اطلاعات عمومی, انواع رنگ و ابزار

راهنمای خرید انواع دریل

انواع دریل

انواع دریل

ابزاری است دستی یا الکتریکی، که برای سوراخ کردن سطوح به کار می‌رود. دریل را با توجه به قدرت آن و نیز با استفاده از مَتّه مناسب، می توان برای سوراخ کردن چوب، فلز و بتن به کار برد. با پیشرفت ابزارها، امروزه نه تنها برای سوراخکاری، بلکه با اضافه کردن قطعاتی دیگر، می‌توان امکاناتی مانند ساییدن، گردبر، عمودبر و… را هم به این دستگاه اضافه کرد، اگرچه بهتر است برای هر کاری از ابزار مناسب همان کار استفاده کرد. اگر قصد خرید دریل را دارید، ‌باید قبل از آن با معرفی انواع دریل هایی که در بازار وجود دارد آشنا شوید.

معرفی انواع دریل

برای معرفی انواع دریل می توان به موارد زیادی اشاره کرد. دریل ها با توجه به کارایی که دارند، در شکل و اندازه های مختلف و با مزایا و معایب گوناگون تولید می شوند. برای کارهای خانگی مانند نصب پرده، ‌نصب لوستر، تابلو و … باید دریل مخصوص به کارهای سبک را خریداری کرد. به همین ترتیب هرچه سطح مورد نظر تغییر کند و به سمت سخت تر شدن پیش برود، باید دریلی با قدرت بیشتر را تهیه کنید.

اندازه انواع دریل

همچنین اندازه و وزن دریلی که خریداری می کنید نیز مهم است. زیرا با توجه به ساختار دریل، ممکن است پس از مدتی دستان شما خسته شود و تمرکز لازم را برای انجام سوراخکاری نداشته باشید. از این رو توصیه می کنیم که به پارامترهای مهم در انتخاب دریل دقت کنید تا محصولی متناسب با کار و حرفه خود خریداری کنید.

انواع دریل

اجزای تشکیل دهنده دریل

شناخت اجزای تشکیل دهنده دریل می تواند به شما در خرید یک دریل خوب کمک زیادی کند. اجزای تشکیل دهنده دریل شامل موارد زیر است:‌

  • روشن و خاموش
  •  تنظیم سرعت چرخش
  • فعال و غیر فعال کردن حالت چکشی
  • کلید قفل برای روشن نگه داشتن دریل
  • کلید تعویض جهت چرخش
  • عمق سنج برای تنظیم پیمایش مته در سطح مورد نظر
  • سه نظام: این قطعه با قفل کردن مته در سر دریل، کمک می کند تا مته ثابت بماند. سه نظام به دو دسته تقسیم می شود: آچار خور و اتوماتیک.
  • دسته نگهدارنده
  • آرمیچر
    1. سیم: سیم آرمیچر باید تماما مسی و قابلیت تحمل حداقل ۱۶۰درجه تا ۲۲۰درجه را داشته باشد.
    2. کالکتور: این صنعت از آرمیچر که جز اجزا بسیار مهم است باید دارای ضخامت بالا و آلیاژ مس باشد.
    3. لاک

بالشتک:

  • سیم به کار رفته در آن باید مسی و تحمل حداقل دمای ۱۸۰ درجه تا ۲۲۰درجه را داشته باشد بهتر است پوشش الکترولایز داشته باشد

ذغال:

  •  اگر زیاد نرم باشد زود تمام می شود اگر خیلی سخت باشد به کالکتور آسیب می رساند و بهتر است بین بدنه دستگاه و ذغال یک عایق حرارتی تا در اثر داغ شدن ذغال بدنه دستگاه بر اثر حرارت بالا آسیب نبیند.

گیر بکس:

  • علاوه بر آلیاژ و میزان سختی آن نحوه CNC کاری و درگیر شدن اجزا گیربکس خیلی مهم است به گونه ای که به مرور زمان برا اثر عدم درگیری مناسب همدیگر را می سایند.

گریس:

  • این مواد باید تحمل دمای بالا و پایین داشته باشد به عبارتی در گرما به حالت روان نشود و در سرما آن قد سخت نشود که اجزا گیربکس را گریس کاری نکند.

انواع دریل

ادامه مطلب

پس از شناخت اجزای تشکیل دهنده دریل و زمانی که نیاز به خرید دریل دارید احتمالا اولین تصمیم شما پیدا کردن برند های مختلف و بررسی قیمت های آنها است. دریل با توجه به نوع کاربرد و برندی که انتخاب می کنید قیمت های متفاوتی دارد. از دریل های ۳۰۰ هزار تومانی در بازار موجود هست تا دریل های چند ده میلیون تومانی. شما باید با توجه به نیاز خود،‌ دریل مناسب کار خود را خریداری کنید. پیشنهاد ما به شما دریل های آروا است چون علاوه بر کیفیت بالا و قیمت مناسب دارای خدمات پس از فروش و گارانتی ۱۲ ماهه می باشد.

معرفی انواع دریل

در ادامه این مقاله به معرفی انواع دریل که در بازار وجود دارد می پردازیم. همچنین در کنار معرفی انواع دریل با بررسی کارایی و مزایا و معایب هر کدام، تلاش می کنیم تا شما راحت تر بتوانید دریل مورد نظر خود را خریداری کنید. همچنین برای خرید دریل پیشنهاد می کنیم راهنمای خرید دریل را مطالعه کنید؛ تا بتوانید به درستی دریل مورد نظر خود را تهیه کنید. برای آشنایی با دریل های مختلف تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

۱. دریل پیچ گوشتی شارژی

اولین مدل و شاید بتوان گفت ساده ترین مدل دریلی که در بازار وجود دارد، دریل پیچ گوشتی شارژی است. این دریل کاربردهای زیادی دارد اما بیشتر افراد از این محصول برای کارهای خانگی و ایجاد سوراخ های ریز استفاده می کنند. علاوه بر این از این دریل می توان برای باز و بسته کردن پیچ نیز استفاده کرد. باتوجه به شارژی بودن این نوع دریل ها، می توانید به سادگی آن را جابه جا کنید. دریل پیچ گوشتی وزن بالایی ندارد،‌ از همین رو هنگام استفاده از این دریل باید تمام حواس خود معطوف کار خود کنید. این دریل‌ها به دلیل استفاده از انواع مته و سری پیچ گوشتی می‌توانند روی مواد مختلفی مثل چوب و فلز استفاده شوند.

مزایا و معایب دریل شارژی

از مزایای دریل پیچ گوشتی شارژی می توان به قابلیت حمل و نقل آسان، وزن سبک و قابلیت استفاده در چوب یا فلز اشاره کرد. در کنار مزایای گفته شده، این دریل دارای معایبی نیز می باشد. معایب دریل پیچ گوشتی شارژی ضعیف بودن مته آن و نامناسب برای سطوح سفت و سخت مانند مصالح ساختمانی،‌ گشتاور و سرعت کمتر نسبت به دریل چکشی اشاره کرد.

۲. دریل شارژی ضربه ای (چکشی)

یکی دیگر از دریل های موجود در بازار، ‌دریل شارژی ضربه ای است. این دریل همان دریل پیچ گوشتی شارژی است که حالت ضربه ای هم دارد. از این دریل برای شُل کردن پیچ و مهره‌ها و سفت کردن پیچ‌ها در سطوح سخت می توان استفاده کرد. نوع کارکرد این دریل به این صورت است که از مکانیزم ضربه و چرخش بهره می‌برد. با استفاده از این دریل می توان تمام پیچ ها را در هر محصولی با هر نوع ماده ای که ساخته می شود، سفت و یا شل کرد.

مزایا و معایب دریل شارژی ضربه ای (چکشی)

مزیت دریل ضربه ای این است که می تواند در عرض چند ثانیه پیچ های سفت را باز کند و نیاز به اعمال نیروی بیش از اندازه نیست. علاوه بر این برای باز و بسته کردن پیچ ها در محصولات مختلف و با انواع سطوح امکان پذیر است. معایب این دریل این است که از باتری استفاده می کند و ممکن است حین کار خاموش شود. همچنین نسبت به دیگر دریل ها قیمت بالاتری دارد.

.

انواع دریل

انواع دریل

۳. دریل چکشی

این دریل، یک محصول بسیار قدرتمند است که از آن برای سوراخ کردن قطعات و سطوح سفت و سخت استفاده می شود. این دریل عملا دو محصول را در خود جای داده است. چکش و دریل معمولی باهم ترکیب شده و در این دریل قرار گرفته اند. تقریباً شبیه به دریل ضربه‌ای است اما عملکرد پیشرفته‌تری دارد. دریل در عین حال که در حال چرخش مته است، به صورت چکشی نیز عمل می‌کند.

مزایا و معایب دریل چکشی :

از مزیت های دریل چکشی می توان به قدرت بسیار زیاد و قابل استفاده برای انواع سطوح که با دریل های معمولی قابل سوراخ شدن نیستند، ‌نام برد. همچنین سرعت چرخش این دریل بالاست. یعنی می توان با اعمال نیرویی مناسب، سطح مورد نظر را سوراخ کرد. در مقابل از معایب این دریل‌،‌ وزن سنگین آن است که ممکن است در استفاده طولانی مدت باعث خستگی، کبودی و یا آسیب دستان شما شود. بنابراین توصیه می کنیم هنگام استفاده از این دریل، نکات و دستورات ایمنی را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید