انواع دوربین مدار بسته

اطلاعات عمومی در مورد دوربین مدار بسته

سیستم های امنیتی

سیستم های امنیتی مزیت نقشه حرارتی یا Heat Map در دوربین مداربسته

سیستم های امنیتی تکنولوژی نقشه حرارتی یاHeat Map اطلاعات ارزشمندی از نقاط پر رفت و آمد در اختیار کاربر قرار می دهد. این قابلیت مختص دوربین های تحت شبکه (IP) می باشد. با ما همراه باشید تا با طریقه عملکرد Heatmapو مزیت نقشه حرارتی آشنا شوید.

کاربرد Heat Map

کارکرد سیستم های امنیتی با قابلیت نقشه حرارتی به این صورت هست که الگوی حرکت افراد را در یک بازه زمانی ضبط می کند. به این ترتیب، دوربین هایی با قابلیت نقشه حرارتی، نقاط پر رفت و آمد و کم رفت و آمد را به صورت چگالی گرمایی با کمک رنگ های مختلف نشان می دهد. از این طریق کاربر متوجه می شود مکان هایی که به رنگ قرمز هستند اشخاص بیشتری در آنجا تردد کرده اند.
از قابلیت Heat Map می توان برای استفاده در مکان‌هایی مثل فروشگاه ها، سوپر مارکت ها، مغازه ها و… بهره برد.

نکته سیستم های امنیتی

با کمک این قابلیت صاحبان کسب و کار متوجه خواهند شد که کدام قسمت یا کدام محصولات طرفداران بیشتری دارد. به این ترتیب فروشنده میفهمد، مشتری ها بیشتر به چه چیزی علاقه دارند و از آن بازدید کرده اند. از سوی دیگر مدیریت متوجه می شود محصولات مورد نظر خود را در کدام قسمت قرار دهد تا بیشتر دیده شود.
به این ترتیب نقشه گرمایی می تواند کمک بزرگی در فروش بیشتر محصولات از نظر نحوه چیدمان کالاها بکند. به طوری که محصولات و خدمات راحت تر و بیشتر در معرض دید عموم قرار بگیرد.

طریقه عملکرد Heatmap

تکنولوژی سیستم های امنیتی به کار رفته در دوربین های حرارتی، مسیر حرکتی و رفتاری مشتریان را در طول زمان ثبت می کنند. اطلاعات به دست آمده از این الگوی رفتاری به صورت نمودار زمانی و آمار مکانی در طیف رنگی مختلف قرمز، آبی، سبز، زرد و … نمایش داده می شود.
هر کدام از این رنگ ها با توجه به پارامترهایی که قبلا در نرم افزار تعریف شده است، معنا می شوند. به عنوان مثال رنگ قرمز نشان می دهد که تراکم جمعیت و بازدید در آن نقطه از همه بیشتر است. رنگ آبی نشان می دهد در آن نقاط کمترین بازدیدها صورت گرفته.
علاوه بر نمایش آماری به صورت نقشه، نمودارهای روزانه، هفتگی و ماهانه نیز ارائه می شود. نمودار روزانه تراکم جمعیت در هر ساعت را نشان می دهد. اما نمودار هفتگی و ماهانه تراکم جمعیت در هر روز را نشان می دهد. به این ترتیب اعداد به دست آمده در هر ساعت و هر روز می تواند در بهبود خدمات کمک کند. بنابراین مشخص می شود نیرو ها در چه ساعاتی در چه روزهایی در هفته و در چه مکان هایی بهتر است بیشتر حضور یابند. همچنین می توان تعیین کرد، محصولات مورد نظر در کدام قسمت های بخش تجاری چیده شوند.

مزیت نقشه حرارتی

 

  • بهره گیری از heat map برای نحوه چیدمان کالا ها و تعیین محل های پرتردد و کم تردد در فروشگاه ها
  • زمانبندی و برنامه ریزی برای فروش کالا ها و تبلیغات و نمایش محصولات در مکان های پر فروش
  • تغییر دکوراسیون فروشگاه برای بازدید بیشتر افراد در بخش های پر رفت و آمد

نکته در مورد دوربین های Heat Map سیستم های امنیتی

یک موضوعی در مورد دوربین های مداربسته حرارتی که دانستن آن مهمه، این است که نقشه حرارتی مربوط به تراکم رفت آمد افراد می باشد. این دوربین ها هیچ ربطی به تغییرات دمایی هوا و دوربین های termal ندارد.

سیستم های امنیتی

سیستم های امنیتی

تفاوت دوربین مداربسته HD و FULL HD

نوع دوربین های مدار بسته سیستم های امنیتی  به کار گرفته شده در هر جایی، وابسته به نوع آن مکان می باشد. هر کدام از دوربین های مداربسته از نظر رزولوشن متفاوت هستند که کیفیت HD و FULL HD رایج ترین و با کیفیت ترین آنهاست. در ادامه به مقایسه این دو کیفیت در دوربین های مدار بسته می پردازیم.

فرمت پخش HD در سیستم های امنیتی

High Defenition که به اختصار HD خوانده می شود از لحاظ لغوی به معنای کیفیت بالا می باشد. HD در واقع بیان کننده رزولوشن ۷۲۰*۱۲۸۰ پیکسل است که اصطلاحا به آن رزولوشن 720 نیز گفته می شود.
در مقیاس مگاپیکسلی رزولوشن 720 تقریبا برابر با 1 مگاپیکسل در نظر گرفته می شود. اعداد 720 و 1080 معرف رزولوشن های افقی هستند. در نتیجه، دوربین های HD با رزولوشن 720p می توانند تصاویری با کیفیت 1280×720 پیکسل ارائه کنند.

فرمت های HD در اسکن های مختلف:

720p ( 720×1280 – 720 lines, progressive scanned 
1080i (1080×1920 – 1,080 lines, interlaced scanned 
1080i (1080×1920 – 1,080 lines, progressive scanned

 

تفاوت فرمت HD و Megapixel

در حوزه مگاپیکسل می توان هر دوربین مداربسته ای را که دارای رزولوشنی بیش از یک میلیون پیکسل است، یک دوربین مگاپیکسل محسوب می کرد. با این حال فرمت HD نیز با کمی اختلاف می تواند زیر مجموعه ای از مگاپیکسل باشد.
در بازار سیستم های نظارت تصویری و مداربسته کمترین رزولوشن در محدوده مگاپیکسل، رزولوشن 1.3 مگاپیکسل است که مقدار آن برابر با 1280×1024 پیکسل (یا 1.3 میلیون پیکسل) می باشد. با پیشرفت تکنولوژی در حال حاضر نیز شاهد دوربین هایی با رزولوشن 10 مگاپیکسل در بازار هستیم.
با توجه به توضیحات گفته شده از لحاظ فنی دوربین مداربسته با کیفیت HD، جزء دوربین های مگاپیکسلی محسوب نمی گردد اما از لحاظ عرفی آن را جزو همین دسته می شناسند.

دوربین مدار بسته Full HD

فرمت Full HD برابر با ۱۰۸۰x۱۹۲۰ پیکسل می باشد که تقریبا معادل با 2 مگاپیکسل است. طبیعتا دوربین مدار بسته Full HD دارای کیفیت تصویر بالاتری نسبت به دوربین HD می باشند.
از این رو؛ دوربین های Full HD برخلاف HD کیفیت بالاتری دارند و جزییات در آنها به راحتی قابل مشاهده است. اما به همان میزان نیز فضای بیشتری از هارد و پهنای باند را نیز اشغال می کند.

تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD

کیفیت تصویر سیستم های امنیتی

مهم ترین تفاوت میان دوربین های HD و FULL HD وضوح تصویر یا همان رزولوشنی است که در تصاویر آنها نمایان می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود برای مکان هایی که از نظر امنیتی حساسیت بالایی دارند از دوربین های FULL HD استفاده شود.

پهنای باند و فضای ذخیره سازی

همانطور که گفتیم در دوربین های مداربسته هر چه کیفیت تصاویر بالاتر باشد حجم آنها نیز بیشتر می شود. در نتیجه برای انتقال آنها به پهنای باند بیشتری نیاز است. بالطبع فضای بیشتری هم برای ذخیره سازی نیاز دارد.

محیط های مناسب برای استفاده از دوربین مدار بسته HD و FULL HD

هر دو مدل را می توان در محیط های داخلی و خارجی به کار برد. اما در محیط هایی که میزان نور آن پایین است بهتر است از مدل FULL HD استفاده کرد تا کیفیت تصاویر بهتر نمایش داده شود.

