انواع لوازم ورزشی

تجهیزات ورزش بوکس

تجهیزات ورزش بوکس

تجهیزات ورزش بوکس و آن

تجهیزات ورزش بوکس در این مقاله به آشنایی با لباس، وسایل و تجهیزات ورزش بوکس به همراه توضیحاتی درباره انواع کیسه بوکس، کلاه، کفش، دستکش، باند، محافظ لثه و کشاله مخصوص ورزش بوکس خواهیم پرداخت.

۱. لباس بوکس

۲. وسایل و تجهیزات  بوکس

۲.۱ کفش مخصوص بوکس

۲.۲ باند بوکس

۲.۳ دستکش بوکس

۲.۴ کلاه بوکس

۲.۵ محافظ کشاله پا و ران ها

۲.۶ محافظ لثه

۳. کیسه بوکس و انواع آن

ورزش بوکس

بوکس در زمره کهن ترین ورزش های رزمی جهان قرار دارد.  ورزش بوکس در طول تاریخ شاهد ظهور قهرمانان بزرگی بوده از کاسیوس کلی افسانه ای  گرفته تا هالی فیلد مغرور و مایک تایسون عصبی و جورج فورمن و .. بوده است. قدمت اولین مسابقه رسمی بوکس به ۶۷۷ سال قبل از میلاد حضرت مسیح، درآن دوره ای از تاریخ  که مسابقات المپیک باستانی برگزار می شد باز می گردد که در اولین مسابقه رسمی بوکس قهرمانی از سمیرنا به نام ایراستوس نام خود به عنوان  فاتح و اولین قهرمان بوکس جهان در تاریخ ثبت کرد. امروزه ورزش بوکس با گذشته دور آن تفاوت بسیاری پیدا کرده است که انجام و یادگیری آن مستلزم استفاده از وسایل و تجهیزات خاص خود است در این قسمت به بررسی و آشنایی با وسایل و تجهیزات این ورزش پرطرفدار خواهیم پرداخت.

لباس بوکس

حتما در مسابقات بوکس حرفه ای و سنگین وزن مشاهده کرده اید که بوکسورها از لباس نمی پوشند و فقط شورت مخصوص بوکس، کفش و دستکش به تن دارند، که این نوع پوشش تنها برای مسابقات حرفه ای بوکس است. در مسابقات بوکس آماتوری، المپیادی و مسابقاتی که زیر نظر فدراسیون جهانی بوکس انجام می شود ورزشکاران ملزم به استفاده از وسایل و تجهیزاتی هستند که یکی از این تجهیزات لباس مخصوص بوکس است که بوکسورها باید لباسی که دارای آستین نیست (رکابی) به شکلی که قسمت جلو بدن (سینه) و پشت بدن را کاملا پوشانده باشد را به تن کنند. جنس لباس بوکس باید خنک بوده و مانع از ایجاد حساسیت پوستی در اثر تعریق، در هنگام تمرین و یا مسابقه شود معمولا لباس های بوکس از الیاف سبک و خنک که از دوام بالایی برخوردارند تهیه و تولید می شوند.

وسایل و تجهیزات بوکس

ورزش بوکس نیز مانند سایر ورزش ها دارای وسایل و تجهیزاتی است که ورزشکار برای تمرین، مسابقه و بهبود روند فعالیت ورزشی به آن نیازمند است این وسایل و تجهیزات شامل کفش، باند، دستکش، کلاه، محافظ لثه، کیسه بوکس و … می شوند که به تشریح هریک خواهیم پرداخت.

کفش مخصوص بوکس

کفش های بوکس معمولا از جنس چرم ساخته می شوند این کفش ها به جهت محافظت از مچ پای ورزشکار ساق دار هستند. کفش های بوکس ساق دار برای انجام تمرینات مناسب هستند اما حتما نیاز نیست که برای تمرین از این کفش استفاده شود. برای بوکس بایستی کفشی را انتخاب کرده که کاملا اندازه پا بوده و در قسمت پنجه احساس فشار وجود نداشته باشد.

باند بوکس

باند بوکس نوارهایی پارچه ای هستند که یه شکل خاصی در راستای مچ و انگشتان بسته می شوند و هدف از استفاده از باند محافظت از مچ دست ها و انگشتان برای وارد کردن ضربه در تمرین و یا مبارزه است. این باندها در هنگام تمرین از آسیب دیدگی دست در مقابل ضربه به کیسه بوکس و یا حریف جلوگیری می کنند.

دستکش بوکس

دستکش های بوکس در دو نوع تمرینی و مسابقاتی (حرفه ای) تولید می شوند که دارای تفاوت هایی هستند. دستکش های تمرینی دارای ۵ سانتی متر فوم هستند تا هنگام تمرین با کیسه بوکس از دستان محافظت بیشتری شود و معمولا به جهت راحتی در پوشیدن و خارج کردن از دست یه صورت چسبی هستند. جنس این دستکش ها از چرم بوده و دارای ۳۴۰ گرم وزن می باشند. دستکش های مخصوص مسابقه از لایه کمتری از فوم در داخل دستکش بکار رفته است تا بتوان با شدت بیشتری به حریف ضربه وارد کرد. دستکش های حرفه ای نیز از جنس چرم ساخته می شوند اما خیلی از دستان در برابر صدمات و آسیب ها محافظت نمی کنند.

 کلاه بوکس

نحوه طراحی و ساخت کلاه بوکس به شکلی است تا از قسمت  سر، صورت و فک ورزشکار در برابر ضربات محافظت کند. معمولا در تمرینات و یا در مسابقات آماتوری از این کلاه استفاده می شود. کلاه مخصوص مسابقات دارای بند بوده تا ورزشکار بتواند کلاه را محکم بر روی سر بسته تا در هنگام مسابقه جلوی دید گرفته نشود. نوعی دیگر از این کلاه وجود دارد که دارای محافظ بینی و دهان هستند این کلاه ها شاید کمی کار تنفش را مشکل سازند اما بسیار مناسب در جهت محافظت از بینی و دهان در برابر ضربات هستند..

محافظ کشاله پا و ران ها

محافظ  کشاله و ران در اکثر ورزش های رزمی در جهت محافظت از نقاط حساس بدن (بیضه، کلیه و باسن) در برابر ضربات مورد استفاده قرار می گیرد. در ورزش بوکس ضربه به نقاط حساس بدن خطا محسوب می شود و برای پیشگیری از ضربات غیر عمد احتمالی استفاده از این وسیله بسیار مهم است.

 محافظ لثه

محافظ لثه از جنس پلاستیک ساخته می شود که در داخل دهان قرار گرفته و از ضربات وارد شده به قسمت فک و دهان ورزشکار محافظت می کند. استفاده از محافظ لثه در مسابقات بوکس اجباری است. محافظ لثه ازموادی تهیه می شود تا به آسانی در قسمت فک پائینی قرار گیرد و ورزشکار با گاز گرفتن آنرامطابق با اندازه فک خود شکل دهد .

کیسه بوکس و انواع آن

کیسه بوکس به منظور اجرای تکنیک های مشت زنی توسط بوکسورها مورد استفاده قرار می گیرد. کسیه های بوکس دارای انواع مختلفی مانند کیسه بوکس های سنگین، کیسه بوکس سرعتی، و کیسه بدکس های دو طرفه هستند. کیسه بوکس سنگین به صورت آویزان و ایستاده هستند و برای تمرین ضربات سنگین و برقرای تعادل بین قدرت ضربه و همانگی عضلات مورد استفاده قرار می گیرند. کیسه بوکس های سرعتی بسیار سبک بوده و برای انجام تمرینات سریع مشت زنی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از کیسه بر روی یک فنر نصب می شود و پس از وارد شدن ضربه به آن به صورت سریع واکنش برگشت نشان می دهد که این کیسه به بوکسور این قابلیت را میدهد که بین بین چشم، سرعت واکنش و ریتم حرکت هماهنگی ایجاد کند. کیسه بوکس های دو طرفه مانند نوع سرعتی سبک هستند و تقریبا به انداره یک توپ فوتبال می باشند این نوع از کیسه بوکس از بالا به سقف و از پائین به زمین نصب می شوند و با وارد شدن ضربه به سرعت واکنش برگشت انجام می دهند. کیسه بوکس دو طرفه به مانند یک حریف عمل می کند و این امکان را به بوکسور می دهد تا مهارت های دفاعی خود را افزایش دهد این کیسه این امکان را برای بوکسور فراهم می کند که، انجام تمرینات رقص پا در جهت منحرف کردن حملات حریف را به راحتی انجام دهد.

