اطلاعات عمومی, انواع قطعات کامپیوتر

فناوری های جدید

فناوری های جدید

انواع فناوری هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در صدر جدول تکنولوژی آینده

انواع فناوری های جدید هوش مصنوعی (AI) شبیه‌سازی هوش انسان در ماشین‌ است. هوش مصنوعی باعث می‌شود که ربات‌ها و ماشین‌ها مانند انسان فکر کنند و کارهای او را تقلید کنند. مثال ساده‌ هوش مصنوعی ربات‌ها هستند که هرروز باهوش‌تر می‌شوند و هوش آن‌ها کم کم به انسان‌ها شبیه می‌شود. هوش مصنوعی در هر ماشین و تجهیزات الکترونیکی که از ویژگی‌های مرتبط با ذهن انسان مانند یادگیری و حل مسئله برخوردار باشد، استفاده می‌شود.

ماشین لرنینگ یکی از کاربردهای هوش مصنوعی است و به عنوان پیچیده ترین تکنولوژی جهان یا حداقل یکی از پیچیده‌ترین فناوری‌های جهان امروز شناخته می‌شود. این تکنولوژی به ماشین‌ها اجازه می‌دهد به طور خودکار یاد بگیرند و مانند یک انسان هر روز به دانش و علم خود اضافه کنند، قسمت شگفت‌انگیز ماشین لرنینگ افزایش یادگیری بدون دخالت و برنامه‌ریزی انسان است. یادگیری ماشینی روی توسعه برنامه‌های رایانه‌ای تمرکز می‌کند؛ برنامه‌هایی که می‌توانند به داده‌ها دسترسی پیدا کنند. داده‌ها و اطلاعاتی که می‌تواند تصمیم‌ بگیرد، نوآوری داشته باشد و کسب و کارها و به طور کلی جهان را دگرگون کند.

ادامه مطلب فناوری های جدید

قابلیت‌های ماشین لرنینگ روز به‌ روز بیشتر می‌شود. در حقیقت هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ مانند یک کودک نوپا هرروز بیش‌تر از قبل یاد می‌گیرند. افزایش یادگیری و توانایی این تکنولوژی جدید، جهان را دگرگون می‌کند. علاوه بر این ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی مثل یک موتور محرک برای پیشرفت سایر تکنولوژی‌ها هستند.

هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ، منبع اکثر نوآوری‌هایی است که در دهه آینده خواهیم دید. هوش مصنوعی نیروی محرکه بسیاری از تحولات و برخی از مواردی است که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

انواع فناوری اینترنت اشیا 

اینترنت اشیا (IoT) به سیستمی از اشیای متصل به اینترنت گفته می‌شود که قادر به جمع آوری و انتقال داده‌ها از طریق یک شبکه بی سیم و بدون دخالت انسان هستند. امکانات شخصی، تجاری و … در اینترنت اشیا تقریبا بی نهایت است. اینترنت اشیا به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد که به هم متصل شده و با همکاری هم زندگی را آسان‌تر کنند.

دستگاه‌های هوشمند هرروز بیشتر می‌شوند. کافی است نگاهی به اطرافتان بیاندازید. خانه‌ شما و تمام وسایل آن در آینده‌ای نه چندان دور هوشمند می‌شوند. البته خانه‌ هوشمند تنها نمونه‌ای کوچک از تکنولوژی جدید است. مزارع هوشمند، لباس‌ها و هرآنچه که فکرش را نمی‌کنید در آینده نزدیک به اینترنت متصل خواهند شد.

توضیحات بیشتر فناوری های جدید

دستگاه‌ها به‌طور پیوسته در حال جمع‌آوری و انتقال داده هستند و اینترنت اشیا در آینده به طرز چشم‌گیری رشد می‌کند. این موضوع علاوه بر پیشرفت اینترنت اشیا، باعث پیشرفت تکنولوژی در سایر زمینه‌ها مثل رشد هوش مصنوعی و بیگ دیتا هم می‌شود.

این انواع فناوری در خانه، محل کار، کارخانه‌ها و صنایع مختلف کاربرد دارد. لباس‌های هوشمند، یخچال‌های هوشمند، دستیارهای دیجیتالی، سنسورها و تجهیزات متصل به اینترنت خیلی بیشتر از قبل پیشرفت کرده‌اند و احتمالا در آینده هم رشد بیشتری خواهند داشت.

جالب است بدانید که اینترنت اشیا در سال‌های آینده به هوش اشیا تبدیل می‌شود و دستگاه‌های هوشمند می‌توانند داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و به طور مستقل تصمیم بگیرند. در نهایت دخالت انسان خیلی کمتر می‌شود. یکی از کاربردهای اصلی اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند است.

انواع فناوری لباس های هوشمند تا ساخت انسان فرامرزی

تکنولوژی اولیه‌ای که در ابتدا به عنوان ردیاب و برای تناسب اندام مورد استفاده قرار گرفت، اکنون تمام صنعت مد و پوشاک را در بر گرفته است. آینده پژوهی صنعت مد فرضیه‌ای را در این باره مطرح کرده است که در حال حاضر فاصله‌ چندانی با واقعیت ندارد: در آینده نزدیک لباس‌ها به بهبود عملکرد انسان و زندگی سالم‌تر، ایمن‌تر و کارآمدتر کمک می‌کنند.

اما این همه‌ دست آورد تکنولوژی جدید نیست. پیشرفت تکنولوژی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که بشر با ادغام ژن‌ها و ترکیب انسان‌ها بتواند موجودات جدیدی خلق کند. موجوداتی که ممکن است در آینده به اسم انسان‌های عظیم یا انسان فرامرزی بشناسیم.

انواع فناوری های جدید بیگ دیتا و آنالیز پیشرفته اطلاعات

تکنولوژی بیگ دیتا یک وضعیت خاص است؛ وضعیتی که یک حجم باورنکردنی و متنوع از داده‌ها (با ساختار و بدون ساختار) با سرعت زیاد در حال رشد هستند. اما این داده‌ها چگونه به پیشرفت تکنولوژی، هوش تجاری و تکنولوژی آینده کمک می‌کنند؟

ما می‌توانیم به کمک آنالیز داده‌ها – تجزیه و تحلیل داده‌های بسیار پیشرفته، که اغلب با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ تقویت می‌شود – داده‌های بدون ساختار و پیچیده و بسیاری از مسائل غیر ممکن را درک کرده و حل کنیم. علاوه بر این می‌توان از آنالیز داده های کلان برای تصمیم‌گیری بهتر و حرکت‌های استراتژیک تجاری استفاده کرد.

فناوری های جدید بلاکچین

بلاکچین به زبان ساده در یک جمله خلاصه می‌شود: بلاکچین ثبت دیجیتالی معاملات تجاری است. این تکنولوژی جدید در حال حاضر برای ثبت معاملات ارزهای اینترنتی مانند بیت کوین استفاده می‌شود؛ اما کاربردهای تجاری بلاکچین آن بسیار بیشتر است. در واقع آینده تجارت جهان تا حدود زیادی به این تکنولوژی وابسته است.

بلاکچین زنجیره‌ای از داده‌ها است که کسی نمی‌تواند چیزی را در آن تغییر دهد. این موضوع باعث می‌شود که این سیستم کاملا ایمن باشد. کنترل داده‌ها هم در بلاکچین امکان‌پذیر نیست و معاملات امن و مطمئن هستند. به همین دلیل احتمالا در آینده صنایع بیشتری از بلاکچین استفاده می‌کنند. تکنولوژی جدید بلاکچین یک روش فوق‌العاده برای ذخیره ایمن، احراز هویت و محافظت از داده‌ها است و یک تحول دیجیتال فوق‌العاده را در معاملات ایجاد کرده است. فناوری خاصی که می‌تواند بسیاری از جنبه‌های تجارت را متحول کند. علاوه بر این آینده اقتصاد به لطف بلاکچین بسیار قابل اعتماد است.

فناوری های جدید رایانش ابری

برای ذخیره اطلاعات با هر حجمی دیگر نیازی به فلش مموری یا سایر منابع ذخیره داده ندارید. همه‌ اطلاعات شما می‌تواند به کمک اینترنت ذخیره شود. اطلاعاتی که می‌توانید در هر جای دنیا و هر سیستم دیگری به کمک اینترنت بازیابی کنید. اما این موضوع چه مزیتی دارد؟

داده‌ها به کمک رایانش ابری و قابلیت ذخیره داده‌ها به صورت آنلاین به راحتی انتقال پیدا می‌کنند و تجزیه و تحلیل آن‌ها به طرز چشم‌گیری آسان‌تر می‌شود. رایانش ابری (تجزیه داده‌ها به صورت هوشمند) بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژی را به سطح جدیدتری می‌رساند. رایانش ابری از دید کسب و کارهای آنلاین به معنای بهبود همکاری، بهره‌وری بیشتر و کاهش قابل توجه هزینه است.

انواع فناوری  اینترنت 5G و 6G

آینده تکنولوژی به اینترنت ارتباط زیادی نیاز دارد. نسل پنج و ششم اینترنت یعنی یک اتصال جهانی سریع‌تر، دقیق‌تر و پایدارتر، که برای متحول کردن دنیا به وجود آمده است. اما این تکنولوژی جدید تنها به معنای راحتی بیشتر برای تماشای فیلم یا استفاده روزمره از شبکه‌های مجازی نیست. اینترنت پرسرعت در آینده باعث پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از زمینه‌ها می‌شود.

به عنوان مثال اتصال دستگاه‌های بیشتر و حجم بیشتر داده باعث پیشرفت اینترنت اشیا، بیگ دیتا و ماشین لرنینگ خواهد شد. علاوه بر این امنیت و حریم خصوصی افراد با گسترش نسل پنجم و ششم اینترنت به شدت بیشتر خواهد شد. سرعت بالای انتقال اطلاعات در زمان واقعی، حرکت اتومبیل های خودران را راحت‌تر می‌کند و هر چیزی که با اینترنت کار می‌کند، فوق‌العاده سریع‌تر و پیشرفته‌تر خواهد شد! احتمالا با گسترش اینترنت ماهواره ای شرکت Space X، کل دنیا می‌توانند از اینترنت پرسرعت استفاده کنند.

فناوری های جدید پلتفرم‌های دیجیتالی

فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و … همگی نمونه‌هایی از پلتفرم‌های دیجیتال هستند. شبکه‌هایی که ارتباط و تبادل نظر بین افراد را خیلی راحت‌ت کرده‌اند. این روند مدل‌های تجاری در بازار را تغییر داده است و بسیاری از مشاغل سنتی در آینده نزدیک به این پلتفرم‌ها منتقل شده و دیجیتالی می‌شوند. مفهومی که امروزه نیز با اسم بازاریابی دیجیتال در حال تغییر اقتصاد و تجارت جهانی است و آینده تکنولوژی با این شبکه‌ها ارتباط زیادی دارد.

محاسبات و رایانه های کوانتومی در آینده تکنولوژی

محاسبات کوانتومی مبتنی بر اصول نظریه کوانتوم است که رفتار انرژی و مواد را در سطح اتمی و زیر اتمی بررسی می‌کند. رایانه‌های کلاسیک که امروزه از آنها استفاده می‌کنیم، فقط می‌توانند اطلاعات را در بیت‌هایی بر اساس سیستم ۰ و ۱ رمزگذاری کنند. اما رایانه‌های کوانتومی ساختاری کاملا متفاوت دارند.

کامپیوترهای کوانتومی، سیستم‌هایی با قدرت و سرعت غیرقابل تصور هستند. محاسبات کوانتومی قادر است مسائلی را حل کند که تا پیش از این غیر قابل حل بوده است. محاسبات کوانتومی باعث می‌شود که تکنولوژی پیشرفته فعلی ما چیزی شبیه عصر حجر باشد. محاسبات کوانتومی در حال حاضر تا حد زیادی به آزمایشگاه‌ها محدود شده‎است، اما ما می‌توانیم اولین رایانه کوانتومی تجاری و بلوغ تکنولوژی جدید را در همین دوران و کمتر از ده سال آینده ببینیم.