اطلاعات عمومی, انواع لوازم یدکی خودرو

انواع تایر خودرو

تایر خودرو

تایر مناسب گل و لای(انواع تایر خودرو )

انواع تایر خودرو در حالی که تایرهای تمام سطوح برای رانندگی خوب در هر دو حالت جاده و خارج از جاده ساخته شده‌اند، تایرهای گل و لای، همانطور که از نامشان مشخص است، به طور خاص به عنوان تایرهای خارج از جاده طراحی شده‌اند. تایرهای گل و لایی می‌توانند بر روی هر سطح از گل تا ریگ‌زار و تپه‌های شن و ماسه‌ای غیر هموار حرکت کنند.
در تایرهای گل ولای، بلوک‌­های آج بزرگتر و فاصله بین آنها بیشتر از تایرهای تمام سطوح است. این تفاوت‌ها برای پاک کردن گل و همچنین گرفتن و رها کردن سطح زمین به طور موثر برای ایجاد حداکثر تماس لاستیک با زمین برای کشش بهتر طراحی شده است.

مزایای لاستیک مناسب گل و لای:

  • کشش فوق العاده در شرایط دشوار: تایرهای گل و لای دارای آج‌های عمیقی هستند که به حفظ کشش در انواع جاده‌های سخت کمک می‌کنند.انواع تایر خودرو
  • مقاوم در برابر برش، تکه­ شدن و ضربه: به طور پیش فرض، لایه سطحی محافظ روی تایرهای گل و لای باید بسیار با دوام باشد. تایرهای گل و لای طوری طراحی شده‌اند که ناهمواری‌های جاده‌­ای را تحمل کنند. همچنین این تایرها در برابر برش، تکه شدن و سوراخ شدن بسیار مقاوم هستند.
  • طراحی چند لایه‌­ای: اکثر تایرهای گل و لای دارای دیواره جانبی ۳ لایه هستند. دیواره جانبی قوی علاوه‌بر دوام اضافی به تایر اجازه می‌دهد تا با استفاده از فشار باد کم، عملکرد خارج جاده­‌ای را بهبود دهد.

معایب لاستیک مناسب گل و لای:

  • صدای بلند در جاده‌ها: با توجه به الگوهای آج و حفره‌های عمیق‌تر بین آنها، رانندگی در جاده‌های آسفالته با تایرهای گل و لای صدایی بسیار بلند ایجاد می­‌کند.
  • کاهش فرمان­‌پذیری در آسفالت: در حالی که هدایت تایرهای گل و لای در مسیرهای خارج جاده‌­ای خوب است، کنترل و هدایت آن در جاده‌های آسفالته کیفیت خوبی ندارد.

نوآوری در تایرهای مناسب گل و لای:انواع تایر خودرو

تکنولوژی ۳D Canyon Sipe

این تایرها با داشتن شیارهای عمیق آج و همچنین با استفاده از فناوری ریزشیارهای سه بعدی پیوسته گل، خرده سنگها و ..  به بیرون پرتاب می­کنند. تا خودرو بتواند به صورت مطمئن مسیرهای شیب‌دار و زمین‌های مختلف را بپیماید.

تایر مدلFalken Wildpeak A / T3W  از این تکنولوژی به همراه مجموعه‌ای از ویژگی‌­های چند منظوره استفاده می‌کند. این مدل تایر در میان صاحبان کامیون­، خودروهای شاسی بلند و جیپ در همه جا طرفداران بسیاری به دست آورده است. الگوی دیواره جانبی این مدل، سطح بسیار بالایی از کشش و پایداری در محیط خارج از جاده را در تمام طول سال فراهم می‌کند.

پخش تایر خودرو

تایر با کارایی بالا یا بسیار بالا

تایرهای با کارایی بالایی که امروزه می‌شناسیم در اوایل دهه ۱۹۸۰ یعنی زمانی که شرکت Goodyear تعدادی از اتومبیل‌های دارای عملکرد بالا (شورولت کوروت) را به این تایرها مجهز کرد، به آمریکا معرفی شد. تایرهای دارای کارایی بالا همانند تایرهای ورزشی که عموما از آنها به عنوان لاستیک تابستانی یاد می‌شود برای فرمانپذیری و کشش برتر در جاده‌های آسفالته و هموار برای شرایط مرطوب و همچنین برای شرایط خشک طراحی شده‌اند. این نوع تایرها برای افرادی که به دنبال یک تجربه رانندگی هیجان‌انگیز هستند و برای رانندگی با خودرویی با عملکرد بالا در حداکثر ظرفیت آن، ضروری است. تایر‌های با کارایی بالا معمولا دارای دیواره‌های جانبی محکم، کوتاه، بلوک های آجی بزرگ، و پوشش نایلونی روی کمربندهای فولادی تایر هستند که تا وقتی با سرعت‌های بالا حرکت می‌کنند  اجزاء تایر را در کنار هم نگه دارند.انواع تایر خودرو

مزایای لاستیک با کارایی بالا:

  • فرمانپذیری بهتر: تایرهای با کارایی بالا باعث می شوند راننده‌ها هدایت دقیقی داشته باشند. افزایش چسبندگی در این تایرها نقش زیادی در بهبود فرمان­‌گیری دارد و همچنین اکثر الگوهای آجی، به طور خاص برای کنترل بهینه در سرعت های بالا روی سطوح خشک طراحی شده است.
  • رده بالای سرعت: به دلیل اینکه این تایرها در ابتدا برای مسابقه ساخته شده­‌اند، می‌توانند سرعت بسیار بالاتری نسبت به تایرهای معمولی را تحمل کنند.
  • همخوانی با سیستم ABS: از این تایرها انتظار فرمانپذیری بیشتری می‌­رود بنابراین تایرها با عملکرد بالا به سیستم‌های ضد قفل مدرن، و نیز فرمان و تعلیق حساس واکنش مناسب نشان می‌­دهند.انواع تایر خودرو

معایب لاستیک با کارایی بالا:

  • نامناسب بودن در شرایط خطرناک رانندگی: اکثر تایرهایی با کارایی بالا در درجه اول برای شرایط جاده خشک طراحی شده و برای جاده‌های یخی و برفی ایده آل نیستند.
  • از دست دادن چسبندگی: هنگام خرید لاستیک و استفاده از آن، رانندگان باید از رده سرعت تایر آگاه باشند و مراقب باشند تا  سرعت خودرو بیش از یک ساعت از محدوده مجاز تایر فراتر نرود. اگر فشار روی تایر برای مدت طولانی بیش از حد مجاز باشد، تایر می‌تواند شروع به از دست دادن چسبندگی کرده و به طور بالقوه منجر به یک تصادف مرگبار شود.

نوآوری در تایرهای کارایی بالا:

کارایی فوق العاده بالا و قابلیت تمام فصل:انواع تایر خودرو

یک تفکر غلط معمول در مورد تایرهای با کارایی بالا این است که آنها فقط در شرایط خشک کار می کنند. در حالی که هدف بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده لاستیک ماشین تغییر این نوع طرز فکر است. شرکت Bridgestone اخیرا طرحی را رونمایی کرد که قابلیت پیمودن در مسافت طولانی‌تر و با شرایط آب و هوایی متفاوت را دارد. به دنبال لاستیک بریجستون، بسیاری از مارک‌های تایر اکنون تلاش می‌­کنند تا تایرهایی با کارایی بالا تولید کنند که دارای قابلیت تمام فصل نیز باشند.

تایر Potenza RE980AS Bridgestone یک مدل با کارایی بالا است که دارای طراحی منحصر به فرد می­‌باشد که اجازه می‌دهد تا تایر به سرعت آب بین آج ها را از دست داده و به چسبندگی خوبی در جاده های برفی دست پیدا کند در حالی که به طور قابل توجهی خطر سرخوردن روی آب را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، آج نامتقارن تایر و شکل سه بعدی آن به همراه ریزشیارهای عمیق برای افزایش انعطاف پذیری لاستیک در دماهای سردتر بکار گرفته شده است.

پخش تایر در کیانمهر

انواع تایر خودرو

تایر برفی – زمستانی

تایرهای برفی – زمستانی همانطور که از نامش نیز مشخص است به طور خاص برای مواجهه با شرایط آب و هوایی سرد و همراه با برف‌های سنگین و جاده‌ای یخ زده طراحی شده‌اند. این تایرها را می توان از طریق آج لاستیکی انعطاف پذیر که در دماهای پایین‌تر همچنان منعطف باقی می‌مانند، شناخت. این امر باعث می‌شود که در جاده‌های لغزنده چسبندگی بهتر شود. طراحی عمیق آج و الگوهای منحصر به فرد آن در تایرهای زمستانی به پرتاب برف و آب از بین آج‌ها برای کشش بهتر کمک می‌کنند.انواع تایر خودرو

یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی تایرهای برفی – زمستانی لبه‌های درگیر شونده تایر است که برای کشش بیشتر بر روی جاده‌های یخی به کار می‌­رود. بهتر است برای اینکه از لاستیک‌های برفی – زمستانی بهترین نتیجه را بگیریم، آنها را تنها در مناطقی استفاده کنیم که درجه حرارت به طور منظم به زیر نقطه انجماد می‌رود.

مزایای لاستیک برفی و زمستانی:

  • بهبود چسبندگی: هنگامی که شما باید در برف و یا یخ سنگین رانندگی کنید هدف اصلی تایرها ایجاد چسبندگی بهتر است و این همان کاری است که تایرهای زمستانی انجام می‌­دهند. این تایرها دارای لاستیک نرم و آج عمیق هستند که بهترین کشش ممکن را ایجاد می­‌کنند. بعضی از مدل‌ها از میخ‌هایی برروی آج برای کنترل بیشتر در شرایط آب و هوایی بسیار شدید استفاده کرده‌­اند.
  • ترمز بهتر: در جاده‌های نرم و صاف زمستانی، ترمز همه چیز است. بر خلاف تایرهای تمام فصل که می‌تواند به آسانی قفل شود و بر روی سطوح لغزنده لیز بخورد، آج تایرهای برفی / زمستانی در برف و یخ فرو می‌­رود تا اطمینان حاصل شود که در صورت نیاز می‌توانید به سرعت متوقف شوید.

معایب لاستیک برفی و زمستانی:

  • تایرهای زمستانی میخ­دار به جاده‌ها آسیب می‌زند و هدایت ضعیف‌تری به دنبال دارد: تایرهای برفی/ زمستانی با توجه به طراحی خاصشان نسبت به همتایان تمام فصل خود فرمان­پذیری ضعیف‌تری در جاده های خشک و نیمه زمستانی ارائه می‌دهند.انواع تایر خودرو
  • شکننده هستند: به دلیل اینکه تایرهای برفی / زمستانی با لاستیک نرم‌تری نسبت به لاستیک‌های معمولی ساخته شده‌اند سریعتر به سایش تمایل دارند. با این حال رانندگان می­‌توانند برای رانندگی با تایرهای برفی در شرایطی که برای آن ساخته نشده‌اند سریعا آج و چسبندگی تایر را از بین ببرند.

فناوری Snow Groove

تکنولوژی شیارهای برفی از ترکیب‌هایی با میزان بالای سیلیکا در آج و الگوهای آج طراحی شده برای ارائه بهترین فرمانپذیری ممکن در برف، جاده یخ زده و هر شرایط دیگر سخت زمستانی استفاده می‌کند. تکنولوژی شیارهای برفی لبه­‌های درگیر شونده محکمی را به تایر می‌­دهد  تا عملکرد کششی و زمستانی آن افزایش یابد.

تایر مدل Cooper Discoverer M+S یک تایر با کیفیت بالای زمستانی و دارای میخ برروی آج است که از تکنولوژی شیارهای برفی استفاده می‌کند. علاوه براین، طرح دندانه‌­های اره‌­ای در مرکز تایر و آج‌های بلوکی آن پایداری خودرو و یکنواختی فرسایش را افزایش می­‌دهد.

فناوری Snow Trapping انواع تایر خودرو

آج‌­هایی که شامل این تکنولوژی گیرانداختن برف هستند طوری طراحی شده‌اند تا برف را در محل پس از تماس اولیه با تایر نگه­ دارند. هدف طراحی این است که چسبندگی را از طریق تماس برف بر روی برف بهبود بخشند.

تایر مدل Cooper Discoverer True North از تکنولوژی Snow Trapping برای وسایل نقلیه مسافری که در معرض شرایط شدید زمستانی قرار دارند استفاده می‌کند. این مدل با ساختارهای کاهنده سر و صدا ترکیب شده است تا از سواری آرام در هر شرایطی اطمینان حاصل شود.

تایر زمستانی

انواع تایر خودرو

تایر کامیون و ماشین شاسی بلند

لاستیک کامیون / شاسی بلند در تمامی اشکال و اندازه‌ها تولید شده است. همانطور که از نامش نیز بر می‌آید این تایرها برای نصب بر روی وسایل نقلیه مسافری و شاسی بلند طراحی شده‌اند. برای کسانی که نیاز به حمل بار سنگین یا تریلر دارند این تایرهای کامیون سبک بهترین انتخاب هستند اما برای علاقمندان به رانندگی خارج از جاده تایر تمام سطوح یا گل و لای  مناسب کامیون/شاسی بلند می تواند راه حل ایده آل‌­تری باشد. تقریبا هر نوعی از تایرهای فصلی و یا تمام سطوح، بسته به نیاز و کاربرد مورد نظر، می تواند بر روی یک کامیون یا شاسی بلند سوار شده و کارآیی داشته باشد.انواع تایر خودرو 

مزایای لاستیک کامیون و شاسی بلند:انواع تایر خودرو

  • ارتفاع از زمین: بسیاری از رانندگان برای رانندگی در خارج از جاده تصمیم به انتخاب تایرهای کامیون / شاسی بلند بزرگتر برای ایجاد ارتفاع بیشتر در زمین­های سنگلاخی می­گیرند. تایرهای بزرگتر خودرو را در برابر موانعی که می تواند به طور بالقوه به موتور یا قطعات شاسی آسیب برساند محافظت می کنند.
  • کشش بهتر: از آنجا که تایرهای کامیون / شاسی بلند جرم بیشتری نسبت به تایرهای وسایل نقلیه کوچکتر دارند با سطح جاده تماس بیشتری خواهند داشت.
  • بهبود عملکرد در شرایط مرطوب: صرف نظر از نوع تایر کامیون/ شاسی بلندی که دارید باید بدانید داشتن این تایرها مزیت بزرگی است چون در مسیرهای مرطوب بسیار خوب عمل می­‌کنند و برای جلوگیری از سرخوردن روی آب به ویژه مدل‌های پهن‌تر بسیار کارامد هستند. به طور کلی تایرهای کامیون / شاسی بلند دارای بلوک های آج و کانال‌های آب بزرگتر برای بهبود سطح تماس هستند.

معایب لاستیک کامیون و شاسی بلند:

  • فشار بر سیستم ترمز: هنگام رانندگی با یک تایر بزرگتر قدرت بیشتری برای توقف نیاز دارید. حتی با استفاده از تایرهای کامیون/ شاسی بلند کمی بزرگتر از تایر عادی لنت ترمز به سرعت فرسوده می شود.
  • تایر بزرگتر مصرف سوخت را افزایش می­دهد: تایر بزرگتر از نوع تمام سطوح یا گل­و­لای برای کامیون / شاسی بلند وزن بسیار بیشتری نسبت به لاستیک‌های معمولی دارد. اگر شما اندازه لاستیک کامیون / شاسی بلند را افزایش داده­‌اید نتیجه این است که موتور باید سخت تر کار کند و سوخت بیشتری بسوزاند.

تکنولوژی پیشرفته Reactive Contour

این تکنولوژی طراحی شده است تا خطوط کنتور تایر را قادر سازد به شرایط مختلف جاده‌ها واکنش مناسب داشته باشد. هدف این تکنولوژی کمک به بهبود فرسایش آج و تماس بهتر با سطح زمین و طول عمر تایر است.انواع تایر خودرو

تایر مدل General Grabber یکی از بهترین تایرهای کامیون با عملکرد بالا در بازار است. این تایر یک مدل تمام سطوح است که برای کشش در شرایط سخت‌تر ساخته شده است.در این تایر از فن‌آوری پیشرفته Reactive Contour استفاده می‌شود تا ضمن تطبیق‌پذیری با سطوح مختلف فرسایشی یکنواخت در آج‌­ها داشته باشد.

انواع لاستیک

تایر خودرو

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری:انواع تایر خودرو

در میان انواع لاستیک خودرو انتخاب و خرید لاستیک مناسب همیشه آسان نیست. مهمترین نکته این است که شما (حداقل) درک اولیه‌ای از نیازهای رانندگی خود داشته باشید و دلیل برتری برخی از لاستیک‌ها نسبت به انواع دیگر را بدانید. داشتن دانش در مورد اینکه چه تایری در چه شرایط خاصی خوب کار می‌کند نه تنها می تواند عملکرد خودرو شما را بهبود بخشد بلکه می­‌تواند در بلند مدت در هزینه‌­های شما صرفه­‌جویی کرده و به شما احساس خوبی بدهد.

یک قانون خوب برای داشتن زندگی خوب این است که همیشه باید برای چیزهایی که بین شما و زمین قرار می‌­گیرد به شدت و عاقلانه سرمایه گذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید