انواع کیف و کفش

دوخت انواع کیف

انواع کیف زنانه

روش دوخت کیف 

(دوخت انواع کیف)یکی از ضروری ترین وسایل برای خانم ها کیف دستی و رودوشی است. این کیف ها نه تنها یکی از لوازم ضروری هستند، بلکه نقش مهمی در زیبایی استایل روزمره و رسمی شما دارند.

کیف های رو دوشی در سایزهای مختلف و طرح های متنوع در بازار موجودند اما نیاز نیست که برای رفع این احتیاج همیشه به مراکز خرید مراجعه کنید.

دوخت کیف رودوشی

مرحله اول انتخاب انواع چرم(صفرتا 100 دوخت کیف)

چرم به چند دسته چرم سبک، چرم نیمه سنگین و چرم سنگین دسته بندی می شوند.

چرم سبک چیست؟

این نوع چرم از پوست حیواناتی مانند گوسفند، بز، بزغاله و بره به دست می آید که از ظرافت و نازکی بالایی برخوردار می باشند به همین دلیل در ساخت محصولاتی همانند لباس، کاپشن و دستکش استفاده می شوند و در مواقعی از چرم های سبکی که از کیفیتی پایین تر برخوردارند به عنوان آستر در تولیدات کفش و لباس استفاده می شوند.

چرم نیمه سنگین

این نوع چرم از پوست حیواناتی همانند کروکدیل و شترمرغ به دست می آیند و به علت کمیاب و گران قیمت بودنشان بیشتر در محصولاتی که جنبه تزیینی دارند و یا لوکس محسوب می شوند استفاده می گردند.

چرم سنگین(دوخت انواع کیف)

این نوع چرم ها از پوست حیواناتی مانند گاو، گاومیش، گوساله و شتر به عمل می آیند چرم سنگین را می توان در دسته بهترین چرم ها معمول که مقاومت و رخ زیبایی را دارا میباشند قرار داد که به علت مقاومت و استحکام بالا در ساخت زیره و رویه کفش، ساخت کیف های دستی و جیبی و یا تسمه های ماشین آلات صنعتی کاربرد زیادی را دارند.

انواع چرم طبیعی

چرم طبیعی در انواع مختلف در سطح دنیا تولید و به فروش می‌رسد. در این  مقاله تمامی مدل چرم های طبیعی را بر اساس نوع دباغی و کاربرد آنها تقسیم بندی کردیم که در ادامه با تک کت آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

  • چرم گیاهی
  • چرم مراکشی
  • چرم اسپانیایی
  • چرم روسی
  • چرم دانه دار یک رویه
  • چرم دانه دار کامل
  • چرم جیر
  • چرم اشبالت

ابزارچرم دورزی

ابزار مورد نیاز برای دوخت کیف

در شکل بالا می توانید نام وسایل مورد نیاز برای دوخت کیف را مشاهده کنید:(صفرتا 100 دوخت کیف)

1- چرم آنالین
2- خودکار نوبوک
3- کِرِپ یا پاک کن چرم
4- کاتر
5- قیچی مخصوص چرم
6- تخته گوشت
7- خط کش نشانه
8- سُمبه
9- مشته
10- نخ موم زده
11- سوزن

انتخاب الگو(صفرتا 100 دوخت کیف)

بعدازآنکه چرم موردنظررا تهیه نمودید  و ابزار مورد نیاز را آماده کردید به مرحله الگو برداری می رسیم.

مرحله برش چرم

بعد از کشيدن الگوی موردنظر خود برای دوخت کيف چرم، تکه‌های چرم را بر روی يکديگر قرار دهيد و در محل‌هایی که بايد به هم دوخته شوند، ابتدا چسب بزنيد و سپس با استفاده از خودکار اکليلی و خط کش علامت بزنيد.
تکه‌های چرم خود را به هم بچسبانید. از لبه‌هایی که به هم می‌دوزید از چسب مخصوص چرم استفاده کنید. اگر قرار است بیش از دو قطعه چرم را به هم بدوزيد، بین هر لایه چسب بزنید.
برای داشتن کاری تمیزتر قبل از سوراخ کردن و شروع کردن به دوختن محلی که قرار است سوراخ‌ کنید را با خط کش مشخص کنيد.

نکته دوخت انواع کیف

البته اگر از خط‌کشی استفاده شود که شابلون مانند و دارای سوراخ‌های نقطه‌ای در يک خط است، مسلماً کار تميزتری خواهيد داشت.

از خودکار اکليلی برای این کار استفاده کنيد چون بعد از اتمام کار به‌راحتی پاک خواهد شد. نقطه‌هایی که قرار است سوراخ شوند را به فاصله حدود 1 سانتی‌متر از هم و 1 سانتی‌متر از لبه کار مشخص کنيد.

مرحله سمبه زنی

با استفاده از سمبه که بايد به‌صورت کاملاً صاف و مستقيم روی چرم قرار دهید و با مشته روی آن بکوبيد، می‌توانید چرم را سوراخ‌کنید. برای لبه‌ها و چرم‌های نازک می‌توانید از سمبه شماره 0.5 استفاده کنيد.

ولی برای زدن دکمه و درجاهایی که به سوراخ‌های بزرگ‌تری نياز است، می‌توانید از سمبه شماره 2 استفاده کنيد.
هر چه شماره سنبه بيشتر باشد، سوراخی که ايجاد می‌کند، بزرگ‌تر است.

مرحله سوزن کاری

بعد از سوراخ کردن چرم و آماده کردن نخ و سوزن از قبل، می‌توانيد اقدام به دوخت کيف چرم خود کنيد.
نخ را روی سوزن گره بزنيد و محکم کنيد. برای این کار وقتی مقدار کافی نخ را از سوراخ سوزن رد کرديد، کمی نخ در انتهايی که به سوراخ سوزن می‌رسد، بگذاريد باقی بماند.

سپس سوزن را از وسط نخ رد کنيد و نخ را دور نخی که به سوزن وصل شده بپيچيد. تمام اين مراحلی که گفته شد برای نخ‌های موم کشيده کاربرد دارد. نخ را به‌صورت مایل برش دهید تا نخ آن از سوراخ سوزن راحت‌تر رد شود.

نکته

سعی کنید به‌اندازه کافی نخ تهیه کنید تا کل پروژه بدون نیاز به برش و نخ جديد کامل شود. طول این نخ باید حداقل 3 برابر طول درز شما باشد و اگر پروژه ضخیم‌تر باشد، به نخ بیشتری نياز است.
این مراحل دوخت را تا زمانی که به انتهای درز خود نرسید تکرار کنید. همیشه از قسمت جلوی پروژه دوختن را شروع کنید.

مرحله آخر دوخت انواع کیف

بعد از تمام شدن دوخت، گره زدن به نخ لازم نیست. نخ نایلونی يا موم کشيده را می‌توان با استفاده از يک فندک ذوب کرده و با استفاده از کنار فندک آن را به پشت‌کار بچسبانيد. دقت داشته باشيد چرم طبيعی با شعله نمی‌سوزد ولی ممکن است رنگ آن در اثر حرارت ديدن تغيير کند.

چرم مصنوعی نيز ممکن است در اثر حرارت جمع شود. درنتیجه حرارت فندک را فقط کمی به نخ بدهيد و مراقب باشيد چرم کيف تحت شعله فندک يا کبريت قرار نگيرد.
در ادامه مقاله دوخت کيف چرم به بيان جزئيات بيشتری در مورد هر يک از مراحلی که در بالا گفته شد، می‌پردازیم.

اگر به دنبال پاک کننده مناسب چرم هستید خواندن مقاله پاک‌کننده مخصوص چرم را از دست ندهید.

آماده‌سازی سوزن و نخ

سوزن و نخ خود را آماده کنید. اولین کاری که باید هنگام دوخت چرم انجام دهید این است که مقداری نخ را بریده و سوزن یا سوزنی را که استفاده می‌کنید نخ کنید. برای دوخت چرم با دست معمولاً با نخ موم کشيده ضخیم انجام می‌شود.

ضخامت مهم است زیرا ممکن است در هنگام محکم کردن بخیه‌ها، یک نخ نازک‌تر پاره شود، بنابراين یک نخ ضخیم‌تر نسبت به طول کوک و اندازه سوراخ مورداستفاده هنگام دوختن چرم متناسب‌تر است.

استفاده از موم

موم، کار با نخ را راحت‌تر می‌کند و همچنین به آن چسبندگی می‌دهد که از باز شدن آن جلوگیری می‌کند. می‌توانید از نخ موم نزده نيز استفاده کنید، اما کاملاً محکم نخواهد بود.
برای به دست آوردن طول صحیح نخ خود، درز موردنظر برای دوختن را اندازه بگیرید و آن را در حدود 2.5 ضرب کنید.

این اندازه باید به شما نخ کافی را بدهد تا کل درز موردنظر خود را بدوزید. بااین‌حال، کار با بیش از 3 فوت نخ معمولاً عملی نیست، بنابراین اگر طول شما از این بیشتر باشد، ممکن است مجبور شوید برای دوختن محل موردنظر، دوباره همين کارها را تکرار کنيد.
پس‌ازاینکه نخ خود را بریدید، آن را از سوراخ سوزن خود رد کرده، بچرخانيد و آن را از چند اینچ بکشید. بسته به‌اندازه سوراخ سوزن خود، ممکن است لازم باشد که نخ را صاف کنید یا آن را مرطوب کنید.

برای قفل‌کردن سوزن خود در محل ابتدای نخ می‌توانید آن را بپيچانيد تا يک حلقه ايجاد شود و سپس وارد سوراخ اول کنيد، اما اگر از نخ موم کشيده استفاده می‌کنید، این کار ضرورتی ندارد.
هنگام دوخت کيف چرم معمولاً در انتهای نخ خود گره نمی‌زنید. چند دلیل برای این وجود دارد. سوراخ‌هایی که از طریق آن چرم را می‌دوزید معمولاً به‌اندازه کافی بزرگ هستند و همين موضوع باعث می‌شود که گره‌های معمولی چون کوچک هستند، مفيد نيستند و از اين سوراخ‌ها رد می‌شود.

ترفند(دوخت انواع کیف)

شما اغلب در حال دوختن درزها در مکان‌هایی هستید که هر دو طرف آن قابل‌مشاهده باشد و یک گره بسیار واضح و زشت به نظر خواهد رسيد. در دوختن چرم آسان‌تر است که نخ خود را با عقب رفتن به روشی مشابه دوختن چرخ‌خیاطی محکم کنید.

يعنی به همان روشی که می‌دوختید يک الی دو کوک به عقب برگرديد تا کاملاً محکم شود. موم روی نخ باعث می‌شود که این پشت‌صحنه‌ها بهتر از نخ معمولی در جای خود باقی بمانند

انواع کیف و کفش

دوخت بخيه

دوخت انواع کیف ،دوخت بخيه رایج‌ترین کوک برای دوخت کيف چرم است. برخلاف کوک مستقیم که روی پارچه نخ به‌صورت یک‌درمیان معلوم است. کوک بخيه در هر دو طرف دوخت را پر می‌کند و یک خط شکسته مانند کوک چرخ‌خیاطی ایجاد می‌کند.

این دوخت دوبله باعث می‌شود که کوک بخیه نسبت به یک کوک مستقیم محکم‌تر باشد. زیرا اگر یک نخ خراب شود، نخ دیگر همچنان حفظ خواهد شد. همچنین به نظر می‌رسد آراسته‌تر و حرفه‌ای‌تر است.

برای انجام کوک زین دو روش وجود دارد: دو سوزن در یک‌زمان یا روش تک سوزني. استفاده هم‌زمان از دو سوزن یک روش سنتی است. ایجاد دوخت را کاملاً ساده و آسان می‌کند، اما تسلط بر آن کمی دشوارتر است.

به همین دلیل باید بعضی‌اوقات از روش یک سوزن استفاده ‌کرد. هرکدام در شرایط مختلف می‌توانند مفید باشند.

دوخت چرم با يک سوزن(دوخت انواع کیف)

برای استفاده از یک سوزن به‌صورت یک‌درمیان و مانند کوک زدن معمولي، نخ موم را از داخل سوراخ‌ها عبور دهيد. وقتی به انتهای سوراخ‌ها رسيديد، دوباره برگرديد و جاهای خالی را بازهم به‌صورت یک‌درمیان پرکنید. نتيجه يک دوخت بخيه و تميز خواهد بود. برای انتهای دوخت نيز از طرف ديگر نخ را از يک سوراخ برگردانيد و بکشيد تا محکم شود، سپس انتهای نخ را ببريد.

در حين دوخت نخ را بیش‌ازاندازه نکشيد که چرم چروک شود، البته شل نيز نبايد باشد. اگر در وسط خیاطی نخ شما تمام شد. قبل از شروع یک نخ جدید، از همین روش پس‌دوزی استفاده کنید تا نخ خود را ببندید.

انواع درزها در دوخت کيف چرم

دو نوع درز که اغلب در کارهای چرمی استفاده می‌شود، درزهای دوخته‌شده پيدا و پنهان است. يک نوع درز آن‌هایی هستند که شما لبه‌های چرم را روی‌هم قرار داده، سوراخ می‌کنید و سپس می‌دوزید. در اين نوع درزها که برای اغلب کارهای چشم دست‌دوز استفاده می‌شود، بخیه‌ها ديده می‌شوند.

در مورد درزهای پنهان، چرم را از پشت‌ کار می‌دوزید و سپس آن را برمی‌گردانید. اين نوع مانند دوختن پارچه است و برای چرم‌های نازک و نرم استفاده می‌شود.

درزهای لبه چرخانده شده از دوام بیشتری برخوردار نیستند. زیرا بخیه‌ها در معرض دید نیستند اما آن‌ها باعث می‌شوند که کار شما تمیزتر جلوه کند.

تا اينجا نحوه دوخت تک سوزنی و دو سوزنی که گفته شد مربوط به درزهای پيدا می‌شد که لبه‌ها را به هم می‌دوختید و اين لبه‌ها ديده می‌شدند. برای درزهای پنهان نيز می‌توانید از هردوی اين دوخت‌ها استفاده کنيد. با اين تفاوت که در اين نوع درزها، چرم را بعد از دوخت بايد برگردانيد.

صفر تا 100 دوخت کیف

صفر تا 100 دوخت کیف راهنمای خرید کیف

محکم کردن لبه‌ها

بیشتر اوقات خوب است که لبه‌های برش خورده را به همان شکل در معرض ديد قرار دهید. اما گاهی اوقات ایجاد یک لبه می‌تواند باعث محکم شدن لبه‌های کيف شما شود تا هم سفت‌ترو هم ديرتر خراب شود.

برای این کار ابتدا عرض لبه موردنظر را اندازه‌گیری می‌کنیم، سپس یک نوار چرمی به عرض 3 برابر مقدار اندازه‌گیری شده برش می‌دهیم. طول اين نوار نيز بايد هم‌اندازه طول درز موردنظر باشد. بعد از چسباندن آن به لبه موردنظر، آن را سوراخ کرده و به‌صورت بخيه می‌دوزیم.

انواع دوخت کيف چرم دست‌دوز

علاوه بر دوخت بخيه که در بالا به‌طور کامل توضيح داده شد، از ساير دوخت‌ها مانند دندان‌موشی و ضربدر نيز می‌توان برای دوختن لبه‌ها و درزها استفاده کنيد.

دوخت ضربدر به اين صورت است که بعد از نخ کردن سوزن، برای دوختن هر بار، سوزن را يک سوراخ بيرون آورده. بعد از بيرون آوردن تمام نخ، سوزن را از طرف ديگر به سوراخ کناری وارد می‌کنیم.

برای دوخت دندان‌موشی، بعد از زدن دوخت ضربدری همان‌طور که توضيح دادم، از طرف ديگر درز مانند کوک زدن به‌صورت یک‌درمیان از ميان ضربدرها سوزن را عبور می‌دهیم. به‌این‌ترتیب هم دوخت محکم‌تری خواهيم داشت و هم‌شکل ایجادشده مانند دندان می‌شود.

دوخت چرم با چرخ‌خیاطی(صفرتا 100 دوخت کیف)

آیا تابه‌حال دوختن چرم را با چرخ‌خیاطی امتحان کرده‌اید؟ ممکن است غیرممکن به نظر برسد، اما ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم این کار کاملاً عملی است!

هر چرخ‌خیاطی خانگی باکیفیت خوب باید توانایی دوختن چرم را داشته باشد. شما فقط باید چند اصلاح ساده انجام دهید تا دستگاه شما آماده شود. برای اين کار در ادامه 7 نکته برای دوخت کيف چرم در خانه با استفاده از چرخ‌خیاطی را به شما می‌آموزیم.

دوخت با چرخ

راهنمای صفر تا 100 دوخت کیف

تغییر پایه فشار دهنده چرخ‌خیاطی

یک‌پایه پرس معمولی به چرم می‌چسبد و از دوخت صحیح چرم از طریق دستگاه جلوگیری می‌کند. خبر خوب این است که یک‌راه حل سریع برای این وجود دارد. به‌راحتی پایه فشار دهنده عادی خود را با یک‌پایه غلتک دار عوض کنید که به‌راحتی روی چرم بلغزد.

تغییر سوزن

سوزن معمولی خود را با یک سوزن چرمی جایگزین کنید. یک سوزن سنگین با نوک مخصوص که برای سوراخ شدن چرم ساخته‌شده است.

فقط به دنبال یک بسته سوزن با برچسب چرم بگردید اگر هنگام دوختن نواحی ضخیم سوزن می‌شکند، تعجب نکنید، اين موضوع عادی است، بنابراین سوزن اضافی در دسترس داشته باشید.

تغییر کوک

هنگام دوخت کيف چرم از کوک بلندتر از حد معمول استفاده کنید. ما حدود 3.5 استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید از هر طول کوک بیشتر از یک کوک معمولی استفاده کنید.

استفاده از نخ نایلون (دوخت انواع کیف)

هرگز هنگام دوختن چرم از نخ پنبه‌ای استفاده نکنید، زیرا تانن های موجود در چرم به‌مرور نخ را فرسوده می‌کنند.

در عوض، از پلی‌استر یا نایلون استفاده کنید. ممکن است بخواهید از نخ ضخیم‌تری استفاده کنید. لازم نیست، اما اگر چرم را با نخ ضخیم‌تری بدوزيد، زيباتر به نظر می‌رسد.

استفاده از ته سوزن گرد

سوزن‌های ته گرد هرگز نباید در دوخت کيف چرم استفاده شوند، زیرا سوراخ دائمی ایجاد می‌کنند. در عوض، قبل از دوختن، قطعات را با چسباندن آن‌ها با نوارچسب دوطرفه در محل خود نگه‌دارید.

به‌سادگی یک خط نوار را بین دو قطعه چرمی که می‌خواهید بدوزید قرار دهید. نوار را در امتداد لبه چرم خود قرار دهید، در حد آنچه می‌خواهید بدوزید، کافی است. نوار داخل درز باقی می‌ماند (نیازی به تلاش برای برداشتن آن نیست).

باور کنید یا نه این‌ یک روش استاندارد دوختن چرم است و اگر می‌توانستید داخل درزهای کالاهای چرمی تجاری را نگاه کنید، به‌احتمال‌زیاد نوار یا چسب در قسمت‌های درز پیدا می‌کنید.

همیشه اول امتحان کنيد!

دوختن چرم قابل بازگشت نيست. هر بخیه‌ای که می‌دوزید یک اثر دائمی برجای می‌گذارد، بنابراین رفع اشتباهات همیشه به‌راحتی دوخت با پارچه نیست.

به همین دلیل، حتماً از چرم قراضه و کهنه برای تست نخ، طول دوخت، کشش و عملکرد کلی دستگاه خود استفاده کنید. تا قبل از شروع پروژه واقعی خود مطمئن شوید که در مسیر درستی قرار دارید.

لایه‌های چرم کمتر

اکثر چرخ‌خیاطی‌های خانگی نمی‌توانند لایه‌های زیاد چرم را بدوزند. بنابراین پروژه‌های ساده و بدون جزئیات زیاد یا مناطق بزرگ را انتخاب کنید.

کلام آخر(دوخت انواع کیف)

اگر قصد دارید پروژه دوخت کيف چرم خود را انجام دهید، از هرگونه الگو و طرح با لایه‌بندی بسیار ضخیم خودداری کنید. درمی‌یابیم که اکثر ماشین‌آلات خانگی می‌توانند حداکثر حدود سه لایه چرم باضخامت متوسط را بدوزند.

دیدگاهتان را بنویسید