سیستم های امنیتی

سیستم های امنیتی

سیستم های امنیتی ضد انفجار و مزایای آن

دوربین های مداربسته ضدانفجار در واقع نوعی از سیستم های مداربسته هستند که برای مکان های پرخطر استفاده می شوند. یک دوربین مداربسته معمولی در مکان هایی همچون معادن، ایستگاه های نفت و گاز، انرژی هسته ای و … برای اهداف نظارتی کافی نخواهد بود. از این رو چنین صنایعی، همواره نیاز به تکنولوژی های پیشرفته برای نظارت و رسیدگی به چالش های می باشد. در ادامه می خوانیم:

معرفی دوربین مداربسته ضد انفجار

سیستم های امنیتی ضد انفجار دوربینی است که می توان در هر محیطی نصب کرد اما بیشتر در محیط های خطرناک که به صورت بالقوه خطر انفجار هر لحظه در آن وجود دارد استفاده می شود.
جنس بدنه این دوربین ها از فولاد قوی و ضدرنگ است تا در برابر انفجار از آیب های احتمالی در امان باشد.
این دوربین ها در برابر پرتوهای خطرناک ماوراء بنفش، بخار نمک و آلودگی هوا بسیار مقاومت فوق العاده ای دارند. همچنین برای مقاومت بیشتر بدنه فولادی این دوربین ها، الکترواندود شده است.
محصولاتی مختلفی از این سری از دوربین ها تولید شده است که دارای قابلیت های مختلفی هستند. برخی از این دوربین ها قسمت های گرم کننده و برف پاک کن دارند. همچنین برخی دارای قابلیت موقعیت یابی، عکس برداری به صورت نوری یا حرارتی می باشند.
بنابراین، طراحی این دوربین ها به نحوی است که در هنگام وقوع انفجار سالم می مانند و تصاویرشان از دست نمی رود.

کاربرد دوربین های ضدانفجار

دوربین های ضدانفجار در مشاغلی همچون تانکرهای نفت و گاز، کارخانه های تولید مواد شیمیایی، مکان های سوخت گیری هواپیماها، معادن زغال سنگ و یا پالایشگاه های نفت، تاسیسات تصفیه فاضلاب و… استفاده می شوند.
در این محیط ها اغلب گازهای قابل اشتعالی مانند استون، پروپان، متان، هیدروژن و یا گرد و غبار زغال سنگ موجود است.

نحوه عملکرد سیستم های امنیتی

هنگامی که یک دستگاه های برقی و الکترونیکی را روشن می کنید در ابتدا یک جرقه های کوچکی تولید می شوند. به عنوان مثال، یک کلید برق روشنایی خانگی ممکن است در هنگام روشن شدن، یک جرقه قابل رویت کوچک و بی ضرر را منتشر کند.
حال در یک فضای معمولی مانند خانه، این جرقه هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، اما چنانچه در محیطی تولید شود که مواد اشتعال زا و حساس مانند گاز، مواد شیمیایی، اکسیژن و … به میزان زیاد موجود هستند ممکن است انفجار رخ دهد.
در واقع دوربین مداربسته ضد انفجار بیش از آنکه در برابر انفجار مقاوم باشند از وقوع آن جلوگیری می کنند. این دوربین ها در محیط هایی با شرایط سخت مانند توربین های گاز یا بخار، سایت های پردازش مواد شیمیایی و پالایشگاه های پتروشیمی دوام می آورند.

استاندارد های لازم

لازم به ذکر است که دوربین مداربسته ضد انفجار باید دارای استانداردهایی همچون ATEX یا IECEx باشد.
IECEx یک استاندارد بین المللی است، در حالی که دستورالعمل یا استاندارد ATEX برای محافظت از کارگران از خطرات انفجاری و ایجاد استانداردهای جامع برای تجهیزات موجود در اتحادیه اروپا است. این استانداردها نوع محیط و سطح مقاوت تجهیزات را مشخص می کنند. استاندارد UL نیز مربوط به تجهیزات موجود در ایالات متحده است.

مشخصات

دوربین های مداربسته ضدانفجار دارای انواع و مدل های مختلفی هستند. اما تمامی آنها دارای مشخصات استاندارد زیر می باشند:

قابل اعتماد و مستحکم

دوربین های ضد انفجار با محفظه های بسیار قدرتمندی تجهیز شده اند. حتی در محیط های کاری خطرناک و شرایط آب و هوایی بسیار بد نیز می توانید به صورت پیوسته محل مورد نظر را نظارت کنید.

سیستم یکپارچه برای نظارت 24 ساعته

این دوربین ها به راحتی با سایر تجهیزات مانیتورینگ از راه دور مانند موبایل، تبلت و … ادغام می شوند.
به این ترتیب، شما می توانید به طور مداوم فعالیت های روزانه محل کار خود را، در هر جایی که هستید نظارت کنید. تصاویر ضبط شده در این محیط ها می تواند به کاهش سطح خطر کمک کنند.

وضوح تصویر بالا سیستم های امنیتی

تصور کنید که دوربین مداربسته ای نصب کرده اید که تصاویر دانه یا تار شده را ارسال می کند و یا در تاریکی تصاویر قابل رویتی ارائه نمی کند. اما در مورد دوربین های مدار بسته ضد انفجار ویژگی هایی مانند وضوح عالی، تشخیص رنگ ها و کیفیت تصویر فوق العاده (حتی در نرخ فریم بالا)، فوکوس اتوماتیک، زوم اپتیکال موتورایز و حساسیت به روشنایی(LUX) بالایی وجود دارد( های دارک فایتر هایک ویژن).
بنابراین، آنها می توانند مسافت های طولانی را پوشش دهند و تصاویر با جزئیات زیادی را در نور کم ارائه دهند.

ویژگی های هوشمند

بسیاری از دوربین های مداربسته ضد انفجار مدرن برای داشتن حداکثر ایمنی، مجهز به ویژگی های سیستم های امنیتی  هوشمندی مانند تشخیص عبور از خط، تشخیص حرکت و یا تشخیص آلارم کاذب هستند.
با استفاده از این ویژگی های تجزیه و تحلیلی، این دوربین ها قادر به تشخیص رخدادهای مختلف هستند و به طور خودکار با اقدامات خاص مانند ارسال آلارم پاسخ های لازم را می دهند.

تضمین ایمنی داده ها

دوربین های ضدانفجار در زمانی که یک انفجار یا آتش سوزی رخ می دهد کارایی بالایی دارند. تصاویر ارسالی این دوربین ها در هنگام انفجار می تواند در یافتن علت دقیق حادثه بسیار کمک کننده باشند.
این تصاویر همچنین می توانند برای آموزش، تجزیه و تحلیل دقیق و یا برای حل مسائل حقوقی مفید باشند.

دسترسی از راه دور سیستم های امنیتی

هنگامی که یک دوربین ضد انفجار را در سیستم نظارت تصویری خود تعبیه می کنید می توانید از راه دور بر آن کنترل داشته باشید.
مزیت این کار این است که نظارت از راه دور بر یک منطقه خطرناک ایمنی بالاتری دارد.

سیستم های امنیتی

سیستم های امنیتی

فشرده سازی H.265+ دوربین مداربسته چیست؟

وقتی صحبت از ارسال و انتقال تصاویر ویدئویی به میان می آید ناگزیر با مشکل حجم بالای این اطلاعات در هنگام انتقال مواجه می شویم. این امر می تواند یک سیستم مداربسته را از جهات مختلف دچار محدودیت نماید که از جمله می توان به تحمیل هزینه هایی مانند فضای ذخیره سازی و پهنای باند اشاره نمود. این مسائل خود نیز می توانند دلیل عدم گسترش تکنولوژی HD علیرغم محبوبیت زیاد آن باشد. زیرا هر چه کیفیت تصاویر بالاتر باشد حجم آن ها نیز بیشتر می شود. به همین دلیل برای دسترسی به تصاویری با کیفیت HD و ultra-HD نیازمند راهکارهای دیگری خواهید بود.

راهکار ها سیستم های امنیتی

راهکار های بسیار زیادی برای کاهش حجم تصاویر و سایر اطلاعات مرتبط وجود دارند. که در دسته فناوری های فشرده سازی ویدئویی قرار می گیرند که می توان برای مثال به MPEG، JPEAG، H.264 و … اشاره نمود. هر کدام از این روش ها با کاهش برخی از پارامترهای تکراری و غیرضروری در تصویر با حفظ کیفیت آن اقدام به کاهش حجم تصاویر می نمایند.

نحوه عملکرد H265+

اما نحوه عملکرد H.265+به شرح زیر است: 1. ابتدا تصویری از محیط مورد نظر گرفته، و از آن به عنوان فریم پس زمینه استفاده می کند. در این تصویر تمرکز اصلی بر روی اشیاء متحرک خواهد بود. 2. هنگامی که سوژه متحرکی وارد این فریم گردد، H265+ تصویری از جسم متحرک را انتخاب نموده و از آن به عنوان فریم مرجع استفاده می کند. 3. چنانچه سوژه به حرکت خود ادامه دهد، سیستم فقط اطلاعات مربوط به سوژه متحرک را در هر فریم اضافه می کند و باقی اطلاعات تکراری را حذف می کند.
از لحاظ علمی فشرده سازی H265+ دارای 3 مرحله کلیدی زیر است:

