مبلمان

مراحل ساخت مبلمان منزل

کلاف مبل

مرحله اول رام بری

  1. رام بری

در مرحله اول(مراحل ساخت مبلمان)چوب های به کار رفته در تولید مبل که بیشتر از جنس راش بوده و از جنگل تهیه شده اند و به صورت تخته الوار، به انبار چوب منتقل می شوند. الوار ها در انبار نگه داری میشوند تا زمانی که از خشک بودن کامل قسمت های مختلف آن اطمینان حاصل شود پس از خشک شدن کامل چوب، مرحله تولید مبل آغاز می شود

دستگاه رام بر

دستگاه رام بر

مرحله دوم نجاری(مراحل ساخت مبلمان)

الوارهای چوب ابتدا در نجاری برش خورده و بر اساس نوع مبل مورد نظر به قطعات در ابعاد مختلف تقسیم شده ، در قسمت دیگر با توجه به الگوهایی که بر روی نواحی مختلف مبل طراحی می شود به حالت و اجزای اولیه مبل تبدیل می شوند

مرحله سوم کلاف سازی

مراحل ساخت مبلمان ضروری ‌ترین و مهم ‌ترین مراحل تولید مبلمان ، اسکلت یا ساختمان آن است بنابراین محکم و با دوام بودن اسکلت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای طراحی و ساخت مبلمان در مرحله اول باید چوب مناسب جهت ساخت اسکلت مبل انتخاب شود . چوب گردو، بلوط ، صنوبر، روسی ، راش و… با توجه به شرایط جغرافیایی در این صنعت مناسب است. برای کلاف سازی از چوب های مختلف استفاده می شود که در ادامه شرح مختصریدرمورد آنها می دهیم.

در مرحله اول(مراحل ساخت مبلمان)چوب بصورت الوار تهیه شده و وارد بخش نجاری می گردد در این قسمت توسط دستگاههای مخصوص نجاری الوار به تکه های مورد نیاز بریده می شود و طرح و نقش بر روی آنها انجام می گردد. در مبل‌های سلطنتی و کلاسیک که نیاز به منبت کاری دارند این منبت ها توسط دست انجام می شوند . این چوب های برش داده شده در کنار هم اجزای تشکیل دهنده اسکلت مبل را تشکیل می دهد .

انواع چوب برای ساخت مبلمان

ویژگی های چوب بلوط

  • درخت بلوط یک درخت پهن برگ است , برخی از درختان بلوط بیش از 1000 سال تا 2000 سال عمر می کنند . در ایران در منطقه شمال ایران , گرگان و رشته کوه البرز و در بخش مرکزی کوه های زاگرس درختان بلوط بسیار دیده می شوند . نوعی از بلوط در گرگان وجود دارد که بسیار سخت و سنگین است و مناسب کارهای نجاری و دکوراسیون نمی باشد . متاسفانه بدلیل استفاده از ذغال این درختان شاهد سوزاندن جنگل های چوب بلوط هستیم .

چوب بلوط داری سختی و استحکام بالایی است

چوب درخت بلوط دارای مقدار زیادی تانن است , تانن باعث می شود این چوب در برابر پوسیدگی , حمله قارچ ها و موجودات چوبخوار ایمن باشد .

متاسفانه بدلیل کیفیت بالای این چوب و ذغال چوب بلوط این درخت همواره مورد سوءاستفاده افراد سودجو بوده و این باعث شده در بخش های مرکزی جنگل های بلوط را آتش بزنند .

درباره چوب بلوط در مبل سازی(مراحل ساخت مبلمان)

بلوط یکی از چوبهای است که بسیار مورد استفاده در مبلمان و سازه های چوبی لوکس قرار می گیرد . دو نوع – بلوط قرمز و بلوط سفید در بازار چوب موجود است.

بلوط چوبی قوی است (سختی حدود 4 در مقیاس 1 تا 5) و کار با آن آسان است. بلوط سفید برای ساخت مبلمان ارجحیت دارد زیرا از جنس بلوط قرمز چهره ای جذاب تر دارد. بلوط سفید در برابر رطوبت مقاوم است و می توان از آن در مبلمان فضای باز استفاده کرد.

بلوط معمولاً برای کفپوش و مبلمان استفاده می شود زیرا بسیاری از مردم دانه بندی و رگه های آن را دوست دارند.

