اطلاعات عمومی

فایبر گلاس چیست در چه صنایعی کاربرد دارد.

فایبر گلاس چیست

ورق فایبر گلاس چیست چه نوع ورقی است؟

فایبر گلاس چیست به‌صورت ورق نیز قابل تولید است. این نوع از ورق‌ها از ترکیب رزین پلی‌استر، الیاف شیشه، رنگ و مواد دیگری ساخته می‌شوند. ورق‌های فایبرگلاس کاربری‌های فراوانی دارند. این نوع از ورق‌ها در نورگیر سالن‌های سوله، قسمت سقف یا بدنه، گلخانه‌ها یا پارکینگ‌ها، کابین و کفی عقب اتومبیل، استخر و سونا استفاده می‌شود.
این نوع از ورق‌ها در سازه‌های پیش ساخته‌ای؛ مانند ساندویچ پانل کاربری دارد. در تولید پانل ساندویچی علاوه‌بر ورق فایبر گلاس چیست می‌توان از ورق‌های دیگری اهم از: ورق گالوانیزه، آلومینیوم و آلوزینک نیز استفاده کرد. از جمله دلایل استفاده از ورق فایبرگلاس می‌توان به استحکام و مقاومت بالای آن در برابر پوسیدگی و خوردگی است.

رزین فایبرگلاس چیست؟

در تولید کامپوزیت، رزین‌ها نسبت به بقیه مواد استفاده بیشتری دارند که دو نقش را ایفا می‌کنند. اول به عنوان یک نگهدارنده یا تثبیت کننده محل الیاف تقویتی و دوم در صورت اعمل نیرو به قطعه موجب تغییر شکل و توزیع تنش در کل سطح می‌شود. فایبر گلاس چیست از متداول ترین رزین‌ها در تولید Fiberglass، رزین پلی استر غیراشباع است.

کاربرد فایبرگلاس

فایبرگلاس‌ با ویژگی‌های خاص خود در صنایع مختلفی کاربرد دارند که در قسمت زیر به‌صورت مختصر به برخی از این کاربردها اشاره خواهیم کرد.

  • جهت ساخت سیلوهای سیمانی
  • در صنعت برق عایق نمودن تجهیزات الکتریکی
  • تولید قطعه‌های مختلف خودرو مانند سپر، کابین خودرو و…
  • در صنعت هوا و فضا، کف و صندلی هواپیما، بدنه جنگنده‌های رادار گریز و پره هلی‌کوپتر
  • به‌منظور عایق نمودن مخازن اسید و آب چراکه این ماده می‌تواند از پوسیدگی و خوردگی انواع مخازن جلوگیری نماید.
  • فایبر گلاس چیست

علاوه بر موارد ذکر شده این ماده در پارکینگ ساختمان‌ها، مجتمع‌ها، ساخت مجسمه‌ها و دکورهای شهری، نیمکت‌های پارک، نماهای شهری، طراحی داخلی ساختمان‌ها، ویترین مغازه‌ها، ساخت نمای دکوراتیو ساختمان‌ها، استخر، جکوزی، سینک ظرف‌شویی، دستشویی و… قابلیت استفاده دارند.

ویژگی‌های کامپوزیت فایبر گلاس چیست؟

فیبر شیشه از ترکیب مواد شیمیایی با مواد خاص معینی به دست می‌آید و محصول به دست آمده هیچ شباهتی با مواد اولیه ندارد. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های کامپوزیت‌های فایبرگلاس می‌توان به استحکام بالا، سبک بودن، پایداری در برابر اشعه‌های خورشید، دوام و ماندگاری بالا اشاره کرد.

کامپوزیت‌های فایبر گلاس چیست به هیچ عنوان در طبیعت تجزیه نمی‌شوند و ماندگاری آنها بیشتر از پلی اتیلن‌ها می‌‌باشد. شما می‌توانید این ماده را با شکل و کیفیت های متفاوت در بازار پیدا کنید.

مواد اولیه فایبرگلاس چیست؟

برای تولید فایبرگلاس‌ها از مواد مختلفی استفاده می‌‌شود. مواد اولیه ساخت این ماده عبارتند از:

  • کربنات کلسیم
  • رزین اپوکسی
  • رزین وینیل استر
  • رزین‌های پلی استری ارتوفتالیک و ایزوفتالیک
  • تیتان
  • اروزیل
  • الیاف شیشه سوزنی و حصیری
  • شتاب دهنده کبالت و سرب
  • هاردنر اپوکسی و UP
  • فایبر گلاس چیست

مزایای فایبرگلاس

فایبر گلاس چیست یکی از عمده‌ترین ویژگی‌هایی که فایبرگلاس را از سایر ماده‌ها متمایز می‌کند، مقاومت و استحکام بالا و پایداری این ماده در مقابل اشعه UV است. مواد مغذی که در مواد اولیه فایبرگلاس وجود دارد، موجب افزایش سختی این ماده می‌شود. همچنین مواردی مانند وزن کم محصول، نصب سریع و آسان، عدم حساسیت آن‌ها نسبت به تغییرات رطوبت، دما و نیز ضریب انبساطی بسیار کم، سبب شده این محصول نسبت به سایر محصولات مورد محبوبیت بیشتری قرار گیرد.
این ماده از ترکیب مواد معدنی ساخته شده است؛ به همین دلیل غیر قابل‌اشتعال بوده؛ لذا چنانچه فایبرگلاس در معرض گرما قرار گیرد مواد سمی و یا دود از خود منتشر نمی‌کند. باوجود اینکه فایبرگلاس‌ها از ضخامت بسیار کمی برخوردار هستند؛ اما عایق الکتریکی بسیار خوبی به شمار رفته و دارای ضریب انتقال حرارتی بسیار پایینی هستند. همچنین به دلیل ساخته‌شدن فایبرگلاس‌ها از مواد مرکب (کامپوزیتی) قابلیت بازیافت این محصول نیز وجود دارد. یکی از مزیت‌های دیگر این ماده که سبب برتری آن نسبت به ماده‌های دیگر می‌شود، قیمت مقرون به‌صرفه آن است که در بیشتر صنایع قابل استفاده می‌باشد.

فایبر گلاس چیست وینیل استر

این نوع از رزین در برابر خوردگی، مقاومت بسیاری از خود نشان خواهد داد.

پلی استر

در صورت وجود رزین پلی‌استر در ورق‌های فایبر گلاس، نباید انتظار مقاومت بالایی در برابر انواع خوردگی‌ها از آن داشت. زیرا عملکرد آن در برابر این نوع از آسیب‌ها ضعیف است.

پلی استر غیر اشباع

فایبر گلاس چیست مطمئناً در صورت استفاده از رزین‌های پلی‌استر از نوع غیر‌اشباع ارتوفتالیک، میزان استحکام ورق فایبر گلاس بسیار زیاد خواهد شد. همچنین قیمت آن برای خریداران، به‌صرفه‌تر بوده و شاید به همین دلایل است که امروزه استفاده از این رزین در فایبر گلاس، بسیار رواج پیدا کرده است.

فایبر گلاس چیست اپوکسی

بدون تردید با استفاده از رزین اپوکسی در ورق‌های فایبر‌گلاس، آن‌ها در برابر عواملی مانند دما‌های متغییر یا خوردگی حرارتی بسیار مقاوم خواهند بود.
از دیگر ارکان مهم جهت تولید فایبر‌گلاس، الیاف پشم شیشه است. پشم شیشه به کار رفته در فایبر گلاس‌، متفاوت بوده و تولید‌کنندگان در زمان تولید از هر کدام، با توجه به شرایط یا کاربرد فایبر گلاس استفاده خواهند کرد.

ساندویچ پانل فایبر گلاس چیست

ساندویچ پانل با ورق فایبرگلاس به دلیل داشتن مزایای منحصر به‌فرد انتخابی محبوب برای بسیاری از کاربردها است. این مصالح پیش ساخته یک راه حل ایده‌آل برای ساختمان‌هایی است که در آن‌ها مقاومت در برابر آتش بسیار حائز اهمیت است. ورق فایبرگلاس یک مانع عالی در برابر نفوذ رطوبت و هوا ایجاد می‌کند و آن‌ها را برای دیوارها و سقف‌های خارجی مناسب می‌کند. همچنین دارای عایق صوتی و خواص صوتی برتر در مقایسه با سایر مواد هستند. ساندویچ پانل با ورق فایبرگلاس را می‌توان به سرعت و به راحتی بر روی هر نوع سازه‌ای نصب کرد.

نکات حائز اهمیت در تولید فایبر گلاس چیست

به طورکلی می‌توان گفت فایبرگلاس ماده‌ای بسیار سبک و درعین‌حال کاملاً انطباق‌پذیر است. این ماده به‌صورت ذاتی از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است؛ این امر باعث می‌شود تا بتوان از این ماده در صنایع متفاوتی استفاده نمود. البته لازم به ذکر است که فایبرگلاس باید در شرایط ایمن و استاندارد تولید شود. چراکه در زمان پخت رزین بخار سمی استایرن از آن‌ها آزاد می‌شود که می‌تواند برای دستگاه تنفسی بسیار خطرناک باشد. همچنین اگر این ماده در غلظت‌های خاصی تولید شود احتمال بروز اتفاقاتی مانند انفجار، بسیار بالا می‌باشد. به‌منظور استفاده بهینه از این ماده بهتر است تمامی نکات مربوط به تولید و استفاده از این ماده را رعایت کنید.

نواع و اشکال فایبرگلاس:

فایبر گلاس چیست بسته به مواد اولیه مورد استفاده و نسبت آنها در ساخت فایبر گلاس ، می‌توان فیبر شیشه را به انواع عمده زیر طبقه بندی کرد:

  • A-glass: در برابر مواد شیمیایی مقاوم است. به دلیل ترکیب الیاف شیشه A ، نزدیک شیشه پنجره است. در بعضی از نقاط جهان از آن برای ساخت تجهیزات فرآیندی استفاده می‌شود.
  • فایبر گلاس چیست شیشه C: مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه شیمیایی دارد و به آن شیشه شیمیایی نیز می‌گویند.
  • شیشه الکترونیکی: عایق برق بسیار خوبی است.
  • AE-glass: این شیشه مقاوم در برابر قلیایی است.
  • فایبر گلاس چیست S glass: شیشه ساختاری نیز گفته می‌شود و به دلیل خواص مکانیکی آن شناخته می‌شود.

فیبر شیشه به انواع مختلف برای برنامه‌های متنوع ارائه می‌شود که عمده ترین آنها:

  • نوار فایبر گلاس چیست: از نخ‌های الیاف شیشه ساخته شده اند و به دلیل خاصیت عایق حرارتی معروف هستند. این شکل از Fiberglass کاربردهای گسترده ای در بسته بندی ظروف ، خطوط لوله گرم و مواردی از این دست پیدا می‌کند.
  • پارچه فایبر گلاس چیست: پارچه Fiberglass صاف است و در انواع مختلفی مانند نخ الیاف شیشه و نخ رشته شیشه موجود است. این به طور گسترده ای به عنوان سپر حرارتی ، در پرده‌های آتش نشانی و سایر موارد استفاده می‌شود.
  • طناب فایبر گلاس چیست: طناب‌ها از نخ الیاف شیشه بافته می‌شوند و برای بسته بندی استفاده می‌شوند.

خواص فایبرگلاس (Fiberglass)

  • مقاومت مکانیکی: Fiberglass مقاومت خاصی بیشتر از فولاد دارد. بنابراین، برای ساخت با کارایی بالا استفاده می‌شود.
  • ویژگی‌های الکتریکی فایبر گلاس چیست: فایبر گلاس عایق الکتریکی خوبی است حتی در ضخامت کم.
  • غیرقابل احتراق: هنگام قرار گرفتن در معرض گرما ، دود یا محصولات سمی منتشر نمی‌کند.
  • پایداری ابعادی: فیبر شیشه به تغییرات دما و رطوبت سنجی حساس نیست. ضریب انبساط خطی کمی‌دارد.
  • سازگاری با ماتریس‌های آلی: فایبرگلاس می‌تواند اندازه‌های مختلفی داشته باشد و توانایی ترکیب با بسیاری از رزین‌های مصنوعی و ماتریس‌های معدنی خاص مانند سیمان را دارد.
  • فایبر گلاس چیست بدون پوسیدگی: فایبرگلاس پوسیده نمی‌شود و تحت تأثیر عمل جوندگان و حشرات قرار نمی‌گیرد.
  • رسانایی حرارتی: از هدایت حرارتی پایینی برخوردار است و در صنعت ساختمان سازی بسیار مفید است.
  • نفوذ پذیری دی الکتریک: این خاصیت Fiberglass آن را برای پنجره‌های الکترومغناطیسی مناسب می‌کند.

مش فایبرگلاس چیست؟

به طور کلی انواع Fiberglass به دو دسته تقسیم می‌شوند که دارای مش‌های گوناگون هستند. در دسته اول، براساس وزن بین 300 تا 1200 گرم و در دسته دوم براساس مدل نظیر موج ریز، موج سینوسی، گلدار، موج ایرانیت و موج ذوزنقه تقسیم بندی می‌شود.

تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس

یکی دیگر از پلیمر‌های پرکاربرد در صنایع مختلف، پلی‌کربنات است که عضوی از خانواده ترموپلاستیک، محسوب خواهد شد. استفاده از پلی کربنات در صنعت ساختمان‌سازی، جایگزین مناسبی برای شیشه بوده و همچنین منجر به زیبا‌تر شدن نما ساختمان خواهد شد.

امروزه بسیاری از افراد هنگام انتخاب بین خرید پلی کربنات تخت یا دیگر انواع آن و فایبر گلاس، مردد خواهند شد. زیرا هر کدام از این دو دارای مزیت‌ها و معایبی هستند که اشخاص با توجه به نوع استفاده خود، باید انتخاب درست را انجام دهند.

بنابراین افراد هنگام انتخاب و خرید، بهتر است بدانند که فایبر گلاس چیست یا پلی‌کربنات از چه موادی تشکیل شده است. همچنین اطلاع از تفاوت‌های بین این دو نیز می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشد. اصلی‌ترین تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس، شامل لیست زیر خواهد بود:

● تمیزی پلی کربنات نسبت به فایبرگلاس:

پلی‌کربنات از نظر ظاهر، تمیز‌تر از فایبر‌گلاس خواهد بود؛ زیرا در پلی‌کربنات، آنتی‌استاتیک به کار برده می‌شود.

● مقاومت و استحکام :

فایبر‌گلاس و پلی‌کربنات، مقاوم و مستحکم هستند. اما مقاومت کششی پلی‌کربنات حدود ۹۰۰ پوند بر اینچ مربع است، در حالی که این نوع مقاومت در ورق‌های فایبرگلاس، ۲۲۰ پوند بر اینچ مربع خواهد بود.

● وزن:

فایبر‌گلاس به لحاظ وزن، سنگین‌تر از پلی‌کربنات است.

●امکان برش:

امکان برش و سوراخ‌کاری در پلی‌کربنات برای افراد، بسیار راحت‌تر از فایبر گلاس خواهد بود.

مطمئناً پس از اینکه افراد، متوجه شدند که تفاوت‌های پلی‌کربنات با فایبرگلاس چیست؛ می‌توانند انتخاب درست‌تری را انجام دهند. به طور مثال مدیران صنایع هواپیما‌سازی نوع پلی‌کربنات تخت را، برای شیشه‌های هواپیما انتخاب خواهند کرد.