جهت تبلیغات رایگان به این وب سایت مراجعه کنید

تجهیزلت ورزش بوکس

تجهیزات ورزش بوکس

تجهیزات ورزش بوکس دستکش‌بوکس چیست و چه کاربردی دارد؟

تجهیزات ورزش بوکس دستکش‌بوکس در واقع نوعی پوشش است که از انگشت‌های شما هنگام زدن ضربه زدن به کیسه بوکس و حریف محافظت می‌کند. همچنین دسکش‌ها را از وزن‌های مختلف می‌سازند که شما برای شروع می‌توانید دستکش‌های سبک را انتخاب کرده و هر سری با قوی شدن دست به وزن آن اضافه کنید. در واقع کاربرد این وسیله در ورزش بوکس قوی کردن دست و جلوگیری از آسیب دیدن آن هنگام ضربه زدن می‌باشد.

انواع دستکش‌بوکس:

  • دستکش‌بوکس آموزشی: اگر تازه کار هستید و قصد ورود به این رشته ورزشی را دارید، بهتر است کار را با دستکش‌های آموزشی شروع کنید. زیرا از قیمت خیلی ارزانی برخوردارند و در صورتی که به این رشته علاقه نداشته باشید چیزی را از دست نخواهید داد و یک دستکش‌ گران قیمت روی دست‌تان نخواهد ماند. در نتیجه ضرر کمتری خواهید کرد.
  • دستکش‌بوکس مبارزه‌ایبرای آموختن تکنیک‌های ضربه زنی شما نیاز به یک دستکش مبارزه‌ای دارید. این دستکش شما را برای افزایش مهارت‌های ضربه زنی کمک می‌کند، این مدل بهترین گزینه برای کسانی است که شروع به یادگیری تکنیک‌های بوکس کرده‌اند. دستکش مبارزه‌ای از اندازه بزرگی برخوردار است و تعداد لایه‌های زیادی دارد. وزن این دستکش‌ به گونه‌ای تقسیم شده که از مچ دست تا نوک انگشتان وزن‌ را به یک اندازه احساس می‌کنید.
  • دستکش‌بوکس مسابقه‌ای:‌ این مدل جزو دستکش‌های حرفه‌ای بوکس به حساب می‌آید. ورزشکاران از این نوع دستکش برای تمرین استفاده نمی‌کنند و فقط روز مسابقه برای صدمه زدن به حریف از این دستکش‌ها استفاده می‌کنند زیرا دارای تعداد لایه کمتر هستند. این دستکش‌های حرفه‌ای قیمت خیلی بالایی هم دارند شاید به همین علت باشد که فقط در روز مسابقه پوشیده می‌شوند.
  • دستکش‌بوکس مخصوص کیسهاگر شما هم جزو کسانی هستید که به ضربه زدن به کیسه بوکس‌های سفت و دو طرفه عادت دارید حتما از این مدل دستکش استفاده کنید. زیرا با آن‌ها دست شما کمترین آسیب را می‌بیند. فشار ناشی از وارد شدن ضربه به انگشت‌های شما را تا حد قابل قبولی کاهش داده و باعث می‌شود انگشتان شما به ضربه عادت کنند. در دو نوع کلاسیک و مدرن تولید می‌شوند که مدل‌های مدرن به علت محافظت بیشتر از مچ، دست و انگشتان طرفداران بیشتری دارد.
  • دستکش‌بوکس کاردیو: اگر عادت به زدن ضربه‌های خیلی سنگین به کیسه بوکس و میت دارید حتما از دستکش‌های کاردیو استفاده کنید. زیرا با داشتن تعداد لایه‌های بیشتر قادر به محافظت از دست در برابر ضربات سنگین‌تری هستند. متاسفانه این دستکش‌ها طول عمر کمتری نسبت به مدل‌های قبلی دارند و ممکن است خیلی سریع مجبور شوید که آن‌ها را با یک نمونه نو تعویض کنید.
  • دستکش موی‌تای و کیک‌بوکسینگ: اگر چه این دستکش را نمی‌توان یک دستکش‌بوکس نامید اما بد نیست به علت نزدیک بودن سبک آن به ورزش بوکس اطلاعاتی در مورد دستکش آن داشته باشید. از نظر کارایی شباهت زیادی به دستکش‌های بوکس آموزشی و مبارزه‌ای دارند. نسبت به دستکش‌های بوکس که خیلی سفت و سخت هستند این دستکش‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری برای گرفتن حریف در زمین مسابقه دارند.

تجهیزات ورزش بوکس انواع دستکش بوکس ز نظر جنس:

  • دستکش‌بوکس چرمیدر واقع می‌توان جنس چرم را بهترین و گران‌ترین نوع دستکش‌بوکس دانست. زیرا از مقاومت بالایی برخوردار است و دست شما داخل آن عرق کمتری کرده در نتیجه بوی بدی به خود نخواهند گرفت. اگر به دنبال یک دستکش همه چیز تمام هستید که چندین سال به راحتی برای شما کار کند بدون شک دستکش‌های چرمی هستند.
  • دستکش‌بوکس ونیلیدر واقع ارزان‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین نوع دستکش‌بوکس به حساب می‌آیند. پیشنهاد می‌کنم هرگز به سراغ جنس ونیلی نروید زیرا علاوه بر نداشتن کیفیت جنس به دستان شما نیز حین ورزش آسیب می‌زنند. چون به خوبی قادر به دریافت ضربه‌های وارد شده به ناحیه دست نیستند. رمز موفقیت در یک رشته ورزشی داشتن لوازم ورزشی خوب است پس بهتر است سر کیسه را مقداری شل کرده و دستکش‌های چرمی را خریداری کنید.

راهنمای خرید دستکش بوکس با سایز مناسب :

شاید دستکش‌بوکس تنها پوشاکی باشد که سایز آن با سایر لباس‌ها متفاوت است. برخی لباس‌ها دارای سایز بندی (S) کوچک، (M) متوسط و (L) بزرگ می‌باشند. این کلمات مخفف همان Small, Medium و Large هستند. سایز دستکش‌بوکس را به کلمه Oz مشخص می‌کنند که دارای سایز‌های: oz18 ،oz16 ،oz14 ،oz12، oz10، oz8 ،oz6 می‌باشند.

  1. دستکش سایز oz8‌‌_oz4: در واقع سایز oz4 بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار گرفته و سایز oz8 برای نوجوان‌ها استفاده می‌شود. لازم به ذکر است وزن تک تک این دستکش‌ها با سایز آن‌ها متفاوت است.
  2. دستکش سایز oz‌۱۰: کوچک‌ترین سایز دستکش‌بوکس در بزرگسالان به حساب می‌آیند و مناسب افرادی هستند با دست‌های کوچک و برای ضربه زدن به پد و کیسه بوکس مناسب می‌باشند. این دستکش‌ها معمولا برای مبارزه کارایی ندارند و برای افزایش مهارت و تکنیک مناسب هستند.
  3. دستکش سایز oz‌۱۲: اگر شما هم به دنبال یک سایز دستکش همه کاره هستید که از آن هم در تمرین و هم در مبارزه استفاده کنید، بدون شک برای شما دستکش‌های با سایز oz12 مناسب می‌باشند. این مدل معمولا به دلیل همه کاره بودن طرفداران زیادی دارد.
  4. دستکش سایز oz14: اگر به دنبال یک دستکش همه کاره سایز بزرگ و سبک برای مبارزه هستید و می‌خواهید دست شما حین مسابقه کمتر خسته شود بدون شک این سایز بهترین گزینه برای شما است. زیرا با داشتن لایه‌های زیاد از دست شما هم هنگام ضربه زدن بیشتر محافظت می‌کند.
  5. دستکش سایز oz16: این مدل دستکش بیشتر مناسب افرادی با دست‌های بزرگ است. اگر در باشگاه مسابقه می‌دهید برای محافظت از طرف مقابل حتما از دستکش‌های سایز oz16 استفاده کنید زیرا از استاندارد لازم برای ضربه زنی به حریف برخوردارند. فراموش نکنید که تعداد لایه در دستکش‌های oz14 با دستکش‌های oz16 یکسان است.
  6. دستکش سایز oz18: شاید نام این سایز از دستکش را تا به حال نشنیده باشید یا آن را از نزدیک ندیده باشید. زیرا مشتریان خاص خود را دارند و برای افراد قوی هیکل با دستان بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. متاسفانه به دلیل وزن خیلی بالا افراد معمولی سریع با آن‌ها احساس خستگی می‌کنند.
  7. تجهیزلت ورزش بوکس

تجهیزات ورزش بوکس بهترین مارک دستکش بوکس:

اگر بخواهیم تنها یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک دستکش‌ بوکس به شما معرفی کنیم. شاید مقداری در حق سایر برندهای باکیفیت بازار مقداری کم لطفی کرده باشیم. به دلیل اینکه رسانه کیمیک یک سایت آموزشی بوده و نه تبلیغاتی در ادامه لیستی از بهترین برندهای دستکش‌بوکس را به شما معرفی می‌کنیم.

  • دستکش‌بوکس اورلست
  • دستکش‌بوکس اونس
  • دستکش‌بوکس تامکس
  • دستکش‌بوکس آر دی ایکس
  • دستکش‌بوکس تایگر
  • دستکش‌بوکس آدیداس
  • دستکش‌بوکس لئون
  • دستکش‌بوکس ونوم
  • دستکش‌بوکس اواندر
  • تجهیزات ورزش بوکس

نکات مهم هنگام خریدتجهیزات ورزش بوکس دستکش بوکس:

  1. قیمت دستکش: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد. بهتر است قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید دستکش‌بوکس را مشخص کنید. با مشخص شدن مقدار بودجه مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و انتخاب برای شما مقداری آسان می‌شود.
  2. رنگ دستکش: رنگ دستکش از اهمیت بالایی برخوردار است به خصوص زمانی که شما مشغول انجام یک مسابقه ورزشی مهم هستید. اگر رنگ دستکش شما جزو آن دسته از رنگ‌هایی باشد که کمتر به چشم می‌آیند زمانی که حریف شما خسته است شما می‌توانید بدون آنکه حریف متوجه دست شما شود به طرف او ضربه بزنید.
  3. جنس دستکش: در واقع دستکش‌های بوکس از دو جنس معروف ساخته می‌شوند. یکی جنس چرمی است که از مقاومت زیادی برخوردار ست و طول عمر بیشتری هم دارد. اما متاسفانه قیمت آن مقداری گران است به همین علت افراد زیادی توان خرید آن‌ها را ندارند. جنس ونیلی هم یکی از جنس‌های رایج در تولید دستکش است که به دلیل قیمت ارزان متاسفانه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. دریغ از اینکه کیفیت لازم را نداشته و خیلی زود از بین می‌روند.
  4. سایز دستکش: بر خلاف سایر پوشاک که سایز آن‌ها با S،M و L مشخص می‌شود. واحد سنجش اندازه دستکش‌بوکس oz است. سایز این دستکش‌ها با سبک ورزشی آن‌ها رابطه مستقیم دارد. به عنوان مثال: برای مسابقه از یک سایز خاص و برای تمرین از سایز دیگر استفاده می‌شود. برای اطلاع از سایز دستکش خود به قسمت راهنمای خرید سایز دستکش همین مطلب مراجعه کنید.
  5. وزن دستکش: همان طور که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره شد وزن دستکش فاکتوری جدا از سایز می‌باشد. در واقع شما بسته به سبک ورزشی خود یعنی اینکه یک بوکسر حرفه‌ای هستید یا یک بوکسر مبتدی باید وزن دستکش خود را مشخص کنید. اگر دستان شما ورزیده نیست پیشنهاد می‌کنم حتما مدل‌های سبک وزن را انتخاب کنید. در غیر این صورت دستکش‌های سنگین دست شما را قوی‌تر می‌کنند.
  6. نوع باز و بسته شدن: در کل مکانیسم باز و بسته شدن این دستکش‌ها به دو صورت انجام می‌شود. یا از طریق بند یا از طریق برچسب صورت می‌گیرد. اگر دستکش را برای انجام مسابقات ورزشی می‌خواهید، بهتر است نمونه بنددار را انتخاب کنید. زیرا ممکن است حین وارد کردن ضربات محکم به حریف دستکش از دست شما خارج شود. اگر دستکش را برای تمرین حرکات می‌خواهید مدل چسبی مناسب است زیرا به راحتی و بدون کمک دیگران باز و بسته می‌شود.
  7. برند محصول: همیشه به سراغ خرید برندهای معروف و شناخته شده بروید. زیرا از کیفیت بالایی برخوردار هستند و امتحان خود را در بازار پس داده‌اند. تجربه هم ثابت کرده تا زمانی که یک برند شناخته شده وجود دارد، نباید به سراغ برندهای ناشناخته بازار رفت. زیرا از نظر کارایی کیفیت آن‌ها شناخته نشده است و باید از برندهای شناخته شده بازار استفاده کرد.
  8. تجهیزات ورزش بوکس

روش نگهداری از تجهیزات ورزش بوکس دستکش بوکس:

  • همیشه بعد از انجام تمرین و مسابقه دستکش خود را شستشو دهید زیرا عرق دست شما به دستکش آسیب وارد می‌کند.
  • هرگز دستکش را به صورت مرطوب و خیس نگهداری نکنید، زیرا دچار پوسیدگی می‌شود. همچنین برای خشک شده دستکش را مقابل نور خورشید قرار ندهید.
  • دستکش‌های چرمی را هر چند وقت یکبار واکس بزنید. زیرا چرم واکس زده هیچ وقت خراب نمی‌شود و طول عمر بیشتری دارد.
  • از شستشوی دستکش‌های چرمی خودداری کنید، زیرا آب به جنس چرمی آسیب جدی وارد کرده و آن را خشک و شکننده می‌کند.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید دستکش بوکس مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه دستکش بوکس ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده‌ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

تجهیزلت ورزش بوکس

تجهیزات ورزش بوکس

تجهیزات ورزش بوکس کفش بوکس

در حالی که دستکش بوکس مهمترین وسیله بوکس است، کفشی که می پوشید هم در سرعت و چابکی شما در رینگ تأثیر خواهد داشت. خرید تجهیزات برای هر ورزشی، به ویژه هنگامی که تازه کار هستید، می تواند به لحاظ هزینه ای، اذیت کننده باشد. اگر در مورد بوکس جدی نیستید و هر از چند گاهی فقط برای سرگرمی بوکس کار می کنید، احتمالاً می توانید با هر نوع کفش ورزشی مثلا کفش کشتی و … کنار بیایید. با این حال، اگر تصمیم بگیرید که این ورزش را به صورت مستمر و با جدیت بیشتری انجام دهید، سرمایه گذاری برای خرید کفش بوکس با کیفیت الزامی است. کفش های بوکس، برای ایجاد تحرک، پشتیبانی و سرعت کارآمد پا طراحی شده اند. در خرید کفش بوکس مراحل زیر را اجرا کنید.

طراحی کفش بوکس

تجهیزات ورزش بوکس طراحی کفش بوکس کاملا با کفش های بدنسازی استاندارد متفاوت است. کفی آن باریک است و ناحیه پنجه پا معمولا دارای کفی اضافی است. این امر به جلوگیری از پوسته پوسته شدن ناحیه پنجه کف پا کمک می کند. یکی از دلایل این نوع طراحی این است که بیشتر بوکسورها تمایل دارند پای عقب را تا حدی زمین بکشند. این ناحیه تمایل بیشتری به سایش دارد. بنابراین چسپاندن کفی در قسمت داخلی مواد بیرونی کفش بوکس به جلوگیری از این مشکل کمک می کند.

کفش های بوکس باید دارای زیره ای محکم باشند و روی عملیات حرکت بوکسور تاثیر منفی نداشته باشند. این زیره به طور کلی دو هدف را دنبال می کند:

  • به بوکسور اجازه می دهد در هر جهتی سریع تغییر موقعیت دهد.
  • تغییر جهت بدون لیز خوردن خواهد بود.
  • تجهیزات ورزش بوکس

تفاوت کفش بوکس با سایر کفش های ورزشی

تجهیزات ورزش بوکس اکثر کفش های بوکس دارای زیره لاستیکی نازکی هستند. این زیره ها بسیار سبک هستند، کشش و انعطاف پذیری فوق العاده ای دارند. آج کفش معمولا از خطوط پلاستیکی بسیار کوچک؛ نازک و کمی برآمده ساخته شده است و دارای قوس داخلی هستند. این دسته از کفش ها در نسخه های ساق بلند، ساق کوتاه به بازار عرضه می شوند. که نسخه ساق بلند محافظت و پشتیبانی بیشتری از مچ پای شما را به ارمغان می آورند. برخی از بوکسورها کفش های بوکس ساق کوتاه را برای تمرینات خود ترجیح می دهند چون سبک تر از گزینه های ساق بلند هستند.

کفش بوکس از چه موادی ساخته شده است؟

تجهیزات ورزش بوکس تا دهه 1980 چکمه‌های بوکس عمدتاً از چرم ساخته می‌شدند، هم رویه کفش و هم زیره آن چرمی بود، که درجه بالایی از ساپورت مچ پا را ارائه می‌داد. اما امروزه پیدا کردن آن‌ها بسیار سخت است. کفش های بوکس مدرن تقریباً 90٪ از مواد نایلونی سبک وزن نازک را در بردارند تا قابلیت تنفس و خنکی کامل را ارائه دهند.

تجهیزات ورزش بوکس سایز بندی

به طور کلی، سایز کفش‌های بوکس مردانه مشابه کفش‌های ورزشی معمولی است، اگرچه کمی کوچک‌تر به نظر می‌رسند، زیرا باریک‌تر از کفش‌های مخصوص دویدن یا باشگاه هستند و گاهی اوقات برای اندازه‌گیری صحیح، یک سایز بزرگ سفارش می‌دهند.

