انواع لوازم خانگی

اطلاعات در مورد فر آشپزخانه

فر آشپزخانه

چرا از انواع فر آشپزخانه به جای اجاق گاز استفاده می‌کنیم؟!

انواع فر آشپزخانه حالا که می‌خوایم از انواع فر بگیم، بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ بدیم که اصلا چرا فر؟! مگه چه تفاوتی با پختن روی گاز داره؟

برای پاسخ دقیق به این سوال، باید به تفاوت اساسی فر و گاز بپردازیم. همون طور که می‌دونین، گرمایش گاز از کف هست، پس تنها منبع تامین حرارت در ناحیه زیرین قرار داره. این عدم توزیع یکنواخت حرارت، می‌تونه در پخت کیک یا پیتزا مشکل آفرین باشه. در واقع در فر، شرایطی فراهم می‌شه که حرارت به طور یکنواخت در کل فضای فر داشته باشیم. پس اینکه می‌شه از گاز به جای فر استفاده کرد رو از سرتون بیرون کنین! حالا با این مقدمه‌ی کوتاه، بریم سراغ معرفی انواع فر آشپزخانه!

انواع فر آشپزخانه را بر اساس ساختار و محل قرارگیری بشناسید!

انواع فر آشپزخانه بر اساس محل قرارگیری و نوع ساختاری که دارن، اغلب به 3 دسته کلی زیر تقسیم میشن:

  1. فر اجاق گاز مبله
  2. فر توکار
  3. فر روکار

در ادامه هر کدام را به طور جداگانه توضیح میدیم و تصویر هر مدل رو با هم می‌بینیم.

1. فر اجاق گاز مبله

رایج‌ترین فر در آشپزخانه‌های قدیمی همین فرها هستن. اجاق گازهای مبله شامل دو بخش شعله گاز و فر هستن. قسمت رویی شعله‌های اجاق گاز هستن و در قسمت پایین، فر قرار گرفته. لازم به ذکر است که فر می‌تونه به صورت کشویی و دو طبقه و یا ساده باشه. در حالت کشویی، می‌شه به طور همزمان دو خوراک مختلف رو تهیه کرد بدون اینکه تماسی با همدیگه داشته باشن. اجاق گازهای کشویی ظاهر خاص و زیبایی هم دارن. نیازی به یادآوری نیست که این نوع فرها بسیار جاگیر و سنگین هستن و در آشپزخانه‌های امروزی کمتر به کار می‌رن.

فر توکار

این نوع فر که شیک‌ترین فر موجود در بازار حال حاضر هست، در داخل دیوار تعبیه می‌شه و هیچ فضای اضافی اشغال نمی‌کنه. تمیز کردن این فر کار راحتیه چون بخش اعظم اون داخل دیوار هست و از غبار و لکه‌های چربی در امان هستش. البته که نصب اون‌ها زحمت بیشتری داره و لازم است محاسبات دقیقی انجام بشه تا به درستی در داخل دیوار قرار بگیره. اتصالات برق هم نیاز به توجه ویژه‌ای دارن. اندازه‌های استاندارد تعریف شده در بازار برای فرهای توکار، 60، 90 و 120 سانتی متر هست.

فر روکار

تفاوت این دسته با دسته‌ی قبل یعنی فرهای توکار، در نحوه‌ی قرارگیری اون‌ها هست. وگرنه کارکردی مشابه همدیگه دارن. فر روکار، همون طور که از اسمش معلوم هست، داخل دیوار نصب نمی‌شه و فضای بیشتری رو اشغال می‌کنه. از طرفی قابل حمل هست و هر زمان حوصله شما سر رفت و قصد تغییر دکوراسیون داشتین، می‌شه به راحتی جا به جا شه و موقعیت اون رو تغییر بدین.

انواع فِر از نظر انرژی مصرفی چگونه هستند؟

در فرها هم مشابه اجاق گازها، از منابع مختلفی برای ایجاد حرارت استفاده می‌شه که عبارت اند از:

  1. فر با انرژی مصرفی گاز
  2. فر با انرژی مصرفی برق
  3. فر با انرژی مصرفی ترکیبی (برق و گاز)

در ادامه با هر یک از این روش های تامین انرژی در انواع فرها آشنا میشیم تا بتونیم انتخاب آگاهانه و درستی برای فر آشپزخانه خودمون داشته باشیم.

انواع فر انرژی مصرفی گاز (فرگازی):

این نوع که بیشتر در ایران رایج هست، مستقیماً به گاز شهری وصل می‌شه. در صورت قطع برق به فعالیت خودش ادامه می‌ده که مزیت مهمی محسوب می‌شه. بعلاوه، به خاطر پخش متعادل حرارت، فضای مرطوبی فراهم می‌شه که برای پخت پیتزا و گوشت انتخاب مناسبی هستش.

فرهای گازی دوام بالایی دارن و خیلی سریع سرد و خیلی سریع گرم می‌شن. البته که این فرهای معایبی هم دارن.

به طور مثال:

کنترل دمایی کمتری رو در این فرها شاهد هستیم و تنوع نسبتاً پایینی دارن. برنامه‌پذیر نیستن و نمی‌شه برای پخت انواع مختلف غذا از برنامه‌های خود فر کمک گرفت. و نکته‌ی مهم دیگه اینکه استفاده از این سوخت، خطرات خاص خودش رو داره و بهتره نکات ایمنی با دقت رعایت بشه تا خطر نشت گاز و یا آتش سوزی به حداقل برسه.

 انرژی مصرفی الکتریسیته (فر برقی):

این حالت، باب میل متخصص‌های آشپزی هست. تامین حرارت فرهای برقی به کمک المنت‌های حرارت اتفاق می‌افته و حرارت به طور یک دست و ایده آل در تمام فر منتشر می‌شه. کنترل دمایی در این فرها به مراتب از فرهای گازی بیشتر است و برای پخت و پزهای خشک (مثل نان، شیرینی و …) مناسب هستن. با سایر ویژگی های مثبت و منفی این فرها در ادامه آشنا می‌شیم.

انواع فر مزایای فرهای برقی چیست؟

سایر ویژگی های مثبت این فرها عبارت است از:

  • فرهای برقی برای روشن شدن، فقط کافی است تا به پریز برق شهری متصل بشن (احتیاجی به اتصال گاز و دردسرهای اون نیست).
  • این فرها برنامه پذیر هستن و با کمک تنظیم دقیق دما و مدت زمان مورد نیاز، آشپزی رو راحت‌تر می‌کنن.
  • از طرفی، تعمیر بسیار راحتی دارن و قطعات اون‌ها بدون دردسر در بازار پیدا می‌شه. حالا ببینیم این فرها چه مشکلاتی دارن!

مشکلات فرهای برقی چست

از مهم ترین مشکلات انواع فر برقی این هست که علاوه بر گران قیمت بودن، هزینه‌ی مصرف برق برای این فرها به نسبت بیشتر از مصرف گاز هست. چون در کشور ما سوخت‌های فسیلی ارزان هستن.

به طور مثال:

برای پخت مرغ در فر برقی، چیزی در حدود 10 کیلو وات بر ساعت انرژی لازم هست. ضمناً بهتر است حین خرید این فرها به حجم داخلی اون‌ها توجه کنین، چون دیواره‌ی ضخیمی دارن که ممکن است شما رو گمراه کنه. ابعاد بیرونی و داخلی دقیق فر در مشخصات اون درج شده.

جهت تبلیغات رایگان به این وب سایت مراجعه کنید

تامین حرارت در فرهای برقی چگونه است؟

نکته‌ی جالب دیگه درباره نحوه‌ی تامین حرارت در انواع فر برقی هست. در فرهای برقی، حرارت به روش های مختلفی فراهم می‌شه که هر یک از این روش ها شامل یک یا ترکیبی از چند مورد زیر هستن:

  • المنت بالا
  • المنت پایین
  • المنت از پشت
  • المنت از پشت با فن
  • گریل بالا با سطح کامل
  • گریل بالا با سطح نصف فضای بالا
  • المنت پیش گرمایی
  • المنت بالا دوبل
  • المنت پایین دوبل
  • هوای داغ سه بعدی

انرژی مصرفی انواع فر ترکیبی (فر برقی-گازی):

دسته‌ی سوم، ترکیبی از دو گروه قبل هستن. یعنی چی؟ یعنی لازم هست که به طور همزمان به هر دو منبع گاز و الکتریسیته متصل بشن که می‌تونه یک مزیت یا عیب شمرده بشه. هر چند که به طور کلی، از نظر متخصصین، مناسب‌ترین عملکرد برای این مدل در نظر گرفته شده. تنوع پایین این محصولات و در معرض بودن گاز و الکتریسیته (و بالا رفتن احتمال آتش سوزی) از معایب دیگه‌ی این فرها به شمار میاد. البته خبری مبنی بر رخ داد آتش سوزی به خاطر جرقه در فرهای برقی-گازی گزارش نشده.

برندهای مطرح در صنعت انواع فر آشپزخانه چیست؟

خرید فر، از جمله مواردی هست که تا سال‌های سال در آشپزخانه‌ی ما باقی می‌مونه و معمولاً چیزی نیست که سال به سال اون زو تغییر بدیم. پس بهتر است با خرید کالایی متعبر و ضمانت شده از تولید کننده‌ای شناخته شده، خودمون رو از خرید مجدد یا تعمیرهای مکرر خلاص کنیم.

خوشبختانه تولیدات داخلی موفقی در ساخت اجاق گاز داریم که تا حدودی با مدل‌های خارجی رقابت می‌کنن. بهترین کشورهای تولید کننده در این زمینه:

  • آلمان
  • ایتالیا
  • امریکا
  • ژاپن
  • و کره

هستن و در این بین می‌شه به شرکت‌های Miele، Neff، Ariston و Smeg اشاره کرد. برای حمایت هر چه بیشتر محصولات داخلی، برندهای:

  • استیل البرز
  • داتیس
  • سیمر
  • و آلتون

رو معرفی می‌کنیم که محصولاتی مطلوب با قیمت‌هایی فوق‌العاده مناسب ارائه می‌دن. برای مثال در ادامه یکی از این برندها رو معرفی می‌کنیم.

معرفی ویژگی‌های یک نمونه فر آشپزخانه!

در اینجا برای آشنایی بیشتر شما با فرهای موجود در بازار ایران، به طور نمونه به معرفی کلی محصولات یکی از برندهای موفق در تولید فر آشپزخانه که در دسترس تر بوده، یعنی برند داتیس (DATEES) می‌پردازیم. پس با ما همراه باشین!

5 ویژگی مهم اغلب فرها چیست؟

فرهایی با ویژگی های متفاوت در بازار وجود دارن. اما در این بین، 5 ویژگی مهمی که در اغلب فرهای جدید موجود در بازار ایران وجود دارند عبارت است از:

1. مدل فر

اغلب فرها در دو دسته‌ی کلی مدرن و کلاسیک تولید می‌شن و هر دسته به دو زیر شاخه‌ی الکترونیک و آنالوگ تقسیم می‌شه.

2. ابعاد فر

ابعاد خارجی فرهای داتیس در تمام نمونه‌ها تقریبا برابر است و چیزی در حدود 59.5 در 59.5 با عمق 57 سانتی متر هست. ابعاد داخلی محصولات هم 2 تا 3 سانتی متر کمتر از اعداد اشاره شده هست.

3. ریل های تلسکوپی

انواع مختلف فرهای داتیس با برنامه‌های آشپزی متنوع وجود داره و در اکثر اون‌ها از ریل‌های تلسکوپی استفاده شده که بشه به راحتی غذا رو از فر بیرون آورد.

4. ترموکوپل

ترموکوپل‌ تعبیه شده در داخل فر هم قابلیت قرار گیری در داخل غذا رو داره تا بتونیم به راحتی دمای دقیق مغز غذا رو از روی نمایشگر دستگاه بخونیم.

5. تکنولوژی نانو انواع فر

از تکنولوژی‌های جدیدی که در ساخت انواع فرها استفاده می‌شه، استفاده از ساختار نانو در بدنه‌ی فر هست که قابلیت خود تمیزشوندگی داره. به این شکل که در صورت چسبیدن مواد غذایی به بدنه‌ی فر، با روشن شدن فر و افزایش تدریجی دما، ماده غذایی به راحتی از بدنه جدا می‌شه و می‌شه به راحتی با دستمال از کف فر پاک بشه.