انواع رنگ و ابزار

انواع لوله و اتصالات

انواع لوله و اتصالات

انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن

انواع لوله و اتصالات لوله پلی اتیلن یا (High Density Polyethylene (HDPE نوعی لوله ترموپلاستیک میباشد (ترموپلاستیک: پلیمرهایی که به دفعات میتوان آن ها را در چرخه ذوب/انجماد قرار داد). پلی اتیلن از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن بدست می آید.

انعطاف پذیری، استحکام بالا، وزن کم، مقاومت در برابر خوردگی و سطح بالای نفوذ ناپذیری از ویژگی های این نوع لوله ها میباشند.

لوله های پلی اتیلن در سراسر جهان برای مصارف توزیع آب و فاضلاب، و گاز که به عنوان خطوط فشار قوی شناخته می شوند کاربرد دارند.

از دیگر ویژگی های این نوع لوله ها نسبت به لوله های دیگر این است که قابلیت اتصال در آنها بسیار راحت تر انجام می گیرد.

لوله های پلی اتیلن به چنددسته مختلف تقسیم میشوند:

آبرسانی، گازرسانی، دوجداره، لوله اسپیرال، چندلایه

اتصالات پلی اتیلن در مواردی نظیر تغییر زاویه مسیر خط لوله، تغییر قطر، اتصال قطعات لوله و …. کاربرد دارد.

ویژگی های این اتصالات همانند لوله های همجنس خود به علاوه اینکه دارای مقاومت عالی در مقابل ارتعاشات ناشی از زمین لرزه و همچنین انعطاف پذیری بالا، سرعت اجرا و عدم نیاز به ماشین آلات سنگین در زمان اجرا میباشد.

این اتصالات به موارد زیر تقسیم و دسته بندی میشوند:

اتصالات تزریقی، جوشی، پلیمری، الکتروفیوژن، کوپلینگی

انواع لوله و اتصالات پلی پروپیلن

لوله ها و اتصالات پلی پروپیلن به صورت گسترده در صنعت وجود دارند. از ویژگی های آنها میتوان به وزن سبک، مقاوت در برابر سایش و جوشکاری، عایق حرارتی و الکتریکی خوب و همچنین مقاومت شیمیایی اشاره کرد.

حضور گروه متیل در ساختار پلی پروپیلن موجب شده تا خواصش نسبت به پلی اتیلن تغییر کند و عایق حرارت بهتری باشد. پلی پروپیلن به خودی خود به سه نوع ایزوتاکتیک، سندیوتاکتیک و اتاکتیک تقسیم می شوند که ساختارهای متفاوتی با هم دیگر دارند.

لوله پلی پروپیلن در دو رنگ سبز و سفید در بازار وجود دارند. لوله های سفید رنگ PP_R  از پلی پروپیلن رندوم کوپلیمر نوع 3 ساخته میشود و ظاهر آن مانند پلاستیک است، این لوله ها قادرند در  185 درجه فارنهایت فشار 10بار و در68 درجه فارنهایت فشار 20 بار را تحمل کنند. در عوض لوله های سبز رنگ در تاسیسات حرارتی، صنایع غذایی، سیستم های حرارت خورشیدی، صنایع کشتی سازی و .. کاربرد دارند.

خواص اتصالات آن نیز همانند لوله همجنس خود است. و در کاربردهایی که برای اتصالات پلی اتیلن ذکر گردید استفاده می شود.

لوله هاو اتصالات 5 لایه

لوله های 5 لایه یا PEX AL PEX در واقع نسل جدیدی از لوله ها هستند که از فلز و پلیمر درست شده اند، این لوله ها در واقع از یک لایه آلومینیم، دولایه پلیمر و دولایه چسب تشکیل شده اند و به دلیل اینکه از فلز و پلیمر در ساختار آن استفاده شده استحکام و دوام بیشتری نسبت به لوله های دیگر دارد.

از ویژگی ها و کاربرد این لوله ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قابل استفاده درسیستم های آب گرم و سرد
  2. قابل استفاده در سیستم های گرمایشی
  3. از جمله لوله های بی عیب و نقص در صنایع مختلف
  4. مقاومت خوردگی بالا
  5. عایق بندی مناسب
  6. نصب ساده

اتصالات این نوع لوله ها نیز دارای تقسیم بندی زیر میباشد:

  • پرسی
  • کوپلی
  • کلمپی

انواع لوله و اتصالات پوش فیت

وش فیت PUSH FIT سیستم جدید فاضلاب ساختمانی است که به دلیل ماهیت وصل شدن قطعات به یکدیگر (از آنجا که اتصال این قطعات به همدیگر به راحتی و با اندکی فشار انجام می گیرد) به پوش فیت شناخته می شود.

 اتصالات لوله کشی از چه موادی ساخته می شوند؟

اگر به کارهای فنی علاقه داشته باشید ، قطعا مغزی های برنجی شیرآلات و یا انواع سه راهی های فلزی را دیده اید. این اتصالات جزء اولین اتصالات امروزی هستند که کاربرد بسیار زیادی در ساختمان سازی داشته است. از آنجا که استفاده از لوله های فلزی بسیار متداول بوده است ، برای اتصال آن ها نیز از اتصالات فلزی استفاده می کردند. اما وجود مشکلات بسیار زیاد در نحوه ی آب بندی آن ها باعث شد که مهندسان به فکر ساخت لوله و اتصالات جدیدتر باشند.

امروزه انوع اتصالات لوله کشی را به وسیله مواد مختلف می سازند. لوله و اتصالات پلی اتیلن یکی از جدیدترین اتصالات ساختمانی است که ویژگی های منحصربفردی دارد. این نوع از اتصالات از وزن کمی برخوردار بوده و نصب کردن آن ها نیز بسیار راحت تر از سایر لوله ها و اتصالات است. همچنین پوشش درونی لوله ها طوری طراحی می شود که رسوب کمتری به خود جذب کند. بنابراین اگر به دنبال لوله و اتصالات باکیفیت و مقاوم هستید،انواع لوله و اتصالات

بهتر است اتصالات پلی اتیلن را انتخاب کنید!

انواع اتصالات لوله کشی ساختمان کدامند؟

احتمالاً برایتان سوال باشد که از کدام اتصالات در لوله کشی ساختمان باید استفاده کرد؟
در پاسخ باید گفت همه چیز به مهندس ساختمان و لوله کش ارتباط دارد. گسترده بودن سیستم های لوله کشی باعث شده است که بتوانیم یک ساختمان را به شکل های مختلف لوله کشی کنیم.

در نتیجه از اتصالات مختلفی نیز می توان استفاده کرد. اما به نظر شما این سیستم ها از نظر کارایی هیچ تفاوتی با هم ندارند؟! قطعاً نوع لوله کشی ساختمان تاثیر مهمی بر طول عمر لوله ها و اتصالات ساختمانی دارد. بنابراین سیستم لوله کشی باید طوری طراحی شود که بتوان در آن از اتصالات مناسب استفاده کرد.

طی سالیان اخیر، انواع اتصالات لوله کشی با کاربردهای مختلف ساخته شده است که هر کدام دارای ویژگی‌ های منحصربفردی هستند. در ادامه با چند نوع از این اتصالات آشنا می‌شوید.

انواع لوله و اتصالات اتصالات مغزی

اگر بخواهیم دو لوله یا دو قطعه را هنگام لوله کشی به هم متصل کنیم، از اتصالات مغزی استفاده می کنیم. مغزی ها در حقیقت لوله های کوچک هستند که دو طرف آن ها رزوه شده است. یعنی دو طرف لوله، دنده هایی ایجاد شده است.

این دنده ها باعث می شود که بتوان از آن ها برای اتصال لوله ها استفاده کرد. یکی دیگر از کاربردهای اتصالات مغزی، کم و زیاد کردن قطر لوله ها است. یک طرف این نوع از مغزی ها دارای قطر بیشتری نسبت به طرف دیگر است؛ بنابراین می توان دو لوله با قطرهای مختلف را به هم وصل کرد.

مهره ی ماسوره

این نوع از اتصالات را احتمالا همه ی شما دیده اید! زیرا کاربرد فراوانی در لوله کشی ساختمان دارد. طراحی مهره ماسوره به صورت سه تکه ای انجام شده است. این تکه ها شامل نری و مادگی و همچنین قسمت ارتباط دهنده هستند که با توجه به نوع کاربرد دارای رزوه های مختلفی است.

مهره ی ماسوره سه کاربرد بسیار مهم دارد که عبارتند از:

  •  کاربرد در سیستم های لوله کشی بسته در ساختمان
  •  برای متصل کردن دستگاه های مختلف مثل آب گرم کن، پکیج دیواری و …
  •  استفاده در کنار شیرهای قطع و وصل کننده

انواع لوله و اتصالات درپوش لوله

ساده ترین نوع اتصالات ساختمانی هستند که برای انسداد لوله ها استفاده می شوند. اگر بخواهیم یک لوله با قطر کم را مسدود کنیم، درپوش های چهار گوشه بهترین گزینه است.

برای مسدود کردن لوله با قطر زیاد نیز درپوش های شش گوشه پیشنهاد می شود.

بوشن ها

بوشن یک نوع از اتصالات لوله کشی است که داخل آن به صورت کامل رزوه شده است. بنابراین می توان از آن ها برای متصل کردن لوله هایی استفاده کرد که سطح بیرونی آن ها رزوه شده (یعنی داخل آن شیارهایی ایجاد شده) باشد. انواع بوشن را بر اساس نوع کاربرد به سه دسته تقسیم می کنند که عبارتند از:

  •  بوشن معمولی: اگر بخواهیم دو لوله با قطر یکسان را به هم متصل کنیم از بوشن های معمولی استفاده می کنیم.انواع لوله و اتصالات
  • بوشن تبدیل: برای اتصال دو لوله با سایزهای مختلف کاربرد دارد.
  • بوشن روپیچ توپیچ: این نوع از بوشن ها دارای طراحی خاصی هستند. یک طرف آن رزوه ی داخلی و طرف دیگر آن رزوه ی خارجی دارد. بنابراین می توان به وسیله ی آن ها مقدار کمی به طول لوله ی اصلی اضافه کرد.

انواع لوله و اتصالات انواع فلنج و واشر

فلنج نوعی صفحه ی چدنی است که می توان از آن برای بستن اتصالات لوله کشی مخصوص استفاده کرد.

واشر نیز برای آب بندی کردن فلنج کاربرد دارند. نصب فلنج ها باید با دقت بسیار زیادی انجام شود زیرا اگر پیچ ها به صورت مناسب بسته نشده باشد، ممکن است به لوله کشی آسیب وارد کند.

اتصالات سه راهی

ین نوع از اتصالات بسیار پرکاربرد بوده و در تمامی سیستم های لوله کشی ساختمانی از آن ها استفاده می شود.

کاربرد ویژه سه راهی ایجاد انشعاب های فرعی در مسیر لوله کشی اصلی است. به وسیله ی این اتصالات می توان آب را به نواحی مختلف ساختمان انتقال داد. سه راهی را بر اساس نوع طراحی به سه دسته تقسیم می کنند که عبارتند از:

  • سه راهی تبدیلی: اگر بخواهیم از لوله های با قطر یکسان انشعاب بگیریم باید از سه راهی تبدیل استفاده کنیم. این سه راهی ها نیز دارای رزوه های مختلفی هستند.
  • سه راهی قائم: اگر لوله های اصلی دارای زاویه 90 درجه باشند و بخواهیم از آن ها انشعاب بگیریم باید از سه راهی قائم یا سه راهی معادل استفاده کنیم. رزوه های این سه راهی به سمت داخل است.
  • سه راهی 45 درجه: این اتصالات نیز برای انشعاب گرفتن در زاویه های 45 درجه کاربرد دارد.

اتصالات چهار راهی

این نوع از اتصالات نیز مانند سه راهی ها برای ایجاد انشعاب و گسترش لوله کشی به نواحی مختلف ساختمان استفاده می شود. تنها تفاوت آن ها بیشتر شدن تعداد انشعاب از سه به چهار است که می تواند کاربردهای منحصربفردی داشته باشد.

انواع لوله و اتصالات زانویی

در سیستم لوله کشی گاهی لازم است که مسیر لوله ها را تغییر دهیم. به همین منظور از انواع زانویی می توان استفاده کرد.

زانویی ها را بر اساس نوع کاربرد به سه دسته تقسیم می کنند که عبارتند از:

  •  زانویی تبدیل: این نوع از اتصالات برای تغییر مسیر لوله های با قطر مختلف استفاده می شود.
  •  زانویی 90 درجه: به آن ها زانوی چپقی نیز گفته می شود و برای تغییر جهت لوله ها به اندازه ی 90 درجه مورد استفاده قرار می گیرند.
  • زانویی 45 درجه: اگر بخواهیم مسیر لوله کشی را به اندازه ی 45 درجه منحرف کنیم، از زانوی 45 درجه استفاده می کنیم. در این نوع زانوی ها میزان گرفتگی لوله بسیار کم تر از زانوی 90 درجه است. بنابراین در سیستم لوله کشی بهتر است از این نوع اتصالات بیشتر استفاده شود.

برای خرید انواع اتصالات ساختمانی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر برای خرید لوله و اتصالات ساختمانی به بازار رفته باشید، حتماً با انواع مختلفی از اتصالات با برندها و جنس های مختلف رو به رو شده اید. همین مسئله ممکن است شما را دچار سردرگمی کرده باشد. بنابراین بهتر است قبل از خرید اتصالات ساختمانی نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • قبل از خرید، با مهندس و لوله کش ساختمانی باتجربه مشورت کنید. یک لوله کش ماهر می تواند به راحتی به شما بگوید که چه نوع اتصالاتی نیاز دارید. انتخاب نوع اتصالات در افزایش کیفیت لوله کشی بسیار موثر است.
  • هیچ وقت کیفیت را فدای پول نکنید! مخصوصا برای لوله کشی ساختمان! زیرا تعمیرات لوله کشی در ساختمان ها بسیار طاقت فرسا و پرهزینه است. بنابراین با انتخاب لوله  و اتصالات با کیفیت، تا سال ها خیال خود را از لوله کشی ساختمان راحت کنید.
  • برای خرید لوله و اتصالات بهتر است از فروشگاه معتبر استفاده کنید زیرا محصولات آن ها معمولا دارای کیفیت بالایی بوده و شما می توانید با خیال راحت از آن ها خرید کنید.