قیمت چوب بلوط به نسبت دیگر چوب ها

بلوط از نظر قیمت از چوب گردو و گیلاس یا رزوود ارزانتر است و از چوب راش بسیار گرانتر است . دانه بندی به آن الگوی زیبایی از یک چوب “پوسته پوسته” می دهد . بلوط قرمز در اکثر فروشگاه ها پیدا می شود ولی بلوط سفید بسیار کمیاب و گرانقیمت است .

چوب بلوط نوعی چوب سخت است که در ایالات متحده بسیار شناخته شده است در واقع ، این وفورترین چوب سخت چوبی است که در امریکا پرورش می یابد.این درخت دارای رشدی بسیار کند است , این رشد آهسته باعث متراکم شدن چوب می شود ، که ساخت و سازی بسیار قوی و بادوام را ایجاد می کند و برای بسیاری از برنامه های مختلف این چوب مناسب است .

چوب گردو

چوب گردو

ویژگی های چوب گردو:

  • باثبات و سخت است.
  • محکم و بادوام بوده و در عین حال، چوب سنگینی نیست.
  • متراکم است و در برابر ضربه، مقاومت خوبی نشان می دهد.
  • کار با چوب گردو آسان بوده و تراشکاری و کنده کاری آن به راحتی انجام می شود.
  • میخ و چسب را به خوبی می­پذیرد.
  • کیفیت های خمش خوبی را از خود نشان می دهد.
  • پرداخت پذیر است.
  • ریزبافت بوده و الیاف کاملا یکدستی دارد.
  • در برابر پوسیدگی مقاوم است.
  • رنگ های منحصر به فردی و زیبایی دارد.
  • ویژگی های خاص بافت چوب گردو، آن را به گزینه مطلوبی برای بسیاری از کاربردهای تزئینی و زیبایی شناسانه تبدیل می کند.

رنگ چوب گردو(مراحل ساخت مبلمان)

با توجه به اینکه چوب گردو از کدام بخش از درخت استحصال می شود، رنگهای متفاوتی دارد. چوب برون، خارجی ترین قسمت درخت است. رنگ های برون چوب در یک درخت گردو، در گستره ای از رنگهای زرد کمرنگ و خاکستری تا تقریبا سفید، متفاوت هستند.

بخش چوب درون درخت، داخلی ترین قسمت درخت محسوب می شود. در یک درخت گردو، چوب درون پررنگ است و طیف گسترده ای از تُناژهای رنگی قهوه ای تیره و قهوه ای روشن با رگه های ارغوانی، خاکستری، مایل به قرمز و رنگهای تیره را تشکیل می دهد.

آیا چوب گردو برای ساخت مبلمان مناسب است؟

  • از چوب گردو اغلب برای ساخت مبلمان رسمی و مبلمان اداری استفاده می شود. مبلمان اداری ساخته شده از چوب گردو، اصالت، ظرافت و زیبایی منحصر به فردی را به نمایش می گذارد.
  • چوب گردو، اغلب با رنگ های تیره و طبیعی رنگ آمیزی می شود تا سایه روشن های تیره روی آن ایجاد شود.
  • چوب گردو، چوب سختی است و از لحاظ استحکام، بافت و رنگ، فوق العاده ارزشمند است.
  • پرداخت های روی چوب گردو، صاف و یکدست هستند.

ویژگی چوب گردو

چوب گردو در منازل مناسب سبک کلاسیک و سنتی است. این چوب به زیبایی محیط خانه می افزاید.
از ویژگی چوب گردو می توان به نقوش زیبا و گره های زیبایی که دارد اشاره کرد.
برش هایی که در زاویه این گره ها زده می شود باعث خطوط و نقوش زیبا خواهد شد. این نقوش در کارهای هنری بسیار کاربرد دارد.
یکی دیگر ازویژگی های چوب گردو، سختی متوسط آن است. خراط ها به این دلیل به چوب گردو علاقمند هستند. چون ویژگی چوب گردو این است که به آسانی نیز زیر دستگاه می رود و کار کردن با آن راحت است.
در ضمن از ویژگی چوب گردو این است که هنگام برش و کار با آن، بوی خوشایندی پخش می شود.

دوام و پایداری چوب گردو را از مقاومت آن در برابر ضربه می توان سنجید.
قابلیت جلا خوردن و پرداخت آن، از ویژگی چوب گردو می باشد. این خصوصیت به درخشش بالای چوب کمک می کند.
پوست درخت گردو، بسیار روشن است. عده ای هم این تفاوت رنگ طبیعی را که از روشن به تیره می باشد، دوست دارند.
از ویژگی چوب گردو، این است که هر چه زمان می گذرد، چوب روشن تر می شود. چوب گردودر برابر اشعه UV مقاوم نیست و با وجود پوشش روشن تر می شود.

کاربرد چوب گردو(مراحل ساخت مبلمان)

از تخته های با ضخامت بالای چوب گردو برای سطوح کانتر و انواع میز استفاده می شود.
از ویژگی چوب گردو می توان به قابلیت چسب پذیری و لاک پذیری بالا و مقاوم در برابر ساییدگی و … اشاره کرد.
از چوب گردو می توان روکش هایی بسیار نازک تهیه کرد که ضخامتشان حدود 3/1 میلیمتر باشد.
از چوب گردو در تهیه انواع روکش، ساخت مجسمه، خاتم، معرق و مبل و … استفاده می شود.

از روکش گردو در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی استفاده می شود. از چوب گردو در تهیه کفپوش های چوبی و انواع پارکت استفاده می کنند.
بافت ریز چوب گردو باعث شده تا در دکوراسیون داخلی، فضای زیبایی را ایجاد کند.

چوب افرا

چوب افرا

ویژگیهای چوب افرا

در زندگی مدرن امروزی بشر به دنبال برقراری ارتباط با طبیعت و ایجاد حس آرامش در خود است و یکی از این روش‌ها خریدن وسایل دکوراسیون منزل، محل کار و محل تحصیل از جنس چوب است. با این روش یک پیوند ذهنی و عاطفی با طبیعت برقرار می‌شود. چوب افرا یکی از انواع چوبی است که کاربردهای بسیاری در دکوراسیون منازل، ادارات، مراکز تحصیلی و خدمات درمانی و حتی بیمارستان‌ها دارد.

چوب افرا از تیره ناترکیان است. درخت افرا در نواحی جنگلی و در خاک‌های اسیدی به خصوص در جنگل‌های اروپا، ایالات‌متحده و شرق‌آسیا و شمال ایران فراوان یافت می‌شود. انواع این درخت افرا کیکم، افرا شیردار و پلت هستند که گونه‌هایی از آن‌ها در باغ‌ها و پارک‌ها برای زینت دادن کاشته می‌‌شوند و لازم به ذکر است که هر کدام از این درخت‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و مخصوص به خود هستند.

استفاده از چوب افرا در صنایع مبلمان(مراحل ساخت مبلمان)

چوب افرا نیمه سنگین و نیمه سخت، کم وزن، ترد و قابل تورق است. با کارسازی آسان و کشیدگی کم می‌باشد و این موضوع باعث شده در صنعت مبلمان به ویژه مبلمان کلاسیک و روکش‌گیری جایگاه خاصی داشته‌باشد. رنگ چوب افرا سفید مایل به کرم با درخشندگی حدودا صدفی است که بعضا دارای رگه‌های قرمز می‌باشد.

اگر افرا در ابتدای کار به خوبی لاک زده نشود امکان دارد بعد از رنگ آمیزی به صورت کدر و غیر واضح دیده شود. چوب افرا به دو صورت نرم و سفت طبقه‌‌بندی می‌شود که هر دو آن‌ها راحت‌تر از سایر انواع چوب‌ها پاک و تمیز می‌شوند و در عین حال می‌توانند به عنوان یک المان با قیمت مناسب در دکوراسیون به کار برده شوند.

مشخصاب چوب افرا

چوب افرا از آن دسته چوب‌های بسیار با دوام است که در برابر رطوبت و ضربه‌های ناگهانی‌ای که  ممکن است در گذرگاه‌ها اتفاق بیفتد، بسیار مقاوم است و دارای طول عمر بسیار بالایی می‌باشد. همچنین قابلیت نقش‌اندازی و ظریف‌کاری، خراطی، مجسمه‌سازی و … را نیز دارد. از دیگر  خصوصیت افرا، می‌توان به بافت نامشخص درون چوبی آن، نام برد. از این چوب در ساخت میز‌های کنسول، ساخت مبلمان، ساختمان‌های چوبی، اندام‌های مصنوعی، وسایل موسیقی (ویولون)، لوازم تزئینی، خراطی و میز‌های کنار تخت و قفسه‌های دیواری استفاده کرد. در روستاها نیز از آن‌ها برای تیرک‌ها و تخته‌های انبار برنج و پوشش خانه استفاده می­‌شود.

انواع چوب افرا(مراحل ساخت مبلمان)

  • افرا قرمز
  • افرا کرب
  • افرا نروژی
  • افرا قندی
  • افرا نقرهای
  • افرا ژاپنی
  • افرا سیاه
  • افرا راه راه
  • افرا پوست کاغذی
  • افرا کلیزوم

چوب ماهون

چوب ماهون

چوب ماهون

یکی از چوب های عالی برای مبلمان، چوب ماهون است. (این چوب، چوب ماهون هندوراس نیز نامیده می شود.) رنگ چوب ماهون قهوه ای مایل به سرخ تا ته رنگ سرخ عمیق است. رگه های آن راست، بافتش متوسط و سختی اش در حدود 2 در مقیاس 1 تا 5 است. خیلی خوب جلا می گیرد و تنها با یک لایه روغن عالی به نظر می رسد.

تنها اشکال کار این است که چوب ماهون در جنگل های رویش پایدار رشد نمی کند. چوب ماهون را در نجاری ها پیدا نمی کنید. تنها مکان برای پیدا کردن چوب ماهون محوطه الوارفروشی ها است و قیمت آن هم در این مکان ها به صرفه است.

ویژگی چوب ماهون آسیایی

رنگ: قسمت داخلی درخت ماهون، قهوه‌ای مایل به قرمز است؛ البته به علت ازدیاد تنوع این درخت، یک سری تغییرات رنگ قابل‌انتظار است. این تغییر می‌تواند در طیف صورتی خیلی تیره تا قرمز مایل به ارغوانی قرار بگیرد. لایه بیرونی درخت ماهون آسیایی روشن‌تر است و معمولاً دارای ته رنگ خاکستری یا زرد است.
بافت: بافت ماهون آسیایی صاف است اما کمی هم موج دارد.
تنوع گونه و درجه: در بین هفتاد گونه مختلف ماهون آسیایی، اختلافاتی وجود دارد اما بعد از تولید الوار و اعمال پروسه‌های لازم، تمایزات قابل ملاحظه ای دیده نمی‌شود.
میزان سختی یا مقیاس جانکا: در بین هفتاد گونه مختلف ماهون آسیایی، اختلافاتی وجود دارد اما بعد از تولید الوار و اعمال پروسه‌های لازم، تمایزات قابل‌ملاحظه ای دیده نمی شود.

تاریخچه چوب ماهون آسیایی(مراحل ساخت مبلمان)

ماهون آسیایی در مالزی رایج است و اسم Keruing از همین کشور آمده است. بیشتر انواع این درخت در دشت‌ها یافت می‌شود اما در جنگل‌های مرتفع نیز پیدا می‌شود.

سایر ویژگیها

اره کردن یا آماده کردن چوب با استفاده از ماشین: در بین هفتاد گونه مختلف ماهون آسیایی، اختلافاتی وجود دارد اما بعد از تولید الوار و اعمال پروسه های لازم، تمایزات قابل ملاحظه ای دیده نمی شود.
صیقل‌کاری: به دلیل سطح بالای صمغ موجود در قطعات ماهون، صیقلی کردن آن‌ها کار سختی است.
میخ‌کوب: میخ کاری چوب ماهون هیچ مشکلی ندارد.
روکش کردن: روکش کردن الوار ماهون کار دشواری است چون صمغ زیادی دارد. الوار با صمغ کمتر، راحت‌تر روکش می‌شوند.
در دسترس بودن: دسترسی به این چوب محدود است.
ماهون آسیایی یا Keruing شامل هفتاد گونه دوبالدار است. این چوب‌های سخت تا ۲۳۰ فوت رشد می‌کند. گونه‌های متنوع ماهون در نیم‌کره شرقی و در مکان‌هایی چون فیلیپین، پاکستان، هند، تایلند و سریلانکا پیدا می‌شود. اگر درختان ماهون آسیایی کاملاً بالغ شوند؛ ارتفاعی بیش از ۲۰۰ فوت و قطری شش فوتی خواهند داشت.

چوب کاج

معرفی چوب کاج(مراحل ساخت مبلمان)

کاج یک چوب مخروطی است که در مناطق مختلف در نیم کره شمالی یافت می شود. این چوب یکی از محبوب ترین چوب هایی است که در ساخت و ساز و نجاری مورد استفاده قرار می گیرد و در بسیاری از خانه ها در سراسر جهان به شکل کف پوش، پنجره، مبلمان و غیره مشاهده می شود. به طور کلی  بیش از صد بیست و شش گونه طبقه بندی شده از کاج، تحت عنوان “طبقه پینوس” وجود دارد.

کاربردهای چوب کاج

چوب کاج اگرچه به عنوان چوب نرم طبقه بندی شده است اما کاج یکی از قوی ترین چوب های نرم کره زمین به شمار می رود، به طوری که بسیاری از نجارها و تولید کنندگان ترجیح می دهند از آن، به جای صنوبر نرم تر، برای ساخت مبلمان استفاده کنند. از طرفی دیگر در دسترس بودن آن، کاج را به یکی از مقرون به صرفه ترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است.

به عنوان یک انتخاب بسیار محبوب برای بسیاری از نجار ها در سراسر جهان، روش های مختلفی وجود دارد که در آن از چوب کاج استفاده می شود. کاج با داشتن کاربردهای متنوعی که شامل تولید کاغذ، قالب سازی تزیینی، الوار ساختمانی، مبلمان، کف سازی و کابینت است، می تواند یکی از پرکاربردترین چوب های نرم خانگی در بازار به حساب آید. کاغذ اغلب با استفاده از خمیر درخت کاج تهیه می شود و همچنین به دلیل داشتن رگه های ریز و صاف آن، در نجاری های مبلمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. گره هایی که در چوب کاج تولید می شوند معمولاً کوچک و مرتب هستند و جلوه زیبایی به چوب می دهند و سبک خاصی را در خانه هایی که از آن استفاده می شود، ایجاد می کنند.

کاربردهای ساختمانی چوب کاج

در این بخش به چند مورد از رایج ترین مصارف چوب کاج در معماری اشاره می کنیم:

تخته چوب چند لایه(مراحل ساخت مبلمان)

کاج تا حدودی صاف و دارای الگوی رگه ای کمی است. کهربایی رنگ و دارای چند رگه قهوه ای رنگ است؛ به همین دلیل، بیشتر نجارها، کاج های گره دار را برای کابینت و پروژه های تزیینی و خاص انتخاب می کنند. کاج گره دار سرشار از گره ها، چرخش ها ، نقص ها و تغییرات رنگ است و  مناسب برای کابینت ها، مبلمان و تزیینات با یک مجموعه از ویژگی های پیچیده است که شخصیت را به پروژه اضافه می کند. بیشتر کابینت سازان برای ساخت کابینت به چوب چند لایه اعتماد دارند. با این حال، چوب چند لایه کاج می تواند از لحاظ قیمت گران باشد و به سختی پیدا شود.

بسیاری از کابینت سازان و سازندگان مبلمان برای ساخت کابینت، به جای چوب چند لایه، پانل های کاج جامد را به هم می چسبانند. برخی دیگر از چوب چند لایه صنوبر(که به راحتی در دسترس و ارزان است) و با الوارهای کاج ترکیب شده است را برای ساخت قاب های کابینت استفاده می کنند تخته چوب چند لایه، الگوهای رگه ای و رنگ بسیار شبیه به کاج دارد و اغلب با کاج اشتباه می شود.

ویژگی های چوب کاج

به طور کلی چوب کاج می توان ویژگی های زیر را برشمرد:
نرم و متداول است
بادوام است
کار با آن آسان است
با رنگ روشن و سایه های مختلفی از کرم، زرد و سفید ارائه می شود
گره هایی در آن وجود دارند که به زیبایی آن می افزایند
رنگ آمیزی یا رنگ پذیری ان آسان است
بدون رنگ و روغن زدن و تنها با یک جلا دادن و صیقل زدن، به طور طبیعی نیز جذاب است
ارزان تر از چوب سخت است
محبوب برای مبلمان و سبک روستایی است

مرحله بعد منبت کاری می باشد(مراحل ساخت مبلمان)

منبت کاری چیست ؟

حتما کلمه منبت کاری را شنید اید و شاید تا حدودی هم آشنایی داشته باشید در این مقاله درباره منبت کاری مبل توضیح خواهیم داد

منبت به کنده کاری روی مبل گفته می شود به طوری که طرح مورد نظر شما روی چوب خلق و یا به عبارتی رویانیده می شود . از آن جا که طرح های اولیه در منبت کاری بیشتر نقوش گل و گیاه بود، به این کار “منبت” به معنای محل رویش نبات یا گیاه گفته می شود

کنده کاری روی چوب بیشتر در مبلمان سلطنتی و  مبل کلاسیک استفاده می شود و در مبلمان اداری مدرن کاربرد ندارد

منبت کاری در ایران

هنر منبت در ایران حال و هوای خاص خود را دارد این هنر در ایران پر از نقش های بر گرفته از دامن طبیعت و هنر اسلامی  و تاریخی دارد . کنده کاری بر روی چوب قبل از اسلام و در دوران ساسانیان رواج یافته است . قدیمی ترین اثر چوبی ماندگار در ایران درب چوبی بزرگ مسجد جامع عتیق شیراز می باشد که مربوط به قرن سوم هجری است این در دارای زیر سازی از چوب تبریزی و روی آن رگه هایی از چوب گردو یافت می شود

سبک های کنده کاری روی چوب(مراحل ساخت مبلمان)

  • حکاکی
  • برجسته نمایی
  • پیکر تراشی

مراحل ساخت مبلمان ابزار های منبت کاری

  • مغارهای تخت
  • مغارهای نیم باز(دوردار)
  • مغار گیلوئی
  • مغارشفره
  • مغارقاشقی
  • مغاره های کوچک(قلم های کنده کاری)

مراحل اجرای کارمنبت کاری

۱. ابتدا شخص منبت کار باید طرح منبت را انتخاب کند.

۲. سپس منبت کار باید طرح را روی چوب منتقل کند.

۳. قطعهی کار را به گیره بسته و سطح چوب را در صورت نیاز نفت بزند تا چوب نرم شود.

۴. پس از گذشت مدتی با مغار شفره طرح را باید از زمینه جدا نمود.

۵. سپس زمینه را با مغار تخت صاف و یکنواخت کند. این کار با دستگاه فرزدستی نیز می توان انجام داد.

۶. سپس طرح را با مغارهای مختلف فرم داده و روی آنها را تزئین کرد.

در منبت کاری معمولا با دست چپ مغار و چکش با دست راست گرفته شده و استفاده می شود. نحوهی نگه داشتن مغار و زاویهی قرار دادن آن روی چوب میزان برداشت بار از روی چوب را تعیین می کند. اگر زاویه قرار تیغ مغار روی چوب، با سطح چوب زیاد باشد. میزان باربرداری بیشتر می شود و اگر این زاویه کمتر شود میزان باربرداری کمتر می شود. دقت کنید زمانی که مغار را به صورت عمودی نگه داشته اید و برای خط انداختن روی آن ضربه می زنید، هنگام خارج کردن مغار از داخل چوب هرگز آنرا به جلو و عقب نکشید.

بلکه باید مغار را به چپ و راست تکان داده و از چوب خارج کرد. پس از تمام شدن کار می توان سطوح کار را با سمباده، پرداخت نمود که این کار را معمولاً رنگ کاران هنگام رنگ آمیزی انجام می دهند. سعی کنید که با کف دست به مغار ضربه نزنید. بلکه این کار را با چکش انجام دهید زیرا باعث آسیب رسیدن به عصبهای دست می گردد و همچنین پس از مدتی کارکردن مچ دست دچار درد می گردد. قبل از منبت کاری انتخاب چوب خیلی مهم می باشد. چوبی بدون گره، محکم، با بافت ریز و راست تار از عوامل مهم انتخاب چوب می باشد. البته برروی موادی غیر از چوب نیز کنده کاری می کنند. مانند عاج، استخوان و صدف که آنها را درون چوب جاسازی می کنند.

قلم زنی روی چوب

قلم زنی روی چوب حرفه ای است شبیه به منبت کاری ولی با ظرافت و دقت بسیار بیشتر کارهای قلمزنی شده معمولاً کارهایی کوچک می باشند که بیشتر وسایل و اشیاء زینتی می باشند مانند پیپ، عصا، چوب سیگار جعبه کوچک جواهرات و قطعات کوچک چوب که این نوع کارها معمولاً روی چوبهای با ارزش و محکم مانند عناب، گردو، آبنوس و… انجام می شود. وسایل و ابزار قلمزنی بسیار ابتدایی و ساده می باشند در قلمزنی بیشتر مهارت و ذوق و هنر استاد قلمزن مطرح است. ابزارهای قلمزنی معمولاً مته های مورد استفاده در سوراخکاری می باشد که با سنگ برقی تیز شده و حالت مغار ظریف را پیدا می کند و برای متهی تبدیل به مغار شده، دستهی کوچک چوبی ساخته و ساقی مته را درون آن چوب کرده تا هنگام کار کردن بتوان راحت تر کار کرد.

در قلم زنی از انواع طرح های چهره، گل و مرغ، پیکر انسان، حیوانات و پرندگان و…. استفاده می شود. قلم زنی نسبت به منبت کاری، کاری هنری تر به شمار می آید. توضیح اینکه این کار به علت استفاده از ابزار کم، بی سروصدا بودن در هنگام کار و همچنین نیاز به فضای کم و تمیز بودن این کار کاری است که می توان آنرا در منزل هم انجام داد.

مونتاژ کاری(مراحل ساخت مبلمان)

در این مرحله الگوهای چوبی منبت شده به بخش مونتاژکاری منتقل میشوند ، پرسنل متخصص مونتاژکار قطعات مختلف مبلمان را به صورت دقیق و با ابزار روز مونتاژ میکنند و بدین ترتیب کلاف مبل ساخته میشود

مراحل رنگ کاری مبل و انواع رنگ

مراحل رنگ کاری مبل و انواع رنگ را برای شما توضیح می دهیم با ما همراه باشید.

رنگ در صنعت مبلمان به قدری مهم است که نما برای ساختمان مهم است گاهی افراد به شرایط

روحی می خواهند داکوراسیون منزل را عوض کنند اما نمی خواهند خیلی هزینه صرف این امور کنند.

در این گونه مواقع فقط کافی است رنگ مبلمان خود را کمی تغییر دهند یا اصلا کمی به براقیت آن اکتفا

می کنند که همین امر نیز تاثیر بسزایی در زیبایی چشم گیر دکوراسیون منزل دارد.توضیح بیشتر که

درباره رنگ مبل باید بدان توجه کرد این است که رنگ به عمر مبل می افزاید و آن را در برار رطوبت

و آب مقاوم می کند.رنگ برای چوب باید مانند یک آب زلال باشد که همه چیز را پشت آن به خوبی

دیده شود علی الخصوص اینکه رنگ چوب یکی از زیبا ترین رنگ هاست.

رنگ کاری مبلمان

رنگ کاری مبلمان

استفاده از رنگ های دو یا چند جزئی و یک جزئی برای چوب مبلمان

گاهی ما نیاز داریم رنگی که برای چوب استفاده می‌کنیم سریع خشک شود. زود خشک شدن رنگ باعث می‌شود گرد و غبار بر روی رنگ ننشیند. برای خشک شدن سریع تر رنگ باید از رنگ های دو یا چند جزئی استفاده کنیم. اگر بخواهید کیفیت رنگی که بر روی کار قرار می‌گیرد بالا باشد و کاملا خالص باشد باید از رنگ‌های تک جزئی استفاده کنید. ترکیب کردن مواد و درست کردن رنگ‌های چند جزئی می‌تواند باعث شود که رنگ تیره تر شده و یا پس از خشک شدن دقیقا رنگ انتخابی شما نباشد. از رنگ‌های تک جزئی می‌توان به کیلر، رنگ روغن جلا، رزین‌ها اشاره کرد. از رنگ های چند جزئی نیز می‌توان به پلی اورتان دو جزئی، پلی استر سه جزئی، رنگ نیم پلی استر نام برد.

انواع رنگ چوب مبلمانجلا

جلا نوعی روغن است که برای براق کردن چوب استفاده ‌می‌شود. به جلا روغن جلا نیز گفته می‌شود و در مدل‌های مختلفی ساخته می‌شود. برای استفاده از روغ جلا بر روی چوب آن را با تبنر روغنی ترکیب می‌کنند. از روغن جلا برای براق کردن چوب کفپوش، درها، حتی سنگ‌های تزئینی خانه استفاده می‌شود.

مبلمان

گالری مبلمان مهتاب

انواع رنگ چوب مبلمانکیلر

کیلر نیز مانند روغن جلا برای براق کردن چوب استفاده می‌شود و با تینر روغنی فوری رقیق می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیلر در برار آب مقاوم است و چوب را از رطوبت حفظ می‌کند.

انواع رنگ چوب مبلماننیم پلی استر

نیم پلی استر یکی از موادی است که هم می‌تواند به صورت براق باشد و هم به صورت مات مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از نیم پلی استر به صورت لایه‌ایی مقاوم بر روی کیلر رایج می‌باشد.

مقاومت نیم پلی استر بالا می‌باشد. و طول عمر آن نسب به کیلر در مقابل مواد شیمیای نیز بالاتر است. اگر از خشک کننده زیادی در پلی استر استفاده شود باعث مات شدن رنگ آن می‌شود. میزان خشک کننده در نیم پلی استر مهم است. معمولا نیم پلی استر پس از نیم ساعت خشک می‌شود و رنگی که در زیر آن قرار دارد بستگی به دمای هوا بین 5 تا 8 ساعت خشک می‌شود.

انواع رنگ چوب مبلمانپلی استر

پلی استر جز رنگ‌های دوجزئی و سه جزئی است و سرعت خشک شدن آن از نیم پلی استر بیشتر است. این محصول پس از ترکیب حالت ژله‌ای پیدا کرده و بعد از اینکه بر روی سطح چوب قرار گرفت، سفت می‌شود.

انواع رنگ چوب مبلماناپوکسی

اگر شما در کار چوب هستید و یا با صنایع چوبی آشنا باشید، حتما اپوکسی را می‌شناسید. اپوکسی یکی از مواد مقاوم بوده که از پلی استر مقاوم‌تر است. با تینر فوری رقیق می‌شود و معمولا به صورت شفاف بر روی چوب فرار می‌گیرد. اپوکسی به مدت زمان نسبتا زیادی برای خشک شدن نیاز دارد. لایه رویی آن بین 12 تا 24 ساعت کامل خشک شود و لایه زیر آن بین 5 تا 7 روز.

نحوه رویه کوبی مبل (مراحل ساخت مبلمان)

بسیاری از مردم به دنبال یادگیری نحوه رویه کوبی مبل هستند زیرا گمان می کنند رویه کوبی مبل بسیار آسان است و با کمک یک فیلم آموزشی و یا مقاله آموزش رویه کوبی مبل به راحتی می توانند از عهده این کار مهم بربیایند، هر چند این کار دور از تصور نیست اما این افراد باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که رویه کوبی مبل یکی از حساس ترین قسمت های تعمیرات مبل به شمار می رود و کوچکترین اشتباه در آن باعث می شود هزینه هایی که برای رویه کوبی مبل کرده اند به هدر برود چرا که در مراحلی مانند تشخیص کلاف مبل، برش پارچه، کشیدن پارچه مبلی روی مبل و… باید دقت و حوصله زیادی به خرج دهند.
رویه کوبی مبل به دو صورت انجام می شود:

  • رویه کوبی روی کلاف خام مبل: در این رویه کوبی تمام کار ها توسط رویه کوب ماهر و آموزش دیده انجام می شود. به بیانی ساده تر رویه کوب تمام مواد اولیه را بر روی کلاف پیاده می کند.
  • رویه کوبی مبل فرسوده: این روش طرفداران بسیاری دارد و معمولا افراد با دقت بسیار زیاد می توانند تا حدودی خودشان در منزل رویه کوبی را انجام دهند که در ادامه رویه کوبی مبل فرسوده را آموزش می دهیم:

آموزش رویه کوبی مبل به صورت گام به گام (مراحل ساخت مبلمان)

  •  بررسی کلاف مبل: پیش از هر چیزی باید کلاف مبل مورد بررسی قرار بگیرد که آیا کلاف مبل از استحکام لازم برخوردار است و برای رویه کوبی مناسب است؟ تشخیص کیفیت کلاف مبل کار دشواری است و باید توسط تعمیرکاران ماهر بررسی شود.
(مراحل ساخت مبلمان)

تخلیه تمام محتویات مبل:

زمانی که کیفیت کلاف مبل تایید شد اگر مبل فرسوده بسیار آسیب دیده است و تمام اجزای آن مانند پارچه مبل، فوم، فنر و… نیاز به تعمیر و تعویض دارند باید تمام محتویات مبل تخلیه شود. مرجع نمودار آسمانی

برش و دوخت پارچه مبلی

دیدگاهتان را بنویسید