انواع رنگ و ابزار

معرفی انواع صفحه برش فرز و کاربرد آنها

انواع صفحه برش

معرفی انواع صفحه برش فرز و کاربرد آنها

انواع صفحه برش یادگیری استفاده صحیح ازدستگا ه فرز می تواند یک پروسه زمان بر اما کاملا مفید و ضروری باشد. به طور خاص، شما باید تکنیک های مختلفی را برای انجام درست و صحیح بسیاری از مشاغلی که به ابزار و دستگاه فرز وابسته هستند تمرین کنید. در این راه، احتمالاً خواهید فهمید که صفحه برش پیش فرض موجود در سنگ فرز شما نمی تواند همه کارهای مورد نظر شما را انجام دهد. به همین دلیل، باید کمی وقت بگذارید تا با انواع صفحه یا تیغه برش فرز و کاربرد آنها آشنا شوید. در این راهنما، با چند مورد از محبوب ترین صفحه های برش فرز و کاربردهای اصلی آنها آشنا خواهید شد؛ پس همراه مستر ابزار باشید

سنگ سنباده

همانطور که تصور کردید، اولین و بارزترین نوع صفحه برش، سنگ سنباده است. این صفحه ها ماهیتی دیسک شکل دارند و غالباً دارای لبه آجدار هستند که برای از بین بردن لبه های فلزی خشن با سرعت سریع بهینه شده است. برای این منظور، این صفحه ها در انواع کارهای برش فلز که به صاف کردن لبه برش خورده نیاز دارند استفاده می شوند.

لبه فلز های تازه جوش خورده را می توان با دستگاه فرز مجهز به سنگ سنباده هموار کرد. با این حال، همیشه هنگام کار با این نوع دیسک ها باید اقدامات احتیاطی و ایمنی انجام شود. به این دلیل که ترکیب فلزی آن باعث تماس سریع فلز با فلز می شود و به نوبه خود، چنین تماسی می تواند باعث ایجاد حجم زیادی جرقه از هر نقطه تماس شود. این تیغه ها همچنین بسیار سریع گرم می شوند؛ بنابراین نباید بلافاصله بعد از استفاده آنها را لمس کرد.

انواع صفحه برش صفحه فلپ

این نوع صفحه برش از چندین سنباده ای تشکیل شده است که به شکل مورب بر روی هم قرار گرفته اند و معادل صفحه سنباده ظریف برای فلزات در نظر گرفته می شوند.صفحه فلپ می تواند لبه های فلزی را از بین ببرد و گوشه های تیز را با سطح دقت بیشتری از بین ببرد. برخی از صفحه های فلپ حتی می توانند خراش هایی را که در طی مراحل برش و ساخت ایجاد می شوند نیز از بین ببرند.

صفحه برش Cut-off

این دیسک ها از یک پروفیل نازک و یک لبه مخروطی استفاده می کنند که به آنها این امکان را می دهد تا به طور موثر در فلز ساخته شده برش بزنند. در عمل، این صفحه ها اغلب می توانند پیچ و مهره، ورق فلز، میلگرد و موارد دیگر را به طور موثر برش دهند – تا زمانی که صفحه از عرض کافی برخوردار باشد؛ دلیل این امر این است که صفحه های برش نازک تر در طی فرایند برش بیشتر خم می شوند و باعث می شوند هنگام ایجاد برش های عمیق، فلزات ناپایدار و مستعد شکست (و حتی گاهی اوقات خرد شدگی) باشند. در چنین مواردی باید از سنگ برش ضخیم تری استفاده شود.

انواع صفحه برش سیمی

اگر دیسک مناسب در دسترس دارید، می توان از سنگ فرز برای انجام سایر کارهای مهم سایشی نیز استفاده کرد. صفحه برش سیمی یکی از دیسک هایی است که برای برداشتن رنگ و زنگ زدگی از سطوح فلزی استاد است! آنها این کار را با مجموعه ای از الیاف سیم فلزی خود که به صورت دسته های مستقیم یا در هم تنیده قرار گرفته اند، انجام می دهند.

البته به خاطر داشته باشید که محدوده صفحه برش سیمی از نظر کیفیت بسیار متنوع است. به عبارت دیگر، سعی کنید در صورت امکان از خرید صفحه های سیمی ارزان قیمت خودداری کنید. چنین دیسک هایی به سرعت تخریب می شوند و سیم های فلزی به اطراف پرتاب می شوند. همیشه هنگام استفاده از صفحه سیمی باید از تجهیزات ایمنی شخصی مناسب استفاده کنید اما پرتاب شدن سیم ها باز هم می تواند خطری برای خود و دیگران در فضای کار شما باشند.

صفحه الماسه

انواع صفحه برش دیسک های الماسه به اشکال مختلف وجود دارند؛ با این حال، بیشتر صفحه های الماسه موجود در بازار به صورت ذاتیبرش دهنده هستند. نه تنها این نکته، بلکه دیسک های الماسه ظرفیت برش سطح بالایی را برای مشاغل مرتبط با فلزات بسیار متراکم فراهم می کنند.

این دیسک ها به لطف لبه های خود که دارای لایه ای از خرده های الماس ساینده هستند، می توانند به راحتی برش را انجام دهند. دیسک های الماسه با وجود توانایی های فراوان، گران قیمت هستند. به همین خاطر، آنها فقط باید در کارهایی که واقعا استفاده از آنها ضروری است مورد استفاده قرار گیرند.

صفحه سرامیک بر

صفحه های سرامیک بر یکی از انواع صفحه برش فرز هستند که علیرغم عمر طولانی در کارهای حرفه ای رایج نیستند. از نظر عملکرد، صفحه های سرامیک بر تقریباً هر کاری را که دیسک های فلپ می تواند انجام دهند، انجام می دهند. با این حال، آنها می توانند به دلیل ساختار سرامیکی خود، عمل برش را بدون خطر گرم شدن بیش از حد انجام دهند. از این بهتر، بسیاری از صفحه های سرامیک بر مدرن نسبت به نمونه های فلزی خود از قابلیت سایشی بالاتری برخوردار هستند و از دوام بالاتری نیز برخوردار هستند.

صفحه پروفیل بر

انواع صفحه برش پروفیل بر یکی دیگر از مصرفی ترین انواع صفحه برش فرز است و برای برش صفحه پروفیلی استفاده می شود. از این صفحه در ساخت قوطی، لول و پروفیل های ساختمانی استفاده های زیادی می شود.

صفحه آهن بر

انواع صفحه برش فرز برای برش دادن مواد فولادی و شکل دادن به آنها استفاده می‌شوند؛ از همین‌رو به آن‌ها صفحه برش آهن نیز می ‌گویند. اکثر صفحات برش آهن در قطر 180 میلی ‌متر و ضخامت 1.8 میلی‌ متر می‌باشند. اکثر صفحات آهن بر مینی نیز در قطر 115 میلی ‌متر و ضخامت 1 میلی ‌متر ساخته می شوند.

صفحه استیل بر

انواع صفحه برش استیل بر دارای کمترین ضخامت بین صفحه های برش می باشند؛ حداکثر ضخامت صفحه های استیل بر در مدل های خاص 2 میلیمتر می باشد. از صفحه برش استیل بر می توان برای برش و لایه برداری از انواع فولاد سخت نظیر استیل (ضخامت کم) استفاده کرد.

مشخصات صفحه برش

دیسک یا صفحه سنگ به عنوان بخشی از دستگاه فرز برای برش دادن مصالح سخت و ضخیم استفاده می‌شود. این دیسک‌های مسطح و گرد شبیه به DVD هستند که قادر به برش و سمباده کردن چوب، بتن، سنگ و انواع فلزات مانند آلومینیوم و فولاد می‌باشند. این ابزار یک صفحه است که در آن میلیون‌ها دانه میکروسکوپی به یکدیگر پیوند خورده‌اند و هر دانه مانند یک برش‌دهنده یا ابزار سمباده عمل می‌کند. وقتی که این دانه‌ها با سطح مورد نظر در ارتباط باشند، لبه‌های تیز میکروسکوپی آن‌ها می‌تواند سطح را سمباده و برش دهند.

تفاوت صفحه برش سنگ و آهن

تفاوت این دو در اندازه ضخامت صفحات است. صفحه برش نازک‌تر از صفحه سمباده می‌باشد. معمولا صفحات سنگ یا سمباده حداقل ۱٫۴ اینچ ضخامت داشته و توانایی تحمل فشار زیادی را ندارند. دیسک‌های نازک یا صفحه برش آهن بسیار شکننده هستند و به راحتی خرد می‌شوند. به همین دلیل در هنگام کار با آن‌ها باید از محافظ صورت استفاده کرد. از طرف دیگر دیسک‌های ضخیم‌تر ایمنی بیشتری دارند اما در هر دو صورت باید از محافظ برای صورت استفاده شود. همچنین لازم به ذکر است سرعت صفحات ضخیم‌‎‌تر پایین‌تر می‌باشد

مواد تشکیل‌دهنده انواع صفحه برش

مهم‌ترین نکته در انتخاب صفحه‌های سنگ برش و ساب نوع متریال پایه‌ای است که قصد داریم آن را برش و یا ساب نماییم. مواد تشکیل‌دهنده صفحه‌های سنگ برش و ساب بسته به نوع کارکرد آن‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که پرکاربردترین آن‌ها اکسید آلومینیوم با دانه‌بندی ریز و درشت، چسب و رزین و دانه‌های ساینده می‌باشند که از اکسید آلومینیوم برای سایش یا برای برش و از چسب رزین برای نگهداری دانه‌های اکسید آلومینیوم استفاده می‌شود .
نمونه‌ای از یک بلوک کوچک اکسید آلومینیومی به شکل زیر می‌باشد که نسبت به زمینه کاری که در صنعت دارند، پس از خرد شدن در دانه‌های ریز و درشت دسته‌بندی شده و در ترکیب صفحات قرار می‌گیرند.

در مواقعی که نیاز به سایش و یا برش متریال‌های آلیاژی و یا رنگی است از صفحاتی استفاده می‌شود که در ترکیب آن‌ها کاربید سیلیکون به کار رفته است. کاربید سیلیکون بسته به نوع دانه‌بندی که دارد بسیار سخت‌تر و مقاوم‌تر نسبت به سایش از متریال‌های دیگر می‌باشد .

متریال‌های آلیاژی که با کاربید سیلیکون برش و یا ساب داده می‌شوند به شرح زیر است:

  • انواع چدن‌ها
  • برنزها
  • برنج‌ها
  • آلومینیوم‌ها
  • سنگ‌ها
  • و حتی لاستیک‌ها

نکته مهم انواع صفحه برش

در بعضی از موارد نسبت به متریال‌های سخت موجود در صنعت نوع دیگری از متریال وجود دارد که نیاز به صفحات بسیار خاص می‌باشد تا بتوان آن‌ها را برشکاری و یا ساب کرد .
این نوع متریال‌ها عبارت‌اند از فولادهای آلیاژی بسیار سخت و عملیات حرارتی شده که سختی بسیار بالایی دارند. برای سنگ‌کاری و براده‌برداری این نوع متریال‌ها، از صفحاتی استفاده می‌شود که ترکیب سرامیک اکسید آلومینیوم در آن‌ها به کار رفته است.

نحوه عملکرد انواع صفحه برش

صفحه های برشی از دانه های ریز سایشی تشکیل شده اند که هنگام چرخش صفحه با قطعه کار برخورد کرده و با ایجاد سایش و اصطکاک عملیات برشکاری را انجام می دهند، دانه های سایشی پس از کند شدن از صفحه جدا شده و با دانه های تیز جدید جایگزین خواهند شد. صفحه های برش قابلیت نصب بر روی انواع دستگاه فرز، مینی فرز، دستگاه های پروفیل بر و … را دارا می باشند.

اندازه دانه های سایشی انواع صفحه برش

شماره های حک شده بر روی صفحه های برش، نشان دهنده سایز دانه های سایشی می باشد، هر چه دانه های سایشی ابعاد بزرگتری داشته باشد زبرتر و برای لایه برداری و برش هایی که نیاز به ظرافت و سطح برش صاف ندارند مناسب می باشد و هر چه سایز دانه های سایشی کوچک تر باشد صفحه برش نرم تر و مناسب برای لایه برداری ها ظریف و برشکاری هایی که نیاز به کیفیت سطح برش عالی دارند مورد استفاده قرار میگیرند.

⚫ هرچه شماره های 10درج شده بزرگتر باشد نظیر 10 – 16 – 24 به معنی درشت و زبر بودن دانه ها و هرچه شماره های بزرگتر باشد نظیر 70 – 100 – 180 – 200 دانه های ریز تر و نرم تر می باشند.

سایز های استاندارد صفحه های برشی

از پرکاربردترین قطر های استاندارد صفحه های برش می توان به قطر های 115 – 125 – 150 – 180 – 210 – 230 – 250 – 300 – 350 اشاره نمود، ضخامت صفحه های برشی با توجه به متریال برشی متفاوت می باشد.

⚫ بطور معمول صفحه های استیل بر دارای ضخامت 1 میلیمتر و یا کمتر، صفحه های فلز بر بین 2 تا 3 میلیمتر، صفحه سایش ها و مینی فلاپ ها ضخامت 4 تا 5 میلیمتر را دارا می باشند.