هیچ تولید کننده ای را سراغ نداریم که سایزبندی متفاوتی برای کفش بوکس زنانه داشته باشد. در واقع اگر خانمی هستید که به دنبال کفش بوکس هستید، باید سایز مردانه سفارش دهید. از آنجا که اکثر تولیدکنندگان مطرح از سایزبندی آمریکا، بریتانیا یا اروپا استفاده می کنند بهترین راه برای پیدا کردن سایزبندی درست، پیدا کردن سایزبندی اروپایی و تبدیل آن به سایزبندی آمریکایی است.تجهیزلت ورزش بوکس

آیا باید حتما برای خرید کفش بوکس اقدام کنم؟

تجهیزات ورزش بوکس همانطور که در بالا اشاره کردیم، این کفش ها از طراحی خاص خود پیروی می کنند. بنابراین اگر قصد اجرای مسابقه بوکس یا اسپارینگ رقابتی را دارید، خرید کفش های بوکس ضروری هستند. با این حال توصیه می کنیم که هرگر با کفش های بوکس خود ندوید و از پرش روی سطوح سخت خودداری کنید. چون این کفش ها هیچگونه موادضربه گیری را در کف خود ندارند. جذب چنین ضربه هایی توسط پا، منجر به مشکلات زانو و ساق پا می شود.

پس هر ورزش و تمرینی نیازهای خاصی خود را دارد. کفش‌های بوکس نیازهای فردی ورزشکاری را برآورده می‌کنند که دائماً در اطراف رینگ حرکت می‌کند، روی پاهای خود می‌ماند و تعادل خود را تغییر می‌دهند.

چگونه کفش بوکس را انتخاب کنیم؟تجهیزات ورزش بوکس

هزاران نوع کفش بوکس زنانه و مردانه در بازار وجود دارد اما همه آنها مثل هم نیستند. در زیر لیستی از ویژگی هایی وجود دارد که باید قبل از خرید کفش بوکس به آن ها دقت کنید.

1. تنفس

یک کفش بوکس خوب، سبک و قابل تنفس خواهد بود و باعث می شود گرما و رطوبت از آن خارج شود. برای خنک و خشک نگه داشتن پاها به دنبال کفش هایی باشید که دارای مش یا سوراخ های تهویه اضافی در همه جای کفش باشند. یک کفش با تهویه بیشتر، سریعتر خشک خواهد شد، به خصوص اگر پای شما زیاد عرق می کند و یا دمای باشگاهی که در آن تمرین می کنید، گرم است.

2. وزن

بوکسورها باید در رینگ، سبک باشند و به همین دلیل کفش های بوکس، سبک تر از کفش های ورزشی استاندارد ساخته می شوند. موادی که در کفش های بوکس سبک به کار می رود، می توانند متفاوت باشند، اما معمولا این نوع کفش ها، از چرم یا جیر سبک ساخته شده اند.

3. پشتیبانی از مچ پا

مانند هر ورزش پر تحرک دیگر، محافظت از مچ پا در بوکس در اولویت است، چرا که در بوکس، پرش و حرکات سریع و چرخشی زیادی انجام می شود. کفش های بوکس در سه ارتفاع مختلف موجود است: کفش بوکس ساق بلند، کفش بوکس ساق متوسط، کفش بوکس ساق کوتاه. تفاوت اصلی این سه نوع کفش، در ارتفاع کفش، میزان پشتیبانی از مچ پا و راحتی آن هاست. کفش های سطح پایین، آزادی حرکت بیشتری به ورزشکار می دهند و سبک تر هستند در حالی که کفشهای با ساق بلندتر، پشتیبانی بیشتری از مچ پا دارند. در ادامه به تشریح این سه نوع کفش می پردازیم.

  • کفش بوکس ساق بلند

بسیاری از بوکسورهای حرفه ای، برای حداکثر پشتیبانی از پا، کفش های بوکس ساق بلند را دوست دارند، زیرا آنها مچ پا را به طور ایمن بالشتک می کنند و ثبات بیشتری را ایجاد می کنند. اگر مستعد ابتلا به مشکلات مچ پا هستید، کفش های بوکس ساق بلند بیشترین محافظت را از شما می کنند.

  • کفش بوکس ساق متوسط

کفش بوکس ساق متوسط، معمولاً بسته به مدل، دو یا سه اینچ بالاتر از مچ پا قرار می گیرند و معمولاً محبوب ترین نوع کفش بوکس هستند.

  • کفش بوکس ساق کوتاه

کفش بوکس ساق کوتاه شبیه کفش های مخصوص دویدن، فقط تا زیر مچ پا را در برمی گیرند. از آنجایی که این کفش ها از پشتیبانی مچ پای کمتری برخوردار هستند، بهترین نوع کفش برای تمرین و کسب آمادگی و ایجاد فشار روی مچ ها در تمرینات هسستند. این نوع کفش ها، معمولاً در مسابقات استفاده نمی شود.

4. راحتی

هدف از پوشیدن کفش بوکس این است که به یک بوکسور کمک کند عملکرد بهتری داشته باشد. پس اگر کفش های بوکس، راحتی را برای بوکسور به ارمغان نیاورند به درد بخور نیستند و نباید آنها را خریداری کنید. راحتی کفش بوکس، بسته به شکل و اندازه پا، از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. در هنگام آزمایش کفش بوکس برای خرید، وقت کافی اختصاص دهید و با آن قدم بزنید. اگر دوستان بوکسوری هم دارید، کفش های آنها را نیز امتحان کنید. کفش های بوکس باید امکان تحرک خوب را برای ورزشکار فراهم کنند و برای پای بوکسور، ایجاد تاول نکنند.

بهترین مارک های تجهیزات ورزش بوکس کفش بوکس

در حالی که بهترین چکمه های بوکس برای شما به اولویت و تناسب شخصی شما بر می گردد، در زیر لیستی از انواع برندها بر اساس کیفیت، عملکرد و محبوبیت آورده شده است.

· نایک ماچومای

Nike Machomai  یک بوت عالی برای آماتورها و افراد حرفه ای است. اگرچه آنها به اندازه سبک HyperKO طراحی خوبی ندارند، اما سال هاست که از محبوب ترین چکمه های بوکس هستند. کفش بوکس نایک، یک کفش سبک و با تنفس عالی است که دارای پشتیبانی مچ پا و زیره لاستیکی چابک و انعطاف پذیر و امکان جذب رطوبت است و بیشترین کشش را در رینگ بوکس ایجاد می کند. همچنین این کفش ها دارای یک سیستم اتصال کاملاً منحصر به فرد هستند که به شما امکان می دهد سریعاً پس از پایان مسابقه، آن ها را از پا خارج کنید.

تجهیزات ورزش بوکس مارک نایک

Nike Hyper KO و Nike Hyper KO Limited Edition هر دو گزینه خارق العاده ای هستند که از نظر قیمت متفاوت هستند  ولی هر دوی آنها نیز عالی به نظر می رسند.  نایک از فناوری پشتیبانی Flywire  در طراحی کفش بوکس بهره می برد که باعث می شود بسیار سبک وزن اما قدرتمند باشد. بوت سایز 9 فقط 300 گرم وزن دارد و آن را به یکی از سبک ترین کفش های بوکس در بازار تبدیل کرده است. همچنین سیستم پشتیبانی Flywire نایک اجازه می دهد این نوع کفش با مقدار قابل توجهی مش ساخته شود که وزن کفش به حداقل برسد و به تهویه و مدیریت رطوبت کفش نیز کمک می کند.

مارک  Venum Elite

کفش های بوکس Venum بدون نقص و زیبا طراحی شده اند. این نوع کفش، ویژگی هایی مانند سبکی، قدرت، ثبات، چسبندگی و پشتیبانی انفجاری را با هم ترکیب می کند تا به یک بوکسور اجازه دهد خیلی سریع به هر جهتی حرکت کند. کفی این کفش به گونه ای طراحی شده است که کاملاً مناسب قوس کف پا باشد. برای به حداکثر رساندن راحتی این کفش، از مش  “Honeycomb” استفاده شده است که پا را قادر می سازد در عین حالی که مقاومت فوق العاده و طول عمر زیادی دارد، در حین تمرینات شدید، هوا در آن رد وبدل شود یا اصطلاحا نفس بکشد.

مارک آدیداس

چکمه های بوکس آدیداس یک مارک و سبک محبوب و  گزینه عالی و مقرون به صرفه ای است. این نوع کفش بوکس با یک ساختار محکم تک لایه باز، عملکرد چابکی را برای بوکسور به ارمغان می آورد. این کفش دارای یک کف خارجی لاستیکی است که کشش بسیار خوبی را ایجاد می کند. از آنجایی که جابجایی سریع کفش های سنگین در رینگ دشوار است، روکش های جیر مصنوعی، سبک بودن این کفش ها را تضمین می کند.