کدگذاری طبق مدل پس زمینه

کاهش چشمگیر میزان نویز در تصویر

کاهش نرخ بیت

تکنولوژی رمزگذاری  سیستم های امنیتیبر اساس مدل پس زمینه

همانطور که می دانید فرمت های مختلفی از فشرده سازی تصاویر اعم از MPEG2، MPEG4، H.264 و… وجود دارند که اساس کار در آنها بر پایه کدگذاری ترکیبی است. مبنای کار فشرده سازی در این فرمت ها بدین گونه است که معمولا یک فریم را به عنوان فریم مرجع در نظر می گیرند. در این فریم اطلاعات پس زمینه معمولا ثابت هستند و از فریم مرجع برای کدگذاری سایر فریم ها استفاده می گردد که در مجموع منجر به فشرده سازی بهتر کلیه تصاویر می شود. اما در H.265+ روش کدگذاری تفاوت هایی دارد که یکی از مراحل آن کدگذاری بر اساس مدل پس زمینه است این مرحله خود به دو بخش کدگذاری داخلی و میانی تقسیم بندی می شود:

 رمزگذاری داخلی (Inter-frame prediction): 

فریم داخلی  سیستم های امنیتی فریمی است که در جریان فشرده سازی ویدئویی به عنوان فریم مجاور فریم اصلی بیان می شود. در این نوع کدگذاری تلاش می شود تا با از بین بردن اطلاعات تکراری در فریم های مجاور میزان فشرده سازی افزایش یابد. یک فریم کد گذاری شده داخلی به بلوک هایی تقسیم بندی می گردد که به آنها اصطلاحا ماکرو بلوک گفته می شود. پس از آن، به جای آنکه مستقیما محتویات پیکسل ها در هر بلوک کدگذاری شوند عامل رمزگذار تلاش خواهد کرد که بلوکی مشابه را که یک بار قبلا کدگذاری شده است از فریم قبلی پیدا کند و از آن به عنوان فریم مرجع استفاده کند.

رمزگذاری میانی (Intra-frame prediction):

این روش از مدل افزونگی فضایی استفاده می کند(افزونگی در سیستم ذخیره سازی به معنای ذخیره سازی همزمان ویدئو یا هر نوع اطلاعات دیگر در چند مکان مختلف و تهیه نسخه پشتیبان از آنها است تا در صورت خرابی از آنها استفاده شود.)
در این روش تلاش می شود که در میان پیکسل های یک فریم ارتباط ایجاد شود و این کار از طریق محاسبه میزان اطلاعات کدگذاری شده از طریق استخراج پیکسل هایی انجام می شود که قبلا کدگذاری شده اند. همتای این روش کدگذاری داخلی است که از مدل افزونگی زمانی استفاده می کند.

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین

تکنولوژی کاهش نویز در سیستم های امنیتی

نویز در تصاویر یکی از مشکلات معمول در تصاویر دوربین های مداربسته است. وجود نویز در تصاویر می تواند دلایل متعددی داشته باشد که از جمله می توان به عدم وجود روشنایی کافی در محیط اشاره نمود. نویز نه تنها کیفیت تصاویر را کاهش می دهد بلکه میزان زیادی از بیت ریت کدگذاری شده را نیز اشغال می کند. از این رو باید تا جای ممکن از آن جلوگیری نمود و یا آن را کاهش داد. روش هایی که قبلا برای کاهش میزان نویز در تصاویر مورد استفاده قرار می گرفت اغلب روش هایی کلی بود که منجر به حذف جزئیات در تصاویر میشد و از این جهت کارایی بالایی نداشتند.

ادامه مطلب

اما در فشرده سازی H.265+ هایک ویژن روش کار بدین صورت است که ابتدا سوژه های متحرک را از پس زمینه تصویر جدا کرده و برای دو قسمت پس زمینه و سوژه از روش های جداگانه ای برای کاهش نویز استفاده می کند. بدین ترتیب نه تنها میزان نویز در تصویر کاهش می یابد بلکه کیفیت آنها نیز کاهش نمی یابد.
کدک H.365 + دارای یک الگوریتم تحلیلی هوشمندی است که می تواند بین تصویر پس زمینه و اجسام متحرک تمایز قائل شود. این به این معنی است که اشیاء متحرک و پس زمینه را می توان با استراتژی های مختلفی کد گذاری کرد.

تکنولوژی کنترل نرخ بیت ریت سیستم های امنیتی

این تکنولوژی سیستم های امنیتی با متوسط نرخ بیت در طول دوره های مختلف (معمولا 24 ساعت) مرتبط است. با کنترل میانگین نرخ بیت، دوربین می تواند در صورت لزوم میزان بیت ریت بیشتری داشته باشد، برای مثال در ساعات کاری در یک دفتر اداری بیت ریت بالا، و سپس در زمانی که دفتر بسته است و جمعیت سوژه کاهش می یابد،سیستم های امنیتی  بیت ریت پایینی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید