انواع پوشاک, انواع کیف و کفش, دسته‌بندی نشده

پارچه برزنتی برای دوخت انواع کیف

پارچه برزنتی

پارچه برزنتی چیست

پارچه برزنتی ضخیم و تولید شده با استفاده از الیاف مصنوعی است. این گونه الیاف به علت آنکه الیاف طبیعی نمی توانستد به طور کامل نیاز انسان را بر طرف کنند و یا آنکه فرآیند تولیدشان مقرون به صرفه نبوده به وجود آمده اند و به صورت کامل و یا نیمه مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرند.

برای به دست آوردن برزنت در صنایع پتروشیمی الیاف طبیعی نظیر پنبه را با مواد پلیمری ( درشت مولکول ) همچون پلی استر ادغام کرده و در صورت نیاز با افزودن مواد صنعتی دیگر خاصیت مد نظر خود را به پارچه برزنتی اضافه می کنند.

سایز بندی این محصول از ۱۰۰ الی ۲۰۰ سانتی متر و وزن ۲۲۰ الی ۷۴۰ گرم بر متر مربع می باشد.

یکی از بارزترین ویژگی های اکثر پارچه های برزنتی مقاومت در برابر آب است. از دیگر ویژگی های آنها می توانیم مقاومت در برار وزن زیاد، تابش آفتاب، اجسام تیز، ضد حرارت و حریق را نام ببریم

از انواع این پارچه می توان به یک لایه، دو لایه، سه لایه، نسوز، کانتینری و شمعی، آهاری و چاپی اشاره کرد.

انواع پارچه های برزنتی کدامند؟

همانطور که پیش تر گفته شد انواع بسیاری از این پارچه بنا به نیاز اشخاص و پیشرفت علم با افزودن مواد مختلف تولید شده است. نام گذاری انواع برزنت هم بنا به موقعیت های مختلف انجام شده مثلاً با توجه مواد تشکیل دهنده نام آن را برزنت نانو و یا بر اساس کاربردی که دارد مانند برزنت نظامی و…. انجام شده است. در ادامه ی این متن به بررسی انواع پارچه پرزنت می پردازیم.

پارچه برزنتی چند لایه

با توجه به آنکه برزنت یکی از پارچه های مطرح و پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد در کیفیت های گوناگون تولید می شود. از آنجا که برزنت از چند لایه نخ به نام تار و پود تشکیل شده تعداد لایه های این محصول می تواند تعیین کننده قیمت و کیفیت آن باشد. پس هر چه تعداد لایه ها بیشتر باشد در نتیجه از مقاومت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود. به صورت استاندارد و بنا به نیاز صنایع از یک ۱ تا ۶ لا وجود دارد. ما ابتدا به بررسی وزن، مواد تشکیل دهنده و… این برزنت ها چند لایه می پردازیم و سپس انواع آن را به شما معرفی می‌ کنیم.

پارچه برزنتی ۳ لا ۶ لا

این برزنت به دلایلی که پیش تر گفته شد یکی از عالی ترین برزنت های تولید داخل است. درصد ضد آب بودن این نوع برزنت به طور شگفت انگیزی ۱۰۰ می باشد. تار و پود تشکیل دهنده این برزنت ۸۰ درصد پنبه و ۲۰ درصد پلی استر است و در طیف های رنگ ی مختلفی نظیر خاکی، طوسی، مشکی و سبز به بازار عرضه می شود. وزن آن نیز ۷۳۰ بر هر متر مربع است. از این برزنت برای سازه هایی که نیازمند پوششی مقاوم، ضخیم و ضد آب است استفاده می شود، مانند چادر کامیون، نظامی و….

شما می توانید به راحتی این پارچه را با عرض ۱۰۰، ۱۵۰ سانتی متر و یا ۲ متر تهیه کنید.

برزنت ۳ لا ۳ لا

برزنت بعدی ۳ لا ۳ لا می باشد که درصد ضد آب بودن آن نسبت به مورد قبل کمتر بوده و می توان گفت ۸۰ درصدضد آب است. همچنین وزنی معادل ۵۵۰ گرم بر متر مربع داشته و درصد مواد تشکیل دهنده آن همانند مورد قبل می باشد. از این برزنت هم برای تولید چتر، پرده، چادرهای صحرایی، نظامی استفاده می شود.

پارچه برزنتی ۲ لا ۳ لا

مورد بعدی برزنت ۲ الا ۳ لا است که وزن آن به صورت تقریبی ۴۵۰ گرم بر متر مربع است. مواد تشکیل دهنده این مورد هم ۸۰ به ۲۰ پنبه و پلی استر است. خاصیت ضد آب بودن را مانند اکثر برزنت ها دارا می باشد و از آن برای تولید انواع پرده، چتر و سایه بان استفاده می شود.

برزنت ۱ لا ۵ لا

وزن این برزنت از باقی کمتر بوده و وزنی معادل ۳۰۰ مرم بر هر متر مربع دارد. همچنین مواد تشکیل دهنده آن مثل باقی بوده و در صنایع تولید دستکش های جوشکاری، برزنت دهانه ی کولرها کاربرد دارد.پارچه برزنتی

پارچه برزنت نسوز

پارچه برزنت مشهوری که قصد معرفی آن را به شما داریم برزنت نسوز می باشد. این پارچه ها با نام های برزنت ضد حریق و سرامیکی نیز شناخته می شوند. در صنایع مختلف نیاز به پارچه ای با مقاومت بالا در برابر حرارت و شعله های آتش حس می شد تا زمانی که این محصول عرضه شد و مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت. الیاف به کار رفته برای تولید برزنت نسوز فایبرگلاس و فایبر سرامیک است و تحمل دما تا ۵۰۰ درجه سانتی گراد را دارد. در ادامه به بررسی انواع انواع این برزنت و ویژگی های آن می پردازیم.

انواع مختلف پارچه برزنتی نسوز

به دلیل گوناگونی مواد به کار رفته و تعداد لایه ها در تولید این نوع پارچه از تنوع بالایی بنا به نیاز صنایع و اشخاص برخوردار می باشد. شما در ادامه با برخی از آنان نظیر آزبست، فایبرگلاس، فویلدار و… آشنا می شوید.

برزنت آزبست

این پارچه که با نام برزنت سفید نیز معروف است، جزو قدیمی ترین پارچه های نسوز بازار بوده و برای تولید آن از الیاف طبیعی آزبست که همان نام دیگر پنبه نسوز است استفاده می شود. در مشاغلی که با آتش سر و کار دارند نظیر آتش نشانی برای تولید لباس های ضد حریق از آن بهره برده می شود.

پارچه برزنتی فایبرگلاس

برای تولید این برزنت فایبرگلاس و رزین را با یکدیگر ترکیب می کنند. با ترکیب این دو ماده خاصیت هایی نظیر استحکام کشسانی بالا علاوه بر ضد حریق بودن آن افزوده می شود که باعث می شود تا توانایی تحمل اجسام سنگین را هم داشته باشد.

برزنت فویلدار

برای ساخت این برزنت یک لایه فویل آلومینیومی را به برزنت های فایبرگلاس اضاف می کنند. احتمالاٌ شما هم سلول های خورشیدی که در بعضی از مکان ها نصب شده اند را دیده اید و برایتان سوال شده که جنس آن ها از چه چیزی می باشد. برای ساخت انواع این سلول ها از برزنت های فویلدار استفاده می شود.

برزنت تفلون دار

برای تهیه برزنت تفلون دار یک لایه تفلون را به همان برزنت های فایبرگلاس اضافه می کنند. کاربرد این برزنت ها در زمینه صنایع هوایی می باشد.

پارچه برزنتی برزنت سیلیکونی

هنگامی که سیلیکون و فایبرگلاس با یکدگیر ترکیب شوند این برزنت حاصل می شود و کاربرد آن نیز برای تولید انواع درب و پرده های ضد حریق می باشد.برای تبایغات رایگان اینجا کلیک کنید

کاربردهای پارچه برزنت نسوز

پارچه برزنت شمعی

پارچه های برزنت قدیمی اکثراً شبه پنبه ای بودند و در بازار مصرف کنندگان جا افتاده بودند. اما برخی از پارچه های جدید  برزنتی جدید نظیر برزنت شمعی دارای پلی استرو پلی اتیلن در ترکیبات خود هستند. این ترکیبات باعث می شود تا مقاومت بسیار بالایی در برابر دما و رطوبت بالا داشته باشند. همچنین به هنگام تولید از تنوع بالایی برخوردار بوده به صورت یک لا الی شش لا بسته به میزان و کیفیت مواد اولیه تقسیم بندی می شوند. طیف رنگی در این محصولات بسیار متنوع بوده و از آن به عنوان محافظی در برابر اشعه های خورشید  و سقف انباری استفاده می شود.

از آنجایی که این پارچه ها از تنوع بالایی برخوردار هستند کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف داشته به طور مثال از آن ها به عنوان عایق صنایع ساختمانی، قالب های ریخته گری، دریچه ها ، لوازم ورزشی ، کیف و کفش ، لوازم منزل ، انواع پوشاک ،مبلمان منزل و… استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید