترها از طریق OBEX

۵) handset بلوتوث برای گوشی موبایل و smart phone ها

۶) دستگاههای اندازه گیری و Test

۷) ابزارهای پزشکی

۸) گیرندهای GPS

۹) اتومبیل و استفاده بعنوان handsfree تلفن در آن

۱۰) کنترل از راه دور تلویزیون بجای اینفرارد

۱۱) وسایل کمک شنوایی

۱۲) playstation ۳ و Nintendo Revolution از بلوتوث برای جوستیک خود استفاده خواهند کرد و…