انواع قطعات موبایل

معرفی انواع لنز و دوربین گوشی موبایل

انواع دوربین موبایل

انواع دوربین موبایل

انواع دوربین موبایل دوران گوشی‌هایی با یک دوربین دیگر تمام شده است! این روزها اگر دنبال خرید یک گوشی مناسب برای عکاسی باشید قطعا گوشی به شما معرفی می‌شود که سه، چهار یا حتی 5 دوربین را در قاب پشتی خود جای داده است. آیا تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید که هرکدام از این گوشی‌ها چه وظیفه‌ای دارند؟ وقتی مشخصات دوربین‌های مختلف یک گوشی را در سایت‌ها می‌خوانید، تفاوت دوربین تله‌فوتو و واید را می‌دانید؟ تعداد لنزهای گوشی موبایل روزبه‌روز بیشتر می‌شود پس دانستن عملکرد هر کدام در خرید بهترین گوشی برای عکاسی موثر است. این مطلب برای معرفی انواع لنز و دوربین گوشی موبایل است.

معرفی دوربین موبایل

در محجموع 7 نوع دوربین یا بهتر بگوییم لنز مختلف در دنیای گوشی‌های هوشمند وجود دارد که نمونه آنها را می‌توانید در گوشی‌های مختلف پیدا کنید. البته در حال حاضر نمی‌توانید همه آنها را یکجا و روی یک موبایل ببینید اما ترکیب آنها با هم می‌تواند ماژول دوربین گوشی‌های مختلف را شکل دهد. 7 نوع لنزی که در ساخت دوربین گوشی استفاده می‌شوند موارد زیر هستند:

  • لنز عریض یا Wide-angle
  • لنز فوق عریض یا Ultra-wide-angle
  • لنز تله‌فوتو یا Telephoto
  • لنز پریسکوپ یا Periscope
  • لنز تک‌رنگ یا Monochrome
    لنز ماکرو یا Macro
  • لنز تشخیص عمق یا ToF/Depth

همانطور که می‌بینید تنوع لنزها بالاست و هرکدام برای انجام کار خاصی طراحی شده‌اند. در ادامه می‌خواهیم کارکرد هرکدام از این لنزها را توضیح دهیم تا عملکرد دوربین گوشی موبایل خودتان را بهتر متوجه شوید.

انواع دوربین گوشی؛ لنزهای عریض

دوربین‌هایی با لنزهای عریض متداول‌ترین نوع دوربین‌های بکار رفته در گوشی‌های هوشمند است و اکثر گوشی‌های بازار حداقل یک دوربین با لنز عریض یا واید دارد. در زمانی که دوربین‌های گوشی تک و تنها بودند این نوع لنزها بود که عکس‌ها و خاطرات ما را ثبت می‌کردند.

این روزها دوربین اصلی گوشی‌های هوشمند که بهترین مشخصات و بیشترین مگاپیکسل را دارد از نوع عریض است. دوربین‌های جلویی گوشی نیز که وظیفه گرفتن عکس‌های سلفی را دارند هم از این نوع لنز استفاده می‌کند. اما ویژگی این دوربین‌ها چیست؟ مهم‌ترین ویژگی دوربین‌های واید فاصله کانونی کم آنهاست؛ فاصله کانونی این لنزها بین 22 تا 30 میلی‌متر است بنابراین لنزهای عریض توانایی ثبت تصاویری با زاویه دید گسترده دارند.

دوربین‌های عریض بهترین گزینه برای ثبت تصاویر مناظر، عکس‌های گروهی و عکس‌هایی است که در زندگی روزمره می‌گیریم. برای همین است که در بین انواع لنزهای دوربین گوشی موبایل، این لنز برای دوربین اصلی استفاده می‌شود.

انواع دوربین گوشی؛ لنزهای فوق عریض

همانطور که از نامش پیداست دوربین‌هایی با لنز فوق عریض، زاویه دید بسیار گسترده‌ای دارند؛ حتی گسترده‌تر از لنزهای عریض. با این حال این نوع دوربین‌ها به اندازه دوربین‌های عریض متداول نیستند و معمولا به تنهایی استفاده نمی‌شوند.

اولین گوشی‌هایی که دوربین دوگانه داشتند معمولا از ترکیب یک دوربین عریض و یک دوربین فوق‌ عریض برای ثبت تصاویر استفاده می‌کردند. به این صورت کاربران می‌توانستند عکس‌هایی بگیرند که سوژه‌های بیشتری را در خود جای دهد. امروزه نیز گوشی‌هایی که دو دوربین سلفی در جلوی گوشی دارند، مانند هواوی پی 40 پرو، از این ترکیب استفاده می‌کنند تا در هنگام گرفتن عکس سلفی، افراد بیشتری در کادر جای بگیرند.

فاصله کانونی این دوربین‌ها معمولا بین 12 تا 18 میلی‌متر است و همین فاصله کانونی کم است که امکان ثبت تصاویر با زاویه دید گسترده را فراهم می‌کند؛ تصاویری که گاها زاویه دید 120 درجه را برای کاربر فراهم می‌کند.

این لنزها یک نقطه ضعف دارند؛ هرچه زاویه دید گسترده‌تر باشد تصاویر ثبت شده در لبه‌ها بیشتر تحریف شده به‌نظر می‌رسند. این اثر ایجاد شده در عکس‌ها به نام اثر چشم ماهی شناخته می‌شود. گوشی‌های موبایل جدید معمولا قادرند این اعوجاج را برطرف کنند و نتیجه خوبی به شما بدهند.

انواع دوربین گوشی؛ لنزهای تله‌فوتو

نقطه مقابل دوربین‌های فوق عریض، دوربین‌هایی است که از لنز تله‌فوتو استفاده می‌کنند. فاصله کانونی این دوربین‌ها بسیار بیشتر از لنزهای عریض و فوق عریض است. درنتیجه به جای زاویه دید گسترده، امکان بزرگ‌نمایی بیشتر را به دوربین می‌دهد. دوربین‌هایی که لنز تله‌فوتو دارند می‌توانند بزرگ‌نمایی اپتیکال یا نوری 2 تا 3 برابری داشته باشند.

فاصله کانونی لنزهای تله‌فوتو بین 50 تا 85 میلی‌متر است؛ البته بعضی گوشی‌ها برای دستیابی به قدرت زوم بیشتر، لنزهایی با فاصله کانونی بیشتر نیز دارند. برای دانستن عملکرد بزرگ‌نمایی این لنزها فرض کنید که فاصله کانونی دوربین اصلی یا عریض 26 باشد و فاصله کانونی لنز تله‌فوتو 56 باشد. در نتیجه این دوربین توانایی زوم نوری 2 برابر را دارد.

لنزهای تله‌فوتو به دلیل زاویه دید محدودتر، امکان تمرکز روی بخش خاصی از تصویر را دارد. برای همین برای گرفتن عکس‌های پرتره از بین انواع لنزها و دوربین گوشی‌های همراه، از لنز تله‌فوتو استفاده می‌کنند.

انواع دوربین گوشی؛ لنزهای پریسکوپ

لنزهای تله‌فوتو بکار رفته در گوشی‌های هوشمند همیشه گزینه خوبی برای بزرگ‌نمایی نیست. این لنزها به دلیل محدویت‌هایشان توان بزرگ‌نمایی بیشتر از 3 برابر را ندارند. زیرا برای رسیدن به زوم بیشتر باید لنز تله‌فوتو بسیار بزرگی داشته باشید که در قاب گوشی جا نمی‌شود! برای رسیدن به زوم اپتیکال بیشتر باید متوسل لنزهای پریسکوپ شوید که نمونه‌ای از لنزهای متغیر است که در دوربین‌های DSLR استفاده می‌شود.

دلیل نامگذاری این لنزها استفاده از فناوری قدیمی پیروسکوپ و لنزهای تاشونده است. این لنزها به دلیل فضای زیادی که اشغال می‌کنند کمتر در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بین انواع لنز و دوربین گوشی‌ موبایل از محبوبیت کمتری برخوردار هستند. گلکسی K Zoom نمونه این نوع لنز است.

انواع دوربین گوشی؛ لنزهای تک‌رنگ

برای اینکه یک دوربین گوشی هوشمند بتواند یک عکس رنگی ثبت کند، نور باید قبل از رسیدن به سنسور دوربین از آرایه فیلتر نوری (CFA) عبور کند زیرا خود سنسور تنها می‌تواند شدت نور را تشخیص دهد نه رنگ آن را! نکته منفی آرایه فیلتر نوری این است که بخش زیادی از نور را منعکس می‌کند و این به معنای افت کیفیت تصویر است.

حالا بعضی گوشی‌های جدید برای برطرف کردن این ضعف، از دوربین‌هایی بدون آرایه فیلتر نوری استفاده می‌کنند. به این ترتیب عکس‌هایی که با این لنزها( که به لنزهای تک‌رنگ یا مونوکروم معروف هستند) گرفته می‌شوند کنتراست و وضوح بالایی دارند. حالا این وضیفه پرازشگر تصویر است که  تصاویر لنزهای تک‌رنگ و رنگی را با هم ترکیب کند تا عکسی با کیفیت بالا تولید شود.

لنزهای تک‌رنگ بهترین انتخاب برای دوستداران عکاسی سیاه‌و‌سفید است. با استفاده از این دوربین‌ها می‌توانید سوژه‌ها را دقیقا همان‌طور که هستند در تصاویر ثبت کنید؛ البته نه به صورت رنگی!

انواع دوربین گوشی؛ لنزهای ماکرو

لنزهای ماکرو برای عکاسی از نمای بسیار نزدیک ساخته‌شده‌اند. این لنزها می‌توانند بیشترین جزئیات ممکن را در فاصله کم ثبت کنند. ممکن است که در ظاهر لنزهای ماکرو، تله‌فوتو و پیروسکوپ مشابه باشند زیرا جزئیات زیادی را ثبت می‌کنند اما بزرگ‌نمایی و ثبت جزئیات با دوربین ماکرو به دلیل بزرگ‌نمایی سوژه توسط دوربین است نه فاصله کانونی، دقیقا مانند یک ذره‌بین.

اگرچه طرفداران عکاسی ماکرو بسیار زیاد هستند و افراد زیادی دوست‌ دارند که از فاصله نزدیک از سوژه‌ها عکاسی کنند اما تعداد گوشی‌های هوشمندی که از این لنزها استفاده می‌کنند، به ویژه پرچمداران، اندک است. این لنزها بیشتر در گوشی‌های میان رده استفاده می‌شود البته آن هم در اندازه کوچک؛ به طوری که حداکثر کیفیت دوربین‌های ماکرو در گوشی‌ها 5 مگاپیکسل است. البته کیفیت یک دوربین هرگز به مگاپیسکل بیشتر نیست!

انواع دوربین موبایل؛ لنز تشخیص عمق یا زمان پرواز ToF

آخرین نوع دوربین‌های گوشی موبایل نام‌های مختلفی دارد؛ دوربین تشخیص عمق و دوربین زمان پرواز ToF همه به یک نوع دوربین اشاره دارند. اما این لنز دقیقا یک دوربین نیست و برای ثبت تصویر از آن استفاده نمی‌شود. دوربین تشخیص عمق یک سنسور است که برای ثبت اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ برای همین همیشه رزولوشن پایین (2 مگاپیکسل) دارد.

هدف دوربین تشخیص عمق، ترسیم یک نقشه سه‌بعدی یا نقشه عمق میدان است. این کار با شلیک یک پرتو لیزر به سوژه‌ها و محاسبه زمان رفت و برگشت آت محاسبه می‌شود. اطلاعات بدست آمده از این دوربین برای گرفتن عکس‌های بهتر استفاده می‌شود. برای مثال برای گرفتن عکس پرتره باید میدان و فاصله سوژه تا دوربین را بدانید تا بهترین افکت بوکه (تار شدن پس‌زمینه) ایجاد شود. دوربین تشخیص عمق اینجا به کار می‌آید. کاربرد دیگر این لنز، کسب اطلاعات برای واقعیت افزوده است.

دوربین موبایل

دوربین موبایل

بهترین بهترین دوربین های موبایل 2021

1. Samsung Galaxy S21 Ultra

با گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا و البته همه کاره طرف هستید که بسیاری آن را به گوشی آیفون 12 پرو مکس ترجیح می‌دهند. در میان بهترین گوشی‌های موبایل برای عکاسی، برند سامسونگ همیشه سخنی برای گفتن دارد.

سامسونگ گلکسی دارای دو لنز فوتو ایکس 3 و فوتو ایکس 10 است که اگر از آن در حالت بزرگنمایی دیجیتالی آن استفاده نکنید، کیفیت تصاویر بسیار خوبی به شما میدهد. سامسونگ گالکسی S21 Ultra 5G دارای یک دوربین فوق عریض 12، دوربین اصلی 108 با زاویه دید گسترده، دو دوربین 10 و دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی است.

ادامه مطلب انواع دوربین موبایل

این گوشی با دوربین 108 مگاپیکسلی و زوم 10 برابری به شما امکان فیلم‌برداری با فرمت 8k را فراهم کرده است. همچنین با بهره گیری از رابط کاربری صفحه‌نمایش بزرگ سامسونگ یا DeX، امکان اتصال هم‌زمان به دسکتاپ یا مانیتورهای دیگر، قابلیت پخش راحت‌تر عکس و فیلم‌های خود را خواهید داشت.

به خاطر داشته باشید که عکس‌های گرفته شده، ممکن است روی صفحه گوشی کمی بیش از حد اشباع به نظر برسند اما هنگام مشاهده در رایانه عالی هستند و کمی به سمت رنگهای گرم تمایل دارند که بیشتر استفاده‌کنندگان این رنگبندی را ترجیح می‌دهند. شاید با این مدل سامسونگ نتوانید در حالت شب، بهترین عکس‌ها را بگیرید اما در کل، عکس‌های سامسونگ گالکسی S21 Ultra بهترین عکس‌های شما با موبایل خواهد بود.

نکته مهم

نکته مهمی که باید در مورد بهترین دوربین های موبایل در نظر داشته باشید این است که S21 Ultra از MicroSD پشتیبانی نمیکند، درنتیجه هیچ راهی برای افزایش ظرفیت حافظه وجود نداشته و مجبورید هراز چند گاهی حافظه تلفن را خالی کنید. اگر می‌خواهید برای تصویربرداری در حالتهای 4K و 8K مرتباً مجبور به پاک کردن عکس‌هایتان نباشید، بهتر است نسخه گرانتر با حافظه 512/256 گیگابایتی را خریداری کنید. اگر قصد استفاده از تلفن هوشمند برای فیلم‌برداری را دارید، گزینه نمای کارگردان (Director’s view و همچنین قابلیت ضبط ویدیوهای 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه با هر یک از دوربین‌ها، S21 Ultra را به یک انتخاب عالی تبدیل می‌کند.

انواع دوربین موبایل OnePlus 9 Pro

گوشی وان پلاس 9 پرو، با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و سنسور سونی سفارشی، به راحتی از پس عکاسی در نورپردازی‌های سخت و چالشی بر می‌آید. نسبت به مدل های قبلی، OnePlus 9 Pro پیشرفت خوبی داشته و می‌توان آن را در زمره بهترین گوشی‌ها برای عکاسی با موبایل درنظر گرفت؛ مخصوصا اگر اهل ویرایش عکس نیستید! چرا که پس از عکاسی، به راحتی عکس عالی گرفته شده را می‌توانید روی صفحه اینستاگرام خود آپلود کنید بدون آنکه نگران کیفیت عکسها باشید.

سنسور ویژه این گوشی شرایط فیلمبرداری با کیفیت بسیار بالای 4K و تا 120 فریم بر ثانیه را برای شما فراهم کرده است؛ قابلیتی که در بیشتر گوشی‌های این رده وجود ندارد. به این ویژگی، یک دوربین فوق عریض با وضوح فوق‌العاده بالا را اضافه کنید که با وضوح 50 مگاپیکسلی، عکس شما را ثبت می‌کند. همچنین، قابلیت فوکوس خودکار برای تصاویر نزدیک در دوربین فوق عریض موبایل وان پلاس 9 پرو، کمتر در دیگر گوشی‌ها دیده شده است.

گوشی OnePlus 9 Pro همچنین، اولین گوشی چینی است که با قابلیت دوربین Hasselblad عرضه شده و بهترین نور و کیفیت رنگ را به صاحبانش هدیه می‌دهد.

این واقعیت که قیمت گوشی OnePlus 9 Pro به نسبت دیگر رقبا، ارزان‌تر است، آن را در میان طرفداران عکاسی با موبایل قرار داده است.

 Apple iPhone 12 Pro / 12 Pro Max / 12 mini

هر دو مدل گوشی‌های آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس، می‌توانند بهترین گوشی برای عکاسی باشند؛ چرا که کیفیت فوق‌العاده و بسیار شبیه به هم در تصاویر دارند. با این حال، توصیه می‌کنیم از مدل کوچکتر آیفون پرو 12 استفاده کنید و کمی هم پول پس‌انداز کنید؛ مگر اینکه صفحه‌نمایش بزرگ مد نظرتان باشد که باید به سراغ گوشی آیفون 12 پرو مکس بروید. گوشی‌های آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس، رتبه نهم و دهم را در دسته‌بندی بهترین گوشی‌های موبایل برای عکاسی دارند.

این دو گوشی، مشخصات یکسانی در دوربین‌هایشان دارند. هر دو مدل، یک لنز سه گانه شامل لنز واید اصلی 12 مگاپیکسلی با دیافراگم 1.6، فوق عریض یا اولترا واید 12 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.4 و یک لنز تله 12 مگاپیکسلی با f/2.2 که قابلیت زوم اپتیکال 2.5x دارد، در پشت گوشی دارند.

بیشتر بدانیم

عکس‌های شب و نور کم، ویژگی است که آیفون 12 پرو مکس، به وضوح در آن برتری دارد که به وسیله سنسور بزرگ آن امکان‌پذیر شده است. برای عکاسی در شب، این دو گوشی به سیستم اسکنر LiDAR مجهز هستند که بهترین پرتره را به شما می‌دهند. حالت شب را می‌توان با دوربین اصلی و فوق عریض نیز استفاده کرد که یک امتیاز مفید دیگر برای عکاسی با نور کم است.

آیفون 12 پرو، دارای لنز زوم 2 برابر بوده که معادل 52 میلی متر با دیافراگم 2.0 است. در همین حال، آیفون 12 پرو مکس دارای زوم 2.5 برابر بوده که معادل 65 میلی متر f/2.2 است.

صفحه‌نمایش 6.1 یا 6.7 اینچی، قابلیت فیلم‌برداری 4k، قابلیت عکاسی عکس خام با Apple ProRaw، حالت شب و حالت پرتره یا عکاسی از چهره از دیگر ویژگی‌های این دو گوشی آیفون، برای بهتر شدن عکاسی شما هستند.

انواع دوربین موبایل Xiaomi Mi 11 Ultra

گوشی شیائومی مای 11 اولترا، در مارس 2021 عرضه شد و توانست رتبه دوم را از نظر داشتن بهترین دوربین‌های عکاسی به خود اختصاص دهد. اگر تنها بحث سخت افزاری باشد، در این صورت گوشی Xiaomi Mi 11 Ultra همه چیز دارد تا در فهرست بهترین گوشی‌های موبایل برای عکاسی در مقاله ما قرار بگیرد.

این گوشی، دارای بزرگ‌ترین سنسور دوربین در میان تمام مدلهای موجود است و به اندازه سنسور 1 اینچی دوربین‌های کامپکت حرفه‌ای عمل می‌کند. نتیجه چنین حسگر بزرگی، توانایی گرفتن عکس‌هایی با عمق میدان بسیار زیباست. هر سه دوربین پشتی آن، وضوح تصویر 50 مگاپیکسلی دارند؛ بنابراین اهمیتی ندارد که در حال بزرگنمایی باشید یا حالت اولتراواید؛ کیفیت عکس شما به هیچ وجه به خطر نمی‌افتد. دوربین اصلی 50، دوربین اولترا واید 48و دوربین تله فوتو 48 مگاپیکسلی دارد؛ دوربین سلفی جلو نیز 20 مگاپیکسلی عریض است.

دقت کنید انواع دوربین موبایل

فقط این دوربین‌ها نیستند که گوشی شیائومی مای 11 اولترا را استثنایی کرده اند؛ وجود نمایشگر AMOLED با سایز 1.1 اینچی در پشت گوشی به شما اجازه می‌دهد تا از دوربین‌های پشت برای سلفی نیز استفاده کنید؛ قابلیتی که در بیشتر گوشی‌ها امکان‌پذیر نیست.

هزینه بالای این مدل، اندازه بزرگ و البته وزن سنگین آن، شاید شما را در خریدنش، به شک بیندازد. این موبایل، هنگام بازی کردن نیز، گرم می‌شود که از معایب آن است. به جز این موارد و تنها با در نظر گرفتن قابلیت دوربین‌ها، شما با بهترین گوشی برای عکاسی روبرو هستید.

Huawei Mate 40 Pro

موبایل هوآوی میت 40 پرو، در سال 2020 معرفی شد و سه دوربین با ویژگی‌های دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با دیافراگم 1.9، دوربین تله فوتو 12 مگاپیکسلی با f/3.4 و لنز فوق عریض 20 مگاپیکسلی با دیافراگم 1.8 دارد. دوربین جلو نیز 13 مگاپیکسلی فوق عریض با دیافراگم 2.4 است. از نظر قابلیت دوربین‌ها و عکاسی، گوشی  هوآوی میت 40 پرو، رتبه چهارم را در دسته‌بندی بهترین گوشی‌های موبایل برای عکاسی به خود اختصاص داده است.

مهم ترین نکته‌ای که در مورد گوشی‌های هوآوی باید بدانید، این است که این برند، از خدمات Google پشتیبانی نمی‌کند. به همین دلیل بسیاری از کاربران ممکن است هنگام کار کردن با آن با مشکل رو به رو شوند. با این وجود اگر شما مشکلی با این قضیه ندارید و می‌توانید به سراغ هوآوی استور یا برنامه‌های این گوشی بروید، می‌توان از آن در لیست بهترین گوشی‌های موبایل برای عکاسی نام برد.

فراموش نکنید که گوشی هوآوی میت 40 پرو هنوز هم بهترین دوربین عکاسی جهان را در میان گوشی‌ها ارائه می‌دهد. عکس‌هایی که با هر دو لنز معمولی و فوق عریض این موبایل، در نور خوب روز یا نور شب گرفته می‌شوند، عالی به نظر می‌رسند. این در حالی است که شما در نور کم شب هم قابلیت زوم اپتیکال 5 برابر هم دارید. قدرت فوکوس سریع، دوربین سلفی با لنز واید و قدرت عالی، این موبایل را در بهترین موقعیت و رتبه در میان دیگر گوشی‌ها قرار می‌دهد. قابلیت عکاسی HDR و تنظیم نور عالی عکس، از دیگر ویژگی‌های این گوشی هوآوی است.

Huawei Mate 40 Pro+

مدل پلاس گوشی هوآوی میت 40 پرو، در مجموعه دوربین‌های خود، تغییراتی ایجاد کرده است که آن را در گروه دسته‌بندی بهترین گوشی‌های موبایل برای عکاسی، یک پله بالاتر برده است. دوربین تله فوتوی 12 مگاپیکسلی آن، با دیافراگم 2.4 و قابلیت زوم اپتیکال 3 برابر عرضه شده است. همچنین یک دوربین 8 مگاپیکسلی پریسکوپ تله فوتو با دیافراگم 4.4 نیز به آن اضافه شده است. دیافراگم دوربین فوق عریض آن هم به 2.4 تغییر پیدا کرده است. هر چند که این تغییر کوچک، روی کیفیت عکس تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند.

با این حال، اگر میان خریدن این مدل با مدل قبلی آن، مردد هستید و عکاسی برای شما در اولویت است، این مدل را با قیمت بیشتر انتخاب کنید.

انواع دوربین موبایل Oppo Find X3 Pro

بهترین گوشی برای عکاسی میکرو، گوشی Oppo Find X3 Pro است. گوشی‌های بسیاری پیدا می کنید که بتوانید عکس‌های خوبی با آن‌ها بگیرید اما گوشی اوپو با یک ویژگی منحصربه‌فرد، می‌تواند در بالای این لیست قرار بگیرد. دوربین 3 مگاپیکسل میکرولنز آن، با یک میکروسکوپ برابری می‌کند. با این دوربین می‌توانید تا 25 برابر (60 برابر زوم دیجیتالی) زوم اپتیکال داشته باشید. تازه، یک رینگ لایت برای روشن شدن جزئیات بهتر در چنین عکسی هم برای شما در آن تعبیه شده است.

باقی دوربین‌های Oppo Find X3 Pro نیز قابل رقابت با دیگر گوشی‌ها هستند. در اطراف دو دوربین‌های عریض و فوق عریض این گوشی، سنسور سونی 50 مگاپیکسلی پریمیوم یکسانی استفاده شده است. حتی اگر از سنسورهایی که برای کیفیت پایین طراحی شده‌اند هم استفاده نکنید، باز هم از عکس‌های قابل قبولی در جزئیات برخوردار خواهید شد. همچنین به خاطر داشته باشید که یک میلیارد رنگ را چه زمان گرفتن عکس و چه هنگام فیلم‌برداری نشان می‌دهد.

دوربین اصلی با 50 مگاپیکسل، دوربین فوق عریض با 48 مگاپیکسل، دوربین تله 13 مگاپیکسلی و دوربین میکرولنز 3 مگاپیکسلی در پشت قرار گرفته‌اند. دوربین جلو هم 32 مگاپیکسلی بوده و بهترین کیفیت را برای عکاسی سلفی، به شما می‌دهد.

از دیگر ویژگی‌های عالی گوشی اپو فایند ایکس 3 پرو، طراحی ظاهری زیبای آن است. در حالی که در گوشی‌های دیگر، دوربین‌ها در پشت، بیرون زده اند؛ در این مدل، کاملا همسطح طراحی شده‌اند و هیچ بیرون‌زدگی  وجود ندارد. تمام این خصوصیات آن را در لیست بهترین گوشی‌های موبایل برای عکاسی قرار داده است.

google pixel 5

موبایل گوگل پیکسل 5، در سال 2019 به بازار عرضه شد و قابلیت عکاسی با عمر باتری عالی را به کاربرانش هدیه داد.

این گوشی شامل دوربین‌های پشتی با لنز واید 12.2 مگاپیکسلی و دیافراگم 1.7 و لنز فوق عریض 16 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.2 است. شاید این دوربین‌ها در مقابل گوشی‌های دیگری که معرفی کردیم چندان به چشم نیایند اما باز هم در میان مدل‌های گوشی Google pixel این موبایل، از بهترین گوشی‌های موبایل برای عکاسی در نظر گرفته می‌شود. دوربین جلوی آن، 8 مگاپیکسلی با دیافراگم 2 بوده و البته در این مدل گوشی، دوربین تله فوتو وجود ندارد.

با این حال، اگر به دنبال یک دوربین عکاسی بدون سروصدا و با قابلیت فوکوس سریع هستید، ممکن است Google Pixel 5 یک گوشی مناسب برای شما باشد. دوربین دوگانه عقب در گوگل پیکسل 5 چندان چشمگیر نیست اما این نرم افزار است که واقعاً این دوربین را به برتری می رساند. نرم افزارهایی مانند Portrait Light به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی نور چهره و عکس خود را تنظیم کنید.

در همین حال، چیپست Snapdragon 765G به خوبی با سیستم عامل Android 11 کار می‌کند تا تجربه استفاده از دوربین عکاسی بدون تاخیر را داشته باشید.