اطلاعات عمومی, انواع دزد گیر, سایر محصولات

دزدگیر اماکن چیست و بر چه اساسی کار می‌کند؟

انواع دزد گیر

انواع دزد گیر

وظیفه اصلی دزدگیر یا همان سیستم اعلام سرقت، اعلام ورود غیرمجاز به یک مجموعه یا حریم شخصی طی شکستن یک در یا قفل با ایجاد صدا یا نور یا یک تماس تلفنی می‌باشد.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام پنتا، تمامی دزدگیرهای پیشرفته منزل، دزدگیر اماکن و استاندارد دارای یک ساختار کلی هستند که شامل:

  •  یک مدار باز و یک مدار بسته
  • مدار آژیر
  •  مدار شارژ باتری
  • انواع حسگرها و آژیرها و هشدار دهنده ها

قسمت‌های مختلف یک سیستم دزدگیر حرفه‌ای

۱. دستگاه مرکزی دزدگیر (پنل مرکزی آلارم)

۲. چشم الکترونیکی (رادار، سنسور حرکتی، سنسور مادون قرمز PIR)

۳. انواع آژیر و بلندگو

۴. چراغ هشدار دهنده چشمک‌زن

۵. انواع سنسور در و پنجره

۶. تلفن کننده اتوماتیک (شماره گیر اتوماتیک-Auto Dialler)

۷. پدال یا شاسی اضطراری

اجزاء و مکانیسم کارکرد دزدگیر

دستگاه مرکزی دزدگیر

همان مغز سیستم هشدار دهنده دزدگیر می‌باشد وظیفه آن دریافت سیگنال از سنسور و حسگرها و ارسال فرمان به هشدار دهنده‌ها می‌باشد.

دستگاه‌های دزدگیر از نظر ساختار و استفاده توسط کاربر با روش‌های مختلف روشن و خاموش یا کنترل می‌شوند عموما اغلب دزدگیرها توسط سوئیچ آلفا یا ریموت کنترل یا صفه کلید کنترل می‌شوند.

دزدگیرها دارای یک باتری و مدار شارژ باتری هستند تا در زمان قطع برق به کار خود ادامه دهند.

انواع دزد گیر

انواع دزد گیر

چشم الکترونیکی

چشم الکترونیکی دزدگیر اماکن یا سنسور مادون قرمز (passive infra red) با نام اختصاری PIR براساس انتشار امواج مادون قرمز غیرفعال در محیط تحت پوشش کار می‌کند به این صورت که وقتی سیستم اعلام سرقت فعال می‌شود، مدار الکترونیکی داخل سنسور یا چشمی مادون قرمز شروع به کار می‌کند و امواج مادون قرمز را به صورت پرده‌ای در محیط منتشر می‌کند که این پرده‌ها یکی در میان دارای بار مثبت و منفی می‌باشند و مانند یک کلید الکترونیکی عمل می‌کنند.

وقتی شخصی وارد محیط تحت پوشش می‌شود با حرکت خود در محیط به طور نامحسوس هر یک از این پرده‌ها را به هم متصل کرده و با ارتباط مثبت به منفی حسگر یا چشم مادون قرمز تحریک گردیده و پیام اعلام خطر را به پنل مرکزی صادر می‌کند.

چشم‌های الکترونیکی دزدگیر  از نظر محل نصب به دو دسته چشم‌های فضای باز و چشم‌های فضای بسته تقسیم می‌شوند که هر کدام از این چشم‌ها دارای انواع مختلفی می‌باشند.

انتخاب صحیح هرکدام از این حسگرها در داشتن یک دزدگیر حرفه‌ای امر مهمی است

سنسورهای دیواری

عموما در بیشتر دزدگیرهای اماکن مورد استفاده قرار می‌گیرد و به وسیله یک پایه متحرک توسط نصاب به صورت افقی یا عمودی روی دیوار نصب می‌شود.

چشم‌های باسیم و بی‌سیم

چشم‌های باسیم با ۴ رشته سیم کار می‌کنند دو سیم برای تغذیه مثبت و منفی و دو سیم برای فرمان چشم استفاده می‌شود.

از چشم‌های بی‌سیم برای حفظ زیبایی محیط‌هایی که پیش بینی سیم‌کشی سیستم دزدگیر را ندارند استفاده می شود و از باتری داخلی تغذیه می‌گیرند و قیمت آنها نسبت به چشم‌های باسیم بیشتر است.

بهترین دزد گیر

هشداردهنده های نوری یا چراغ چشمک زن

ساختار آنها بسته به نوع استفاده در محیط باز یا بسته متفاوت است و همزمان با آژیر و بلندگو شروع به کار کرده و به اعلام خطر در محیط کمک می‌کند.

انواع سنسور در و پنجره

اولین نوع دزدگیر این نوع سنسورها بودند با پیشرفت علم و تکنولوژی ساختار داخلی این سنسورها به روز شده است. برای حفاظت از درها سنسورهای مخصوص به نام مگنت و برای حفاظت پنجره ها سنسورهای مخصوص به نام سنسور لرزشی استفاده می شود این حسگرها در دو نوع با سیم و بی سیم تولید می شوند.

آژیر یا بلندگو

وظیفه آژیر یا بلندگو دریافت سیگنال از پنل مرکزی و تبدیل این سیگنال به هشدار صوتی می‌باشد. آژیرها بنا به محل نصب ساختار ظاهری متفاوتی دارند.آژیرها و بلندگوهای مخصوص فضای بسته غالبا دارای مشخصات شبیه هم و هم شکل می باشند. بلندگوهای فضای باز شیپوری و بوقی شکل می باشند یا شرایط نصب در فضای باز را دارند یا در محفظه های فلزی نصب و حفاظت می‌شوند.

انواع دزدگیر

انواع دزد گیر

تلفن کننده اتوماتیک

auto dialer)دستگاه جانبی است که در کنار پنل مرکزی قرار گرفته و بعد از اعلام هشدار توسط دستگاه و دریافت فرمان سرقت فعال شده و با پیام صوتی که از قبل توسط کاربر ضبط شده با شماره های ذخیره شده در حافظه تماس گرفته و ورود غیر مجاز به محیط را اطلاع می‌دهد. تلفن کننده‌ها به ۲ نوع خط ثابت و سیمکارتی تقسیم می شوند.

پدال یا شاسی اضطراری

پدال یا شاسی اضطراری در محل تحت پوشش دزدگیر نصب شده و در مواقع اضطراری به کاربر این امکان را می‌دهد به صورت دستی آن را فعال کند. این پدال‌ها دارای ۲ مدار  ncوno هستند تا بتوانند در تمام دستگاه‌های حفاظتی نصب و بهره برداری شوند. پدال بیشتر در موزه و جواهر فروشی و بانک و صرافی کاربرد دارد.

قیمت دزدگیر اماکن و آژیر اعلام سرقت

قیمت دزدگیر اماکن معمولاً متغیر است و نمی‌توان برای آن قیمت ثابتی در نظر گرفت؛ چراکه میزان قیمت نهایی دزدگیر به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

  • مارک و برند دزدگیر
  •  مدل دزدگیر
  • میزان قابلیت‌های دزدگیر
  • نوع لوازم جانبی دزدگیر
  • میزان گارانتی دزدگیر و…

دیدگاهتان را بنویسید