انواع لوازم ورزشی

مراحل ساخت فوتبال دستی استاندارد

مراحل ساخت فوتبال دستی

مرحله اول

ابعاد استاندارد فوتبال دستی

جدول زیر ابعاد استاندارد فوتبال دستی  را به ما نمایش می دهد که این ابعاد گرفته شده از شرکت تورنادو می باشد که میز های فوتبال دستی برای مسابغات جهانی را تولید می کند

ابعاد استاندارد

مراحل ساخت فوتبال دستی

دوم انتخاب جنس فوتبال دستی

باکیفیت ترین نمونه های فوتبال دستی که بر اساس جنس در بازار ایران عرضه می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ام دی اف
• فلزی
•  نئوپان
• شیشه ای
• ملامینه
• فایبرگلاس

مر حله اول

مراحل ساخت فوتبال دستی

ابعاد استاندارد فوتبال دستی

ابعاد استاندار فوتبال دستی

مرحله سوم : برش و چسب کاری

برای اینکه بتوانیم یک چوب پهن  که در برابر رطوبت بادوام باشد و به مرور زمان تعقیر شکل ندهد بهتر است از تکه های باریک تر چوب استفاده کنیم و آنها را با چسب چوب به هم اتصال بدهیم اما اگر بخواهد از سایر چوب ها استفاده کنید مانند ام دی اف و … تفاوت آنچنانب نخواهد داشت اما من ترجیح می دهم از چوب بلوط و کاج استفاده کنم.

فوتبال دستی

رنگ کاری فوتبال دستی

نکته

بعد از اینکه چوبها را به هم متصل کردیم برای اینکه سطح سیغلی داشته باشیم از دستگاه رنده  سمباده استفاده کی کنیم که سطح کاملا سیقلی به دست بیاوریم  بعد از درست اردن بدنه چهار طرف فوتبال دستی باسد سوراخ کاری را انجام بدهیم

چهارم سوراخ کاری دیوار ه های جانبی

ابتدا به قسمت سوراخ کاری دیوار های جانبی می ریم طول و عرض این قسمت در جدول اندازه ها ذکر شده است ابتدا سک سوراخ در وسط این چوب به قطر 2 اینچ (Inch) معادل 5.08 سانتیمتر (Centimeter) قرار می دهیم و که فاصله آن از بالا باید 1.5 اینچ (Inch) معادل 3.81 سانتیمتر (Centimeter) باشد و بعد از آن به سراق سوراخ کاری برای دسته ها فوتبال دستی می ریم که قطر این سوراخ ها با ید 1 اینچ (Inch) معادل 2.54 سانتیمتر (Centimeter) باشد و فاصله سوراخ های دسته بازی از هم باید 5.5 اینچ (Inch) معادل 13.97 سانتیمتر (Centimeter) باشد در مجموع 8 سوراخ در امتداد هم باید سوراخ کاری شود . فاصله این سوراخ از بالای بدنه بستگی به اندازه آدمک ها دارد اما اندازه استاندار فاصله این سوراخ ها از بالا 3 اینچ (Inch) معادل 7.62 سانتیمتر (Centimeter) می باشد

ابعاد استاندارد فوتبال دستی

پنچم برش کاری دروازه ها

طول دیواره های جلو و عقب که دروازه ها در آن تعبیه می شود باید 26 اینچ (Inch) معادل 66.04 سانتیمتر (Centimeter)

باشد تمامی این اندازه های ذکر شده اندازه استاندار در نظر گرفته شده است.از هر طرف 10.5 اینچ (Inch) معادل 26.67 سانتیمتر (Centimeter) اندازه بگیرید و دروازه ها را برش بدهید که اندازه دروازه ها با ید در وسط تخته 2.5 اینچ (Inch) معادل 6.35 سانتیمتر (Centimeter) می باشد یکی از تختدیواره ها را که برش دروازه ها بر روی آن داده شده است را شابلون کنید و دقیقا برش را بر روی تخته دیگر اجرا کنید

مرحله ششم

ابعاد استاندارد فوتبال دستی

نکته ابعاد استاندارد فوتبال دستی

سعی کنید سمت چپ و راست انتهایی کناری چوب را به صورت 45 درجه برش بدهید و هین طور چپ و راست دیوار های جلو و عقب را تا هم بتوانید دقیقتر این چو بها را در کنار هم قرار بدهید تا مجموعا یک زاویه 90 درجه را داشته باشید بعد از اینکه دیواره ها در کنار هم قرار دادید و محکم کردید قطر دو طرف  مربع را اندازه بگیرید تا  اندازه دقیق باشد

محاسبه قطر مستطیل

مرحله ششم برش کف فوتبال دستی

طول و عرض کف فوتبال دستی در جدول اندازها را در نضر بگیرید در نظر داشته باشد کف فوتبال دستی را طبق اندازه هایی که دز شکل زیر آمده است برش بزنید تا کف فوتبال دستی نیز آماده شود.

کف فوتبال دستی

مرحله هفتم  پایه های فوتبال دستی

شما می توانید نسبت به سلیقه خود از جنس پایه های مختلف استفاده کنید چوب یا فلز که نسبت به بودج و هزینه ای که برای فوتبال دستی می خواهید انجام بدهید این انتخاب را کنید.

مرحله هشتم پولیش کاری و رنگ کاری ابعاد استاندارد فوتبال دستی

بعد از اینکه همه قطعات برش خوردند و سوراخ شدند، نوبت به انجام چند کار نهایی روی تخته ها می رسد. ابتدا باید هر قسمت ناهموار را سنباده بزنید. این کار را می توان با دست یا با یک سنباده قوی در دانه های ریز انجام داد. در مرحله بعد، تمام سطوح را با یک پارچه گرد و غبار پاک کنید. در نهایت یک لایه لاک بزنید و اجازه دهید حداقل 2 ساعت خشک شود. قبل از اعمال یک لایه دیگر، سطح را به آرامی سنباده بزنید و دوباره تمیز کنید. سپس باید آن را به مدت 24 ساعت بگذارید تا خشک شود. در نهایت مقداری پولیش بزنید و سطح را با یک پارچه بدون پرز براق کنید.

پولیش کاری و رنگ کاری

رنگ کاری فوتبال دستی

مرحله نهم مومتاژ

بعد از اینکه برش های مورد نیاز را انجام دادید بهتر ست برای استحکام بیشتر بر روی دیواره های چهار طرف فوتبال دستی شیاری با قطر کف فوتبال دستی بزنید تا کف فوتبال دستی درون شیار های چهار طف قرار بگیر تا استحکام فوتبال دستس بالا برود و در انتها شروع به مومتاژ قسمتهای مختلف کنید

میله‌های فوتبال دستی

تولیدی فوتبال دستی حرفه ای هنگام تهیه‌ی میز فوتبال دستی، اجزای تشکیل‎دهنده آن را در نظر می‌گیرد.
میله‌ها می‌توانند تاثیر زیادی در سرعت بازی داشته باشند. میله‌ها از بخش‌های گران قیمت میز شما می‌باشند.
تولیدکنندگان سعی می‌کنند از میله‌های بادوام و مناسب استفاده کنند. میله‌های سنگین باعث کند شدن بازی می‌شوند و توانایی ضربه‌های محکم را از بازیکن می‌گیرند. تمام میز‌های باکیفیت از میله‌های سبک وزن و باکیفیت ساخته شدند تا بتوانند حداکثر کنترل توپ و ضربه‌های عالی را داشته باشند.

۱) مردان سبک رباتیک:

آدمک‎ها سبک رباتیک از نظر هزینه و کیفیت عالی هستند و از پلاستیک با کیفیت ساخته شده‌اند. پاهای متقارن دارند و کنترل عالی توپ از خصوصیات این آدمک‎ها است. ارتفاع این آدمک‎ها استاندارد است و در میزهای استاندارد با میله‌های فولادی نصب می‌شوند. آدمک‎های سبک رباتیک نقاط ضعفی هم دارند ولی اگر به دنبال بازی‌های رقابتی هستید، انتخاب خوبی می‌باشند.

۲) آدمک‎های سیاه و سفید:

آدمک‎ها در دو رنگ سیاه و سفید هستند و هزینه‎ی زیادی ندارند. قطعات این مدل از آدمک‌ها از پلاستیک سخت و محکم ساخته شده‌ است.
طراحی پایه‎های آدمک‎های سیاه و سفید مانند تورنادو و رباتیک کمی باریک و متقارن است، به این معنا که نمی‌توانند در کنترل توپ بهترین باشند. به خوبی بر روی میله‌های استاندارد نصب می‌شوند. اگر کنترل توپ خوب باشد، پرتاب‌ها و ضربه‌ها دقیق و در نتیجه عملکرد کلی بالا خواهد رفت. در مورد تعویض آدمک‎ها سه ویژگی اصلی را در نظر بگیرید:

آدمک‎ها متعادل کننده:(ابعاد استاندارد فوتبال دستی)

  • یکی از ویژگی‌های مهم در آدمک‎ها متعادل، وزن سر و پا با هم برابر است. وقتی میله‌ها را رها می‌کنید، مردان در حالت تعادل باقی می‌مانند. اگر در موقعیت افقی قرار دارند در همان حالت باقی می‌مانند و مسیر بازی شما باز و در دسترس می‌باشد تا توپ به هدف برسد.
    آدمک‎ها دارای پاهای سنگین، نمی‌توانند در حالت افقی باقی بماند و شما می‌توانید موقعیت خود را تنظیم کنید.

مرحله آخر

از میزی که ساخته اید لذت ببرید و با نظرات خود ما را دلگرم کنید.

با تشکر داریوش لشگری

دیدگاهتان را بنویسید