دسته‌بندی نشده

دزدگیر لیزری

راهنمای ساخت دزدگیر لیزری

دزدگیر لیزری چه باشد چه نباشد، سرقت انجام می‌شود! چقدر با این جمله موافق هستید؟ از قدیم دو دسته خط فکری در این موضوع وجود داشت. یکی همین که بود و نبود دزدگیر فرقی ندارد. دیگری هم بودن دزدگیر با نبودن آن فرق دارد. بلاخره در طول زمان سیستم‌های امنیتی پیشرفته‌تر شده‌اند و بخش‌های مختلفی از جمله دوربین، سنسور تشخیص حرکت و حتی لیزر به آن‌ها اضافه شده است. در این پست بسیار جذاب، شیوه ساخت دزدگیر لیزری ، دقیقا مشابه همان لیزرهایی که در فیلم‌های سینمایی سارقان از لابه‌لای آن‌ها برای رسیدن به گاوصندوق بانک، عبور می‌کنند.

واژه لیرز

واژه لیزر Laser که مخفف کلمات «Light amplification by stimulated emission of radiation» به معنی «تقویت نور به روش گسیل القایی تابش» می‌باشد. ایده ساخت لیزر در سال ۱۹۵۱ زمانی که تاونز در پارکی واقع در واشنگتن کنار شکوفه‌های آزالیا نشسته بود، به ذهنش خطور کرد. این الهام منجر به ساخت دستگاه میزر در سال ۱۹۵۴ برای تقویت امواج مایکرو توسط گسیل القایی تابش شد. چهار سال بعد تاونز به همراه شوهرخواهرش آرتور لئونارد شالو یک نسخه اصلاح شده از این اختراع را برای تقویت پرتو نور اپتیکال بجای انرژی امواج مایکرو ساختند. این دستگاه توسط آزمایشگاه‌های بل به عنوان «لیزر» ثبت اختراع شد.

معرفی پروژه دزدگیر لیزری و SIM808

یکی از مهم‌ترین اهداف مالکان کلیه ساختمان‌ها اعم از مسکونی، تجاری، اداری و… تامین امنیت است. به این مفهوم که بتوانند دارایی‌ها، افراد و فضای تحت تملک خود را در بالاترین سطوح ایمنی و امنیتی نگاه دارند. در بسیاری از موارد، مالکان و سرمایه‌گذاران سال‌ها در راستای راه اندازی و رونق یک کسب و کار تلاش می‌کنند و بنابراین حفاظت از دارایی‌ها و تامین حداکثری امنیت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.  قطعاً همگی ما دوست داریم چه در زمان حضور در ساختمان و چه به هنگام ترک آن، نسبت به امنیت آن آسوده خاطر بوده و هیچگونه دغدغه و نگرانی بابت آسیب‌های احتمالی بیرونی نداشته باشیم.

راه‌های مختلفی جهت ارتقاء امنیت ساختمان‌ها وجود دارد. یکی از بهترین و پرکاربردترین روش‌ها، استفاده از ابزار و سیستم‌های حفاظتی هوشمند در ساختمان‌ها می‌باشد. تابحال پروژه‌های تشخیص حرکت زیادی با ماژول‌های مادون قرمز IR ، التراسونیک و PIR ساخته و آموزش داده شده‌اند. اما اصلی ترین مشکل این سنسورها عدم برد کافی و مشکل کالیبراسیون و در نتیجه عدم اعتماد بالا به این ماژول‌ها بخصوص در مکان‌های خاص می‌باشد. در این پروژه ماژول فرستنده لیزر و سنسور گیرنده روبروی هم قرار گرفته و چنانچه کوچکترین حرکتی بین این سنسور اتفاق بیفتد بلافاصله گیرنده لیزر به آردوینو دیتا ارسال کرده و یک پیام کوتاه حاوی پیغامی که توسط کاربر مشخص شده به شماره مورد نظر ارسال می‌کند.

ماژول دزدگیر لیزری  KY-008 Laser Module

ماژول لیزر ky008 نوعی از ماژول فرستنده دیود ۵ ولت برای آردینو و AVR و PLC می‌باشد. لیزر Laser KY-08 با طول موج ۶۵۰ نانومتر، مناسب برای انجام آزمایش‌های بلاخص فیزیکی است. این ماژول دارای سه پایه VCC و GND و S (سیگنال ) می‌باشد.

سنسور گیرنده دزدگیر لیزری BPW46

این سنسور رفتاری مشابه گیرنده‌های فتودیود دارد. با سری کردن یک مقاومت ۱۰ کیلو اهم و اتصال به منبع ۵ ولت راه اندازی می‌شود. سنسور گیرنده لیزر BPW46 با توجه به شدت اشعه دریافتی یک ولتاژ متغیر انالوگ در خروجی تولید می‌کند. این سنسور به صورت بایاس معکوس راه اندازی می‌شود و پایه کاتد به vcc و پابه آند از طریق یک مقاومت به زمین متصل می‌شود. جهت تشخیص پایه‌ها  همانند روش دیود با استفاده از یک مولتی متر که در حالت تست دیود قرار دارد پراب‌های مولتی متر به راه به پایه‌ها متصل می‌کنیم و زمانیکه عدد ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلی ولت را در خروجی دید پایه متصل به پراب قرمز آند و پایه متصل به مشکی کاتد می‌باشد.

ماژول GSM دزدگیر لیزری با تراشه SIM808

ماژول SIM808 نوعی ماژول GSM با چهار باند است. ترکیبی از GPS برای سیستم ناوبری ماهواره‌ای و GSM برای ارتباط با شبکه مخابراتی است. طراحی کوچک و استفاده از کانال‌های استاندارد باعث محبوبیت و راه اندازی آسان ماژول Sim808 شده است. بر روی این بورد کلیه قطعات و پین‌های مورد نیاز از جمله سوکت نصب سیمکارت، رگولاتور و… برای راه اندازی ماژول درنظر گرفته شده است. از طریق ارتباط سریال مشابه ماژول SIM900 راه اندازی می‌شود. همچنین ماژول SIM808 قابلیت نصب آنتن GPS ، GSM و بلوتوث BT و ظرفیت پشتیبانی از یک سیم کارت را دارد.

اتصالات مدار دزدگیر لیزری

ماژول Sim808 مورد استفاده در این آموزش دارای ۷ پایه می‌باشد. در صورت عدم اتصال درست پایه‌ها ماژول راه اندازی نمی‌شود و عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهد. حتما موارد زیر را به دقت انجام داد و پس از آن مجددا بررسی کنید

  • پین شماه ۱ یا sleep در ماژول با s نشان داده شده در این پروژه بدون اتصال و با آن کاری نداریم.
  • پین شماره ۲ یا GND باید به زمین یا همان GND اردوینو Arduino متصل شود. ( خیلی مهم )
  • پین شماره ۳ یا V یا PWRIN نشان داده شده VCC می‌باشد و باید با ولتاژ ۹ ولت تغذیه شود.
  • پین شماره ۴ با K یا PWRKEY به GND منبع تغذیه ۹ ولت ماژول وصل شود. (خیلی مهم)
  • پین شماره ۵ TXD می‌باشد و به پایه شماره ۷ برد آردوینو Arduino متصل می‌شود.
  • پین شماره ۶ RXD می‌باشد و به پایه شماره ۸ برد آردوینو Arduino متصل می‌شود.
  • پین شماره ۷ یا GND باید به زمین منبه تغذیه ۹ ولت ماژول متصل شود. (خیلی مهم)
  • پایه خروجی گیرنده لیزر را به پایه A0 اردوینو متصل شود.
  • پایه  VCC و S ماژول فرستنده لیزر به ۵ ولت متصل شود و پایه GND آن به زمین آردوینو متصل شود.

کارکرد مدار دزدگیر لیزری

یک سیم کارت را در ماژول قرارداده و بعد از آپلود کدها در آردوینو و اتصالات مدار چراغ سبز رنگ روی ماژول بعد از چند ثانیه شروع به چشمک زدن می‌کند. اگر هر ۳ ثانیه یکبار چشمک زد یعنی اینکه ماژول به شبکه وصل شده است. لیزر و گیرنده را روبروی هم قرار داده و در صورت حرکت جسم ما بین این دو یک پیام کوتاه به شماره موبایلی که در برنامه دخیره شده ارسال میشود. اردوینو مقدار دیتای وارده از پین A0 را به یک عدد مابین ۰ تا ۱۰۲۳ تبدیل میکند . زمانی گیرنده لیزر به طور کامل اشعه دریافت عدد ۱۰۲۳ را در خروجی داریم و چنانچه شدت اشعه کاهش یافته و یا قطع شود این عدد کاهش یافته و بلافاصله یک پیام ارسال میشود . چنانچه بخواهیم میزان حساسیت مدار را تغییر دهیم در برنامه در قسمت شرطی (if ) میتوان آن را به مقدار دلخواه تنظیم نمود.

بیم خطی 20 متری

  • برد این بیم خطی تا 20 متر می‌باشد.
  • دید مستقیم دارد و نباید بین جفت بیم خطی شی و یا جسمی وجود داشته باشد و یا حرکت کند.
  • این بیم لیزر خطی دارای حسگر اپتیکی است.
  • ولتاژ مورد نیاز دوازده ولت است.(در صورتی که افت جریان در جفت گیرنده اتفاق افتاد میتوان از منبع تغذیه استفاده نمود.)
  • مقاوم در برابر رطوبت، گرما و گرد و غبار می‌باشد و دارای استاندارد IP67 می‌باشد.

سنسور خطی NV780

  • طراحی نوین و بسیار زیبا و مقاوم در برابر ضربه، باد و باران
  • ارائه شده در دو مدل با سیم (NV780MX) بی سیم (NV780MR)
  • تنظیم عملکرد سنسور در حالت های تک لبه و یا دو لبه و قابل انتخاب یگانه و یا دوگانه
  • دارای نشانگر LED و زنگ اخبار بر روی سنسور
  • قابلیت تنظیم نقطه کانونی سنسور برای دید دقیق و وسیع تر
  • غیر قابل پوشاندن و یا کور کردن سنسور (Anti-mask)

دزدگیر لیزری بیم خطی 100 متری

  • برد این بیم خطی تا ۱۰۰ متر میباشد.
  • دید مستقیم دارد و نباید بین دو جفت بیم خطی شی و یا جسمی وجود داشته باشد و یا حرکت کند. این بیم لیزر خطی دارای حسگر لیزری است.
  • ولتاژ مورد نیاز دوازده ولت است.(در صورتی که افت جریان در جفت گیرنده اتفاق افتاد میتوان از منبع تغذیه استفاده نمود.)
  • این بیم خطی دارای خروجی تمپر است و بدین صورت بیم خطی صد متری ضد سرقت و دستکاری است.
  • این بیم قابلیت تنظیم حساسیت نیز دارد این گونه آژیر مزاحم کم تر خواهید داشت.
  • این بیم خطی مجهز به جامپر و دارای جامپر پالس میباشد.

بیم خطی 150 متری

  • برد این بیم خطی تا 150 متر میباشد.
  • دید مستقیم دارد و نباید بین دو جفت بیم خطی شی و یا جسمی وجود داشته باشد و یا حرکت کند. این بیم لیزر خطی دارای حسگر لیزری است.
  • ولتاژ مورد نیاز دوازده ولت است.(در صورتی که افت جریان در جفت گیرنده اتفاق افتاد میتوان از منبع تغذیه استفاده نمود.)
  • دارای خروجی تمپر است و بدین صورت بیم خطی صد متری ضد سرقت و دستکاری است.
  • تنظیم حساسیت نیز دارد این گونه آژیر مزاحم کم تری خواهید داشت.
  • مجهز به جامپر و دارای جامپر پالس میباشد.

شرایط محیطی بیم خطی

ما در زرین سیستم از سال 1378 اقدام به عرضه و فروش و نصب بیم خطی در اقصی نقاط ایران حتی افغانستان و عراق نموده ایم و این سنسور ها را در شرایط آب و هوایی گوناگونی عرضه و نصب و اجرا کرده ایم.

از ارتفاعات کوه های البرز تا سواحل زیبای خلیج فارس در شرایط بارانی، مه آلود، برفی و… این دستگاه ها قابلیت نصب در فضای آزاد را دارند و مقاومت بالایی در برابر ریزش آب و گرد و غبار نیز دارند.

ادامه مطلب

صدیق کننده ی این موضوع استاندارد IP66 این نوع از بیم خطی بوده است.(البته این بدین معنی نیست که شما میتوانید این بیم ها را در داخل آب نصب کنید.)

مکان نصب دزدگیر لیزری در شیب نیز وجود دارد، به این دلیل که چشمی های فرستنده و گیرنده ی بیم خطی قابلیت چرخش افقی 180 درجه و عمودی 10 درجه را دارند بدین ترتیب در صورتی که در آن مکان بیم خطی نصب میشود داری شیب همگن باشد امکان نصب بیم خطی وجود دارد.

در صورتی که بیم خطی بر روی دیوار نصب شود، دیگر ارتفاع بیم مهم نیست در صورتی که فردی اقدام به بالا رفتن از دیوار و گذشتن از دیوار بکند به هر صورت بیم دزدگیر تحریک میشود و فرمان به هشدار دادن مینماید.

مکان نصب بیم خطی

میتوانید انواع بیم خطی را به چندین روش مختلف بنابر شرایط محیطی و حفاظتی و همچنین نیاز در مکان مورد نظرتان نصب نمایید.

  1. نصب بر روی دیواره ها، بدین صورت شما میتوانید بر دیواره های دیوار های بیرونی در ارتفاع مناسب (شصت الی نود سانت) نصب نمایید.
  2. بالای دیوار به صورتی که اگر کسی از دیوار بالا رفت و قصد ورود به داخل را داشت سیستم حفاظتی تحریک شده و اعلان هشدار مینماید.
  3. روی تیر حائل بر روی دیوار
  4. روی تیر مجزا در ارتفاع های مختلف

دیدگاهتان را بنویسید