اطلاعات عمومی, انواع لوازم خانگی

تفاوت بین تلویزیون های LCD و LED

تفاوت تلوزیونLED با LCD

تفاوت LCD باLED

تفاوت LCD باLED برای بررسی تفاوت بین تلویزیونهای ال سی دی و ال ای دی باید تفاوت LCD باLED این نکته را در نظر داشت که نور بوسیله چند لامپ فلورسنت موجود در پشت صفحات تولید می شود و کریستال نقشی در این زمینه ندارد. در این حد فاصل نواری مشبک با منافذی مرتب وجود دارد که با باز و بسته شدن این منفذها مسیر انتشار نور برای تولید تصویر کنترل می گردد. زمانی که هریک از منافذ با یک فیلتر رنگی ترکیب می شوند، تشکیل یک پیکسل (نقطه نورانی) اصلی را می دهند که بسیار کوچک می باشد، اما با ترکیب تعدادی از آنها یک نقطه رنگی بوجود می آید (همان نقاط رنگی روی نمایشگر). به کمک لامپ فلورسنت تصویر ساخته شده توسط کریستال قابل مشاهده خواهد بود.

تفاوت بین تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی

تلویزیون های LCD تصاویر با کیفیتی دارند. این محصولات می توانند بسیار باریک ساخته شوند و از آنجا که فضای کمی را اشغال می کنند، مصرف کننده می تواند از آنها در اکثر مکانها استفاده کند واین قابلیت برای خریداران اهمیت خواهد داشت.
نمایشگرهای LED از خیلی جهات شبیه به LCD ها هستند. LED ها نیز از تکنولوژی نمایشگر کریستال مایع بهره می گیرند. تنها تفاوت آنها در منبع نور موجود در پس زمینه شان است که برای LCD ، لامپ فلورسنت و برای LED در واقع دیودهای نورانی led Light Emitting Diodes می باشد. (جهت مشاهده تعمیر تلویزیون ال سی دی و ال ای دی میتوانید مطالب درج شده در این سایت را مطالعه نمایید).

انواع تلوزیون و تکنولوژی آن

انواع تکنولوژی تلوزیون

دو نوع روش نوردهی در LED ها وجود دارد که با نام های  انتشار لبه ای و انتشار کامل معروفند. در حالت لبه ای، یک سری led بصورت سری در لبه های بیرونی صفحه نمایش قرار می گیرند و در زمان نمایش تصویر، نور را متناوب در سرتاسر صفحه پخش می کنند. در نوع انتشار کامل، led ها بصورت چند ردیف، تمام سطح پشتی صفحه را نوردهی می کنند. در این حالت کنترل بیشتری روی روشنایی و تاریکی وجود خواهد داشت، زیرا led ها می توانند مستقل از یکدیگر روشن یا خاموش شوند.

در نتیجه نمایشگرهای LED همان LCD ها با سیستم نوردهی جدید هستند. دیودهای نورانی به دلیل ایجاد قابلیت کنترل بیشتر روی اشباع نور، اخیرا باعث توسعه LCD ها شده اند و نیز مصرف توان پایین تری نسبت به لامپ های فلورسنت دارند. LED ها جدیدترین نوع تلویزیون ها محسوب می شوند که معمولا از LCD ها گرانترند.

کسانیکه میخواهند تعمیرات تلویزیون را شروع کنند لازم است که اطلاعات خود را درباره مشخصات فنی دستگاهها بالا ببرند. در دوره آموزش تعمیر تلویزیون کار عملی روی مدارات این نمایشگرهای حرفه ای انجام میدهیم. در اصل مدارات تلویزیون ها مشابه به یکدیگر است و تفاوت در کیفیت قطعات و آی سی های سری های جدید روی LCD ها میباشد.

تفاوت تلویزیون های ال ای دی با ال سی دی و پلاسما

پنل تلویزیون های پلاسما،ال سی دی و ال ای دی تقریباً مشابه هستند.در پنل پلاسما که فناوری قدیمی تر است،هر نقطه (Pixel) فسفر بسیار ریز است که با انواعی از گاز پر شده که از سه سلول به رنگ های اصلی تشکیل شده است و با عبور جریان الکتریکی مناسب با تصویر از هر کدام از این سلول ها، نور متصاعد شده از هر رنگ و تداخل آنها با هم،رنگ های ترکیبی و اصلی تصویر را تشکیل می دهد.

تفاوت LCD باLED حال آنکه در پنل ال سی دی که فناوری جدیدتر است و هر پیکسل از سه سلول با رنگ های اصلی و از جنس کریستال مایع تشکیل شده که پس از عبور جریان هر سلول کریستال متناسب با جریان پلاریزه شده، و تشکیل رنگ های تصویر را می دهند،ولی به دلیل اینکه این سلول ها نوری از خود ساطع نمی کنند با قرار دادن یک صفحه نورانی (LED Backlight) پشت پنل تصویر تشکیل می گردد.

در ال ای دی ها این منبع نور مجموعه ای از ال ای دی هاست که گرمایی ساطع نمی کنندو بهترین تکنولوژی در این زمینه هستند.

تلوزیون LED

تلوزیون LED

تفاوت بین تلویزیون های LCD و LED

LED ها هنوز LCD محسوب می شوند و در واقع نسخه ای بهینه شده می باشند، زیرا از یک سیستم نوردهی جدید در پس زمینه بهره می برند. LED ها از LED و LCD ها از لامپ های فلورسنت استفاده می کنند. اگرچه هر دوی آنها هنوز از تکنولوژی کریستال مایع در صفحه نمایش خود سود می برند. تفاوت اساسی آنها فقط در سیستم نوردهی و انتشار نور در پشت صفحه اصلی شان می باشد.

اگر میخواهید تعمیرکار تلویزیون و تعمیرکار مانیتور خوبی شوید لازم است که توانایی خود را درباره مشخصات فنی دستگاهها بالا ببریم. یک تعمیرکار خوب تلویزیون از الکترونیک SMD تا تعمیرات مانیتور و سپس تعمیر تلویزیون را شروع میکند.

وضوح تصویر تلویزیون (تفاوت LCD باLED)

هر سه فناوری،وضوح بالا را پشتیبانی می کنند، با این تفاوت که در ال سی دی و ال ای دی هایی که اندازه کوچکی دارند هم امکان ایجاد وضوح بالا وجود دارد. در پلاسما وضوح فوق العاده بالا تنها در اندازه های بزگ 50 اینچ به بالا یافت می شود. در صورتی که در ال سی دی حتی در مدل های 42 یا 45 اینچ هم شاید این وضوح را بیابید.

رزولوشن ال سی دی و ال ای دی از پلاسما بیشتر می باشد که باعث تیز بودن تصاویر و مشاهده بهتر جزئیات تصاویر می گردد.

پخش تصاویر با حرکت سریع

در ال سی دی بر خلاف پلاسما مشکل زمان پاسخ دهی وجود دارد. یعنی مدت زمانی طول می کشد تا ال سی دی بتواند یک فریم را جایگزین فریم قبلی کند. این مسئله باعث می شود به هنگام پخش تصاویری که دارای صحنه هایی با حرکت سریع هستند، سایه ای از فریم قبلی روی صحنه باقی بماند. البته این مسئله هم به مرور در حال برطرف شدن است. پلاسما به این مشکل دچار نیست.

در ال ای دی ها دیگر از مشکل محو تصاویر در حرکت های سریع که در هر حرکتی در تصویر ابتدا آنالیز می شود و سپس تنظیم می شود (که در LCD ها موجود بود) خبری نیست. در نتیجه در هر حرکتی تصویر صاف و تیز و روان است.

پخش انواع صفحه نمایش

طول عمر تلویزیون و تفاوت LCD باLED

تفاوت LCD باLED طول عمر ال سی دی و ال ای دی مدت زمانی است که میزان نور پس زمینه آن ها به نصف کاهش پیدا کند.

در پلاسما به خاطر اینکه وظیفه تولید نور بر عهده هر سلول است و این کار از طریق فسفرهای داخل آن صورت می گیرد، نیمه عمر پلاسما را مدت زمانی در نظر می گیرند که درخشندگی این فسفرها به نصف کاهش پیدا کند. در هر دو مدل معمولاً طول عمر شصت هزار ساعت است. یعنی ۷ سال طول می کشد تا ۶۰ هزار ساعت را پر کند (اگر تلویزیون ۲۴ ساعته روشن باشد).

مصرف توان ال سی دی

ال سی دی به خاطر منبع نور جداگانه ای که دارد، برای تولید نور،انرژی زیادی صرف نمی کند، ال ای دی انرژی بسیار کمتری از ال سی دی مصرف می کند. زیرا منبع نور آن از مجموعه ای از ال ای دی ها تشکیل شده است. در صورتی که پلاسما انرژی بیشتری می طلبد که معمولاً دو برابر ال سی دی است.

قیمت ال سی دی

شاید بزرگترین مزیت پلاسما نسبت به ال سی دی و ال ای دی قیمت مناسب تر آن باشد مخصوصاً در تلویزیون های باسایز بزرگ که معمولاً سایزهای بزرگ پلاسما ارزان تر از ال سی دی با همان سایز می باشد.

وزن تلویزیون

ال سی دی LCD همچنین سبک تر از پلاسما در سایز مشابه می باشد که حمل و نقل آن را آسان تر نموده و جهت نصب روی دیوار نیز مناسب تر است. چون در ال سی دی برای صفحه نمایش از پلاستیک و در پلاسما از شیشه استفاده می شود که البته این یک مزیت برای پلاسما است که ضربه به صفحه نمایش آن آن را خراب نمی کند. ال ای دی بسیار سبک است. ولی در موارد دیگر شبیه ال سی دی است.

تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی بنا به جایی که میخواهند در شرکت ها یا بانک ها و یا منازل نصب شوند متفاوت هستند. تلویزیون های OLED نسل جدید تلویزیون است که در بازار موجود میباشد.

انواع سینمای خانگی

سینمای خانگی

تلویزیون های OLED چیستند؟(تفاوت LCD باLED)

برای ایجاد یک تصویر در تلویزیون تنها نیاز به نورهای قرمز، سبز و آبی دارید. OLEDها در واقع با عبور جریان الکتریسیته از موادی که این رنگ‌ها را تولید می کنند، کار می کنند. هیچ تکنولوژی تلویزیون دیگری این طور مستقیم نور را به وجود نمی آورد. LCD از فیلتر رنگ و مایع کریستالی بر روی نور پس زمینه بهره می‌برد و پلاسما نیز از نور ماوراء بنفش تولید شده توسط بسته‌های گازی که فسفرهای رنگی قرمز، آبی و سبز را تحریک می‌کنند، بهره می‌برد. مهم‌ترین برتری OLEDها آن است که هر پیکسل بصورت مستقیم نور ساطع می‌کند؛ این در حالی است که در پنل‌های LCD نور پس‌زمینه‌ی توسط لامپ‌های LED یا فلورستنت تامین می‌شود.

کیفیت مدارات و بردهای تلویزیون های نسل جدید بهتر از سری های قبلی آن است. البته امکانات تلویزیون های جدید نیز نسبت به سری های قبل بیشتر شده است. تلویزیون های سری جدید مجهز به تکنولوژی تشخیص چهره و امکانات بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید