انواع دوربین مدار بسته

راهنمای خرید دوربین مدار بسته

رانمای خرید دوربین مدار بسته

راهنمای خرید دوربین مدار بسته (دستگاه ضبط کننده)

در حال حاضر 2 استاندارد برای دوربین‌ های نظارتی HD وجود دارد که عبارتند از: (HD over Coax) HDoC و IP. استاندارد HDoC یا انتقال تصویر اچ دی بر روی کابل کواکسیال، درست همانند تجهیزات آنالوگ قدیمی از همان کابل RG59/RG6 کواکسیال استفاده می‌کنند، اما بر‌خلاف تجهیزات قدیمی، ویدئو HD را نیز به DVR یا ویدئو رکوردر دیجیتال منتقل می‌نمایند. در تمام سیستم های HDoC، دوربین‌ ها به‌طور مستقیم از طریق کابل کواکسیال به DVR متصل می‌شوند. از سوی دیگر، دوربین‌های مداربسته IP از طریق اترنت یا کابل شبکه به یک دستگاه NVR یا ویدئو رکوردر تحت شبکه متصل می‌شوند. در دوربین ‌های مدار بسته آی پی اولیه، دوربین ‌ها به‌طور مستقیم به دستگاه ان وی آر متصل نمی‌شدند، بلکه به یک سوئیچ شبکه

یا نقطه دسترسی که در همان شبکه NVR قرار داشت متصل می‌گردیدند و پس از آن دوربین‌ها از طریق یک آدرس IP به NVR متصل می‌شدند و همچون یک مسیر برای انتقال داده‌ها عمل می‌کرد. لکن تولیدکنندگان در طی چند سال گذشته سوئیچ PoE را با NVR ترکیب کرده‌اند تا دوربین ‌ها بتوانند به‌راحتی به این سوئیچ ‌ها متصل شوند.

راهنمای خرید دوربین مدار بسته (کیفیت ویدئو)

طی 30 سال گذشته، دوربین های مداربسته آنالوگ (CCTV) با وضوح استاندارد خود توانستند بخش بزرگی از بازار را در اختیار بگیرند، لکن امروزه با تکامل روزافزون فناوری این دوربین ها جایگاه خود را از‌دست‌داده‌اند. هم‌اکنون دوربین‌ های مداربسته HD و IP، در بازار سیستم‌های امنیتی و نظارتی از سهم بسزایی برخوردار می‌باشند. تصاویر ویدئوییHD ، کیفیت بسیار بالاتری را نسبت به نسخه استاندارد ارائه می‌دهند و همین امر باعث افزایش سطح امنیت و توانایی شناسایی افراد یا اشیای ضبط‌شده گردیده است. دلیل این امر این است که کیفیت تصاویر آنالوگ بر اساس TVL (خطوط رزولوشن TV ) ارزیابی می‌شدند،در حالی که کیفیت تصاویر HD برحسب مگاپیکسل اندازه‌گیری می‌گردند. به‌عنوان مثال، دوربین مداربسته 1000 TVL دارای 1000 خط جداگانه بر روی صفحه نمایش بود که باعث می‌شد تصویر مورد نظر شکل‌گیرد. اما دوربین مداربسته 1 مگاپیکسلی HD، دارای 1 میلیون پیکسل در هر نقطه از تصویر است که باعث تولید تصویر باکیفیت‌تر می‌شوند. هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد خروجی تصویر واضح‌تر خواهد‌بود. به عنوان مثال، یک تصویر 4K یا 8 مگاپیکسلی دارای 8 میلیون پیکسل می‌باشد. به همین علت، دوربین‌های مداربسته مگاپیکسلی، تصویر با‌کیفیت بسیار بالاتری تولید می‌کنند، زیرا تصویر ارائه‌شده از تراکم بالایی برخوردار هستند. یکی از مزایای عمده دوربین‌‌ مداربسته HD، نسبت به دوربین‌های آنالوگ، توانایی استفاده از زوم دیجیتال برای تمرکز بر یک منطقه از فیلم ضبط‌شده بدون تحریف تصویر است.

امروزه استفاده از دوربین‌های IP بیش از پیش رواج یافته است. با‌ این حال جهت استفاده از آن‌ها نیاز است ابتدا بستر شبکه آماده باشد. در حالی که کابل دوربین مداربسته همیشه به‌طور مستقیم به دستگاه NVR متصل نیست، کاربران باید دوربین‌های IP خود را به شبکه متصل و دوربین‌ها را به NVR متصل نمایند. خوشبختانه، اکثر دوربین‌های IP امروزی قابلیت اتصال به ویندوز و اتصال خودکار به یک شبکه تعریف‌شده را دارند. برخی از دوربین های مداربسته آی پی و دستگاه های NVR می‌توانند رزولوشن‌های HD را در محدوده کیفیت P1080HD تا 4K Ultra HD ضبط کنند. اکثر دوربین‌های IP عرضه شده در بازار می‌توانند از PoE (تغذیه از طریق اترنت) بهره ببرند و این بدان معناست که هم ویدئو و هم برق به جای منتقل شدن از طریق 2 کابل متمایز، تنها از طریق یک کابل منتقل می‌شوند. دوربین‌های IP بدون انجام هیچ‌گونه کار تقویتی می‌توانند تا فاصله تقریبی 100 متری به کار ضبط ویدئو بپردازند. اما برای فاصله‌های طولانی‌تر به ریپیترها (تکرار کننده ها) و سوئیچ‌های اضافی نیاز است که بتوانند در طول مسیر کابل‌کشی به کار گرفته شوند تا محدوده انتقال افزایش یابد.

دوربین های مداربسته آنالوگ قدیمی تصاویر را از طریق یک کابل کواکسیال به یک مانیتور یا دستگاه DVR انتقال می دادند. از سوی دیگر، دوربین های تحت شبکه نیز داده های ویدئویی را از طرق مختلفی مانند کابل شبکه، شبکه داخلی (Ethernet) و یا اتصال Wifi منتقل می کنند. در این مقاله قصد داریم درباره دوربین مداربسته وای فای صحبت کنیم.  باید بدانید که این دوربین ها زیر مجموعه دوربین های مداربسته تحت شبکه هستند و نوع آنالوگ آنها وجود ندارد.

 دوربین مداربسته وای فای به راحتی می تواند، تصاویری با کیفیت بالا را در شبکه های کامپیوتری ارائه دهد. این دوربین ها تصاویر دریافتی را به داده های دیجیتال تبدیل نموده سپس آنها را از طریق شبکه ارسال می کنند، همچنین با تعبیه یک مودم در محل این امکان را به شما می دهند که این تصاویر را در هر کجا که هستید با اتصال به شبکه جهانی اینترنت از طریق گوشی همراه، تبلت و … دریافت نمایید!

بدان معنی است که شما می توانید تصاویر را به صورت زنده یا ضبط شده نیز بر روی رایانه، دستگاه تلفن همراه یا تبلت خود تماشا کنید. از آنجایی که تمام این مراحل در بستر شبکه داخلی یا جهانی (اینترنت) انجام می شود، دیگر نیازی به کابل کشی های طولانی و متعدد نیست و در صورت لزوم، عمل کابل کشی تنها برای برق رسانی به دوربین ها و یا دستگاه NVR انجام می گردد.

امروزه دنیای تکنولوژی پیشرفت فراوانی کرده است و دوربین ها در ابعاد بسیار کوچک تر توانایی فیلم برداری با کیفیت های بسیار بالا را دارند که این مزیت برای افراد زیادی هم خوب و برای برخی ها هم بد تلقی می شود. دوربین مداربسته مخفی یکی از تکنولوژی های برتر امروزی محسوب می شود زیرا با کمک دوربین مداربسته مخفی می توان فعالیت ها ، حرکات و گفتار افراد را بدون این که بدانند ضبط و نگهداری کنید. همانگونه که از اسم آن پیداست این دوربین مخفی می باشد پس از دید مردم باید دور باشد و کسی از نصب آن آگاهی نداشته باشد.

معمولا دوربین مداربسته مخفی را به گونه ای انتخاب می کنند که به اشکال مختلفی به غیر از دوربین باشد تا کسی نتواند آن را تشخیص دهد. به همین دلیل این دوربین ها در مکان ها و گوشه هایی جا سازی می شوند که دور از چشم افراد باشند و جلب توجه نکنند. این نوع از دوربین مدار بسته را در می توان داخل تمام لوازم الکترونیکی مانند گوشی ها جایگذاری کرد. از این دوربین ها می توان به راحتی استفاده کرد و هزینه های پایین این دوربین ها موجب می گردد تا بیشتر مردم برای استفاده از این تکنولوژی ترغیب شوند. بیشتر افراد برای ایمنی خود از این دوربین ها استفاده می کنند اما در هر مکانی حق نصب این دوربین ها داده نمی شود زیرا ممکن است حریم شخصی افراد زیر پا گذاشته شود. بیشتر دوربین های مدار بسته هم در حالت بی سیم کار می کنند و هم دارای سیم می باشند. دوربین مداربسته مخفی دقیقا این ویژگی را دارا می باشد و این موضوع باعث می شود تا این نسل از دوربین ها به راحتی قابل جابجایی و نصب باشند.

راهنمای خرید دوربین مدار بسته

جالب است بدانید که دوربین مداربسته مخفی اگر بی سیم باشند تصاویر ضبط شده را تا شعاع محدودی به گیرنده که تلویزیون یا هر چیزی است انتقال می دهد اما اگر کابلی باشد به وسیله سیم تا گیرنده تصاویر ارسال می شوند. در بعضی از این دوربین ها توانایی ضبط صدا نیز وجود دارد. دوربین های مدار بسته در برخی از مدل ها دارای کنترل از راه دور و در برخی مواقع دارای ریموت می باشند.

راهنمای خرید دوربین مدار بسته سوزنی

دوربین مدار بسته سوزنی یکی از پرکاربردترین دوربین های مخفی می باشد که از نوع دوربین های مخفی مینیاتوری محسوب می شوند. برای نصب این دوربین مخفی کافی است که یک سوراخ بسیار ریز در مکان مورد نظر ایجاد شود. دوربین‌های سوزنی به خاطر بدنه‌ای که در آن ها وجود دارد باید در پشت یک سطح غیرشفاف نصب گردند و به دلیل داشتن لنز کوچک می توانند به راحتی فیلم برداری کنند.یکی از معایب دوربین مداربسته مخفی سوزنی این است که از این دوربین نمی توان برای تصویر برداری در شب استفاده کرد و برای ضبط فیلم این دوربین ها نیاز به نور کافی دارند. این دوربین دارای لنز ثابت و سوزنی بوده که فاصله کانونی آن در حدود 3.7 میلیمتر می باشد. دوربین سوزنی دارای زاویه دید 69 درجه است

دیدگاهتان را